Placering av Startrelä?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Placering av Startrelä?
Var sitter Startrelä på en gen5? Min bara tickar. Vill kolla anslutningar innan jag byter batteri. Har mätt opp till 12,4 volt med motorn avstängd. Ca 13,5 med motorn igång. Kan det ändå vara batteriet som behöver bytas? Kanske tappar styrka vid belastning?
"Var o en blir salig på sin fason "
Re: Placering av Startrelä?
Sitter originalbatteriet kvar sedan du köpte hojen blev du liksom jag bonnlurad. Efter en vecka utomhus så klickade startrelä som en hackspett på anabola. Nytt batteri= strömfallet löst.pentti01 skrev:Var sitter Startrelä på en gen5? Min bara tickar. Vill kolla anslutningar innan jag byter batteri. Har mätt opp till 12,4 volt med motorn avstängd. Ca 13,5 med motorn igång. Kan det ändå vara batteriet som behöver bytas? Kanske tappar styrka vid belastning?
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Re: Placering av Startrelä?
Ingen aning hur gammalt batteriet är , svårt att tro att det är original,,så länge håller dom inte. Mätte när jag kom hem ;12 volt ganska precis. Tror att batteriet är kört.vroom skrev:Sitter originalbatteriet kvar sedan du köpte hojen blev du liksom jag bonnlurad. Efter en vecka utomhus så klickade startrelä som en hackspett på anabola. Nytt batteri= strömfallet löst.pentti01 skrev:Var sitter Startrelä på en gen5? Min bara tickar. Vill kolla anslutningar innan jag byter batteri. Har mätt opp till 12,4 volt med motorn avstängd. Ca 13,5 med motorn igång. Kan det ändå vara batteriet som behöver bytas? Kanske tappar styrka vid belastning?
"Var o en blir salig på sin fason "
Re: Placering av Startrelä?
Följer tråden med intresse då jag har liknande problem, kanske..?
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Placering av Startrelä?
Hejsan
Nu i forumet och haft min VFR750F 1990 i 5(?)år nu.
Behövt byta batterier lite då och då, för de klarar inte vintern så bra, och jag har slarvat med underhållsladdning.
Nu efter en tur i söndags då det var 30 grader ute, Och efter 8mil ville den inte starta, tickade vid startförsök, sprang igång den och efter 8mil hemåt startade den på startmotorn som vanligt.
Har nytt och fullladdat batteri precis, men tickar från startrelä som sitter precis framför batteriet. Är det vanligt att de går sönder?
Nu i forumet och haft min VFR750F 1990 i 5(?)år nu.
Behövt byta batterier lite då och då, för de klarar inte vintern så bra, och jag har slarvat med underhållsladdning.
Nu efter en tur i söndags då det var 30 grader ute, Och efter 8mil ville den inte starta, tickade vid startförsök, sprang igång den och efter 8mil hemåt startade den på startmotorn som vanligt.
Har nytt och fullladdat batteri precis, men tickar från startrelä som sitter precis framför batteriet. Är det vanligt att de går sönder?
# HONDA VFR750F RC36 -1990 #
Re: Placering av Startrelä?
Låter som om du någonstans i systemet inte har tillräcklig kontakt så att startmotorn får tillräckligt med ström. Kolla alla anslutningar och kablar mellan batteri och startmotor, både på plussidan och jordsidan. Bristfällig kontakt vid batteripolerna är inte ovanligt.Xorsisten skrev:Hejsan
Nu i forumet och haft min VFR750F 1990 i 5(?)år nu.
Behövt byta batterier lite då och då, för de klarar inte vintern så bra, och jag har slarvat med underhållsladdning.
Nu efter en tur i söndags då det var 30 grader ute, Och efter 8mil ville den inte starta, tickade vid startförsök, sprang igång den och efter 8mil hemåt startade den på startmotorn som vanligt.
Har nytt och fullladdat batteri precis, men tickar från startrelä som sitter precis framför batteriet. Är det vanligt att de går sönder?
Angående batterier som inte klarar vintern, så har du nog någonstans på hojen som drar lite tjuvström. Alltså töms batteriet långsamt. Batterier gillar inte att djupurladdas. Får du inte bukt med detta är det nog bättre att lossa minuspolen när du kört höstens sista resa.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
Re: Placering av Startrelä?
Kolla kontaktstycket på höger sida uppe bakom sidokåpan i knähöjd. Där har det en tendens att samlas skit som gör att det blir dålig kontakt. Jag blev stående två gånger samma dag pga av skit i den, den andra blev det bärgning...Xorsisten skrev:... Och efter 8mil ville den inte starta, tickade vid startförsök, sprang igång den och efter 8mil hemåt startade den på startmotorn som vanligt.
