Bytte till ett nytt bakdäck på svartviffern. Blev ett Michelin PR3 i rätt dimension för en gång skull. 8*)
Beställde däcket i förrgår em, och de lovade att ev ha det hemma senast kl 14 idag, annars på fredag. Ringde 14.24 och de meddelade att det kommit. Problemet var bara att de skulle stänga kl 16 idag, och i morgon fredag skulle hela verkstaden ut på ett specialjobb hela dagen. Eftersom fredagen därför gick bort, lördagen ska ägnas åt multimils Nymedlemstouring med SMC Uppsala samt söndagen och måndagen till Knix, så skulle däcket inte komma på förrän på tisdag. Snabba ryck alltså. For iväg som en raket från jobbet kl 14.31. Chefen var lite undrande...
Var hemma 14.51 inkl ett stopp vid en bankomat. Snabbt av med stället och plocka fram verktygen. Förra gången tog det mig drygt trekvart att få av bakhjulseländet, så det var lite bråttom för att hinna till däcksmurfarna. Hann med att ge frun en puss dock.
15.03 satte jag mig ner och skruvade av bultarna. Trettio sekunder senare var bakhjulet av!!

Vette sjutton hur det gick till, så här i efterhand. Frun virvlade med in i bilen av bara farten och så iväg till Euromasters. Efter en kort
nära-göra-i-byxorna-incidident med en enorm Scania, hoppade jag in i butiken, lätt stressad och adrenalintriggad. Tf däckschefen bjöd på kaffe, blev en espresso (i efterhand kanske inte ett helt genomtänkt val eftersom jag fortfarande var "lite" triggad ...) och tog in hjulet i verkstaden. Knappt tio minuter senare, när jag hunnit lugna mig marginellt kom han ut igen med det färdiga och balanserade hjulet och instruerade mig allvarligt att ta det lugnt ett tag med bakdäcket, tills vaxet smält bort.
Kortbetalningsmaskinen var fortfarande ur funktion så snubben konfererade en snabbis med chefen som var på semester, och det beslutades att jag skulle få ytterligare rabatt på jobbet av praktiska skäl; 1500 kr jämt istf 1697 pix. Man tackade förstås så mycket och körde glatt hemåt.
Ca kl 15.30 var bakhjulet på igen, och åtdraget med momentnyckel. Vet inte riktigt hur det gick till eftersom varken den högmonterade sliponen eller väskhållaren behövde tas av. Förra gången tog det ca två timmar att få på dämpare och dess hållare, bakkåpa och diverse fjädrar. Otippat, minst sagt. Frun stapplade lite yr ut ur bilen efteråt. Verkade ha gått fort fram och tillbaka till däckarna, att döma av blicken jag fick sen.
Så nu ska däcket köras in lite bara. Bromsbeläggen bak behöver bytas, men funkar nog till säsongsavslutningen. Som sagt, snabba ryck. Känns redan lite bättre att ha faktiskt mönster på bakdäcket, speciellt nu när regnsäsongen börjat. Däckkillen som tog hjulet på verkstaden kommenterade att det gamla däcket såg ganska blankt ut...