Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#1156 Inlägg av adrian_vg »

Tack alla! Går fortfarande som på små moln och är alldeles tagen av det lilla hjärtat som slog på ultraljudet... :shock:
hakjar skrev:Grattis, av egen erfarenhet i ämnet vet jag att det blir mindre tid till hojåka nu :D
VFRCarlsson skrev:Grattis och välkommen till livet som går dubbelt så fort som förut. :D
Tror ni? :?

Fast nu när ni säger det, det känns redan som om saker och ting ändrat prio-ordning och fokus. Jag hoppas bara att det inte går ut över motorcyklingen. Min mentala räddningslina när saker och ting är småjobbiga i vardagen, är motorcykeln och körandet därav. Det rensar bort all FUD man kan tänkas ha i skallen för ett tag.

Volvokombin som jag och frun tänkt sälja av ett tag, och köpa nåt billigt mikrominimalt får nog vara kvar ett tag till. :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#1157 Inlägg av Jimmy.S »

hojen behåller man och den utnyttjas till att rensa skallen även när man har barn,dock så kan man inte bara åka iväg närsomhelst utan det blir alltid ett planerande men den är bland det sista jag säljer av har jag hälsat min sambo för så viktigt är det att kunna rensa skallen n'' det 'r tungt :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1158 Inlägg av adrian_vg »

Blinkersen fixad på Edwin. Det var det gamla vanliga; avskavd kabel och så har saltstänket korroderat resten. Måste säga att det är en ovanligt korkad dragning av de bakre elkablarna på XL600R; innanför bakre stänkskärmen mitt i skitsprutet...

Heattrollerkoaxkabeln är fixad, lödd, krympslangad och ordentligt silvertejpad. Borde hålla ett tag.

Bakbromskontaktsladden tycks ha gjort sitt. En ny måste skaffas.

Förgasarläckaget hittar jag inte...

Sidostöd hittar jag inga orginal hos en handlare nära mig, men kanske att den kluvna tungan kan pressas ihop igen medelst ett ordentligt skruvstycke. Får se om verkstaden på jobbet kan hjälpa mig på måndag.

Tvätten är fortfarande inte gjord... :roll:
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1159 Inlägg av adrian_vg »

Bytte till ett nytt bakdäck på svartviffern. Blev ett Michelin PR3 i rätt dimension för en gång skull. 8*)

Beställde däcket i förrgår em, och de lovade att ev ha det hemma senast kl 14 idag, annars på fredag. Ringde 14.24 och de meddelade att det kommit. Problemet var bara att de skulle stänga kl 16 idag, och i morgon fredag skulle hela verkstaden ut på ett specialjobb hela dagen. Eftersom fredagen därför gick bort, lördagen ska ägnas åt multimils Nymedlemstouring med SMC Uppsala samt söndagen och måndagen till Knix, så skulle däcket inte komma på förrän på tisdag. Snabba ryck alltså. For iväg som en raket från jobbet kl 14.31. Chefen var lite undrande...

Var hemma 14.51 inkl ett stopp vid en bankomat. Snabbt av med stället och plocka fram verktygen. Förra gången tog det mig drygt trekvart att få av bakhjulseländet, så det var lite bråttom för att hinna till däcksmurfarna. Hann med att ge frun en puss dock.

15.03 satte jag mig ner och skruvade av bultarna. Trettio sekunder senare var bakhjulet av!! :shock: Vette sjutton hur det gick till, så här i efterhand. Frun virvlade med in i bilen av bara farten och så iväg till Euromasters. Efter en kort nära-göra-i-byxorna-incidident med en enorm Scania, hoppade jag in i butiken, lätt stressad och adrenalintriggad. Tf däckschefen bjöd på kaffe, blev en espresso (i efterhand kanske inte ett helt genomtänkt val eftersom jag fortfarande var "lite" triggad ...) och tog in hjulet i verkstaden. Knappt tio minuter senare, när jag hunnit lugna mig marginellt kom han ut igen med det färdiga och balanserade hjulet och instruerade mig allvarligt att ta det lugnt ett tag med bakdäcket, tills vaxet smält bort.

Kortbetalningsmaskinen var fortfarande ur funktion så snubben konfererade en snabbis med chefen som var på semester, och det beslutades att jag skulle få ytterligare rabatt på jobbet av praktiska skäl; 1500 kr jämt istf 1697 pix. Man tackade förstås så mycket och körde glatt hemåt.

Ca kl 15.30 var bakhjulet på igen, och åtdraget med momentnyckel. Vet inte riktigt hur det gick till eftersom varken den högmonterade sliponen eller väskhållaren behövde tas av. Förra gången tog det ca två timmar att få på dämpare och dess hållare, bakkåpa och diverse fjädrar. Otippat, minst sagt. Frun stapplade lite yr ut ur bilen efteråt. Verkade ha gått fort fram och tillbaka till däckarna, att döma av blicken jag fick sen. :roll:

Så nu ska däcket köras in lite bara. Bromsbeläggen bak behöver bytas, men funkar nog till säsongsavslutningen. Som sagt, snabba ryck. Känns redan lite bättre att ha faktiskt mönster på bakdäcket, speciellt nu när regnsäsongen börjat. Däckkillen som tog hjulet på verkstaden kommenterade att det gamla däcket såg ganska blankt ut... :oops:
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#1160 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:...när Adrian mekar står blixten stilla (gammalt forumordspråk)...
:tummenupp

Jag vill också påpeka att en espresso ALLTID är ett bra val, genomtänkt eller inte...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1161 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Jag vill också påpeka att en espresso ALLTID är ett bra val, genomtänkt eller inte...
I ytterligare efterhand, måste jag nog ge dig rätt. :D Det var en ganska god automatespresso. Stor var den också.

