blacken skrev:kebne skrev:Tyrannosaurus skrev:Henning, vår kära forumgrundare är ju lite svag för dom där stora 2-taktarna, men då ska det helst vara Hondas 3-cylindriga NS400 med Rothmanslack

Kul med så många likasinnade. Hade gärna testat en NS400R men ska jag vara ärlig så vart jag väldans nyfiken på Suzukis RG 500 gamma. De var dock ovanligare på gatorna än vad RD 500:n var. Fast gammal ska visst vara äldst. Undrar hur en Kawasaki trepip på 750 cc gick?
Har man inte har kört tung korsdragsknota så fattas det i hojutbildningen, en upplevelse alla hojåkare bör få uppleva. Hade en GT 550 -73 som första "officiella" knarr med körkort.
https://www.youtube.com/watch?v=6V1zIYO1BYQ
Kawa Mach IV var och är än idag en potent taskruska, upp till 100 var det inget som slog den då på den tiden mig veterligen,
https://www.youtube.com/watch?v=kzaBsGvXcsw
Fast "vattenbuffeln" kan man också få bra "ordning" på
https://www.youtube.com/watch?v=XfHmJA9aQas.
https://www.youtube.com/watch?v=qXfMHhzXKis
Onekligen så blir man "hyfsat" nostalgisk" av tongångarna fån "fordomdags"..
Ja Mach IV är/var ganska potent, problemet var väl att den hade gångjärn mitt på ramen, dessutom hade den för kort sving så den ville helst bara gå på ett hjul

Men det lär ha blivit bättre på H2. Vattenbuffeln var vad jag har fattat ett lite seriösare bygge, men motorn var enormt bred t.o.m. bredare än CB750.
På tal om gångjärnsramar, det intressanta på en tiden var att japanarna var bra på att bygga motorer men kunde inte bygga ramar, medans hos européerna var det raka motsatsen. Resultatet var att dom som hade pengar började att kombinera japanska motorer med ramar från bl.a. Rickman, Martin, Bimota, Egli och Nico Bakker. Även vår egen Acke Rising (ISR) byggde några ramar innan han lade ner det för att istället helt fokusera på bromsar.
Dålig väghållning gav upphov till en rad eftermarknadsprodukter. Jag kommer speciellt ihåg historien om killen som precis hade köpt en Dresta-sving (det var en seriös engelsk fyrkantssving med koniska rullager) till sin hoj (tror det var en Kawa Z900) och kom ner till "Pråmen" (samlingsplats för hojåkare på Södermälarstrand i Stockholm på 70-80-talet) med nya svingen i handen och sa: "Nu grabbar ska det bli väghållning och åka av".
Det ska kanske tilläggas att det ofta satt folk som körde italienskt och/eller höll på med RR på "Pråmen", så dom visste vad väghållning var vilket ledde till att en av dom kommenterade: "Jodå, svingen är säkert bra, men vad ska du sätta fast den i?"