:cdevil
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1162 Inlägg av adrian_vg »

Var precis och fotade mig på Trafikverkets förarprovskontor. Nu kommer jag att se ut som ett snaggat hårigt päron i skallen i tio år, istf en hålögd svärmorsdröm.

De där människorna på Trafikverket måste ha en speciell programvara för att förvränga ens ansikte. Jag fyrade av veckans bredaste leende i kameran och det som kom ut var nån sorts grimas värdig Quasimodo. Nå, det är kanske så jag ser ut... :roll:
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#1163 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Var precis och fotade mig på Trafikverkets förarprovskontor. Nu kommer jag att se ut som ett snaggat hårigt päron i skallen i tio år, istf en hålögd svärmorsdröm.

De där människorna på Trafikverket måste ha en speciell programvara för att förvränga ens ansikte. Jag fyrade av veckans bredaste leende i kameran och det som kom ut var nån sorts grimas värdig Quasimodo. Nå, det är kanske så jag ser ut... :roll:
Jag använde också Trafikverkets kamera, sen fick min hustru se körkortet... nästa gång det var dags för nytt kort fick jag MYCKET tydliga signaler om att en riktig fotograf borde anlitas. Och jag måste faktiskt ge henne rätt där... :wink:

Fast den där mystiska skrivplattan där man ska skriva sin namnteckning kom jag aldrig överens med. Tur att jag är mig lik på kortet, för kollar de namnteckningen är det kört.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1164 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Jag använde också Trafikverkets kamera, sen fick min hustru se körkortet... nästa gång det var dags för nytt kort fick jag MYCKET tydliga signaler om att en riktig fotograf borde anlitas. Och jag måste faktiskt ge henne rätt där... :wink:
Ska rådfråga frun sen när jag har det nya kortet. Man får hoppas att hon inte råflabbar åt mig... :roll:

tersan skrev:Fast den där mystiska skrivplattan där man ska skriva sin namnteckning kom jag aldrig överens med. Tur att jag är mig lik på kortet, för kollar de namnteckningen är det kört.
Min blev riktigt snygg för ovanlighetens skull! :D
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#1165 Inlägg av blacken »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:...när Adrian mekar står blixten stilla (gammalt forumordspråk)...
:tummenupp

Jag vill också påpeka att en espresso ALLTID är ett bra val, genomtänkt eller inte...
Det är väl "När Adrian axar, så står träden stilla" eller..:)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#1166 Inlägg av blacken »

Hafver ni noga konsulterat Nålventilens beskaffenhet samt dess motpart, ventilsätet noga? Så att löskeliga ting icke hafver varit i farten och förhindrat densamma att till fullo kunna utföra sin primära funktion med yttersta brafvur??

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1167 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
Hafver ni noga konsulterat Nålventilens beskaffenhet samt dess motpart, ventilsätet noga? Så att löskeliga ting icke hafver varit i farten och förhindrat densamma att till fullo kunna utföra sin primära funktion med yttersta brafvur??
Inte direkt, men jag vred på rullen många gånger, nåt borde det val ha läckt isf. Men kände inte ens (speciellt mycket, mer än vanligt - pre-läckage) bensinlukt.
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#1168 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:
Inte direkt, men jag vred på rullen många gånger, nåt borde det val ha läckt isf. Men kände inte ens (speciellt mycket, mer än vanligt - pre-läckage) bensinlukt.
Hafver ni raskt unt geswinnt mätt den erfoderliga nifvån af det fluidiska brännstoffet i flottörhuset?..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1169 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Hafver ni raskt unt geswinnt mätt den erfoderliga nifvån af det fluidiska brännstoffet i flottörhuset?..
Nej. Hur gå till väga?
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#1170 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Hafver ni raskt unt geswinnt mätt den erfoderliga nifvån af det fluidiska brännstoffet i flottörhuset?..
Nej. Hur gå till väga?
Det ska finnas en "pip" i botten av flottörhuset, och en skruv i "anslutning" till den så att säga. På den "pipen" så trycker du dit en genomskinlig soppatålig slang som räcker ifrån "pipen" och ungefär upp till trottelhuset dvs över själva flottörkoppen. Lossa skruven tills det rinner sås i röret (OBS! skruva INTE ut skruven helt utan bara ett par varv, till såsen rinner ut i röret). Och mät hur långt upp på flottörkoppen/huset bränslet når. Exakta mått på det ska finnas i en hyfsad manual eller rapa med en Hondamek om det. Obs utför mätningen med öppen bensinkran, gärna med motorn på tomgång, och knarren ståendes så rakt upp som möjligt, typ på centralstödet.

Skriv svar