Har nytt och fullladdat batteri precis, men tickar från startrelä som sitter precis framför batteriet. Är det vanligt att de går sönder?
Tråd om detta..
http://vfr-forum.se/viewtopic.php?f=6&t=5966
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Placering av Startrelä?
Tackar för svar. Ja, jag får nog leta om det är dålig kontakt, men att Startrelä enbart klickar? Då går ju ström dit iaf. Såg en annan video på tuben där någon byglade (med mejsel, ush) där plus/plus möts vid startrelät. Blir som en bypass av reläet. Kanske ett sätt att testa om något är trasigt i själva startreläet?
# HONDA VFR750F RC36 -1990 #
Re: Placering av Startrelä?
Nu är jag allt annat än elektriker, och ännu mindre bil/mc... Men om det klickar..så går det väl fram signal/ström som du skriver..?
Har du kollat vad/om den laddar?
Har du kollat vad/om den laddar?
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Placering av Startrelä?
Exakt, ingen elektriker här heller =)
Jag funderar på att springa igång den i helgen och försöka mäta var den ger för laddning. (bara mäta på batteriet, right?)
Anar att det är klapp-kontakt någonstans, och som jag resonerar borde startrelä fungera, eftersom det klickar om den?
Det märkliga var ju att efter en natt sön-mån gick ju startmotorn, men jag hade ställt dödaren i död läge. Annars hade den ju gått igång.
Anar att det kan vara något som sänker strömmen och ger motstånd på vägen fram till startmotorn.
Ska riva bort höger framkåpa och se om jag kan koppla loss den kontakten alla pratar om med tre gula, spreja lite och se vad som händer.
Jag funderar på att springa igång den i helgen och försöka mäta var den ger för laddning. (bara mäta på batteriet, right?)
Anar att det är klapp-kontakt någonstans, och som jag resonerar borde startrelä fungera, eftersom det klickar om den?
Det märkliga var ju att efter en natt sön-mån gick ju startmotorn, men jag hade ställt dödaren i död läge. Annars hade den ju gått igång.
Anar att det kan vara något som sänker strömmen och ger motstånd på vägen fram till startmotorn.
Ska riva bort höger framkåpa och se om jag kan koppla loss den kontakten alla pratar om med tre gula, spreja lite och se vad som händer.
# HONDA VFR750F RC36 -1990 #
Re: Placering av Startrelä?
Svaga strömmar klarar sig i klena kablar med halvdålig kontakt och kan få det att klicka i startmotorn, starka strömmar (typ när en startmotor ska snurra igång) kräver grövre kablar och god kontakt.lappen skrev:Nu är jag allt annat än elektriker, och ännu mindre bil/mc... Men om det klickar..så går det väl fram signal/ström som du skriver..?
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
Re: Placering av Startrelä?
Riv av sadeln och ta bort gummidamasken över startreläet. Bygla mellan dom två grova kontakterna (En kommer från batteri, andra går till startmotor) som syns med en kraftig kabel eller dylikt, Om startmotorn går och fnuttrar igång normalt så är det lattjo någonstans i styrningen utav/till startreläet ev densamma kef, om inte så kan det vara dålig kontakt i startmotor eller strömtåt till densamma. Eller batteri suger fett.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Placering av Startrelä?
Ska prova att bygla i helgen för felsökning av startrelä. Jag har ett nytt batteri som är fulladdat, så batteri borde det inte vara.
# HONDA VFR750F RC36 -1990 #
Re: Placering av Startrelä?
Ok, hojen startat, MEN
Nu är jag lite förvirrad i min felsökning, men kommit lite närmre och hittat en worksround, men ni som förstår sig på detta scenario, hjälp gärna min hjärna att förstå.
Utrustning/utfört
#helt nytt nyladdat batteri 13v visar det
#sprayat startrelä vid kontakterna, anad missfärgning av värme.
#sandpapprat lite på anslutningarnas undersida från hojen med anslutning till batteriet.
#tagit bort alla framkåpor
#lokaliserat de tre (3) gula, och att de är hopkopplade utan plint, den något don per kabel och krympslang.
Än så länge ingen startning, bara klick från startrelä.
#Ser luckan för att manuellt vrida veven, och provar att lossa täckkåpan, vrider veven lite...tills den känns att den går lättare.
#Tillbaka med kåpan.
#provart att starta och går igång hur lätt som helst.
#stänger av...
#startar inte
#återrepeterar med att ställa veven...
#startar
#mäter på batteriet med start,
#tomgång 14.6v inga lampor tända
#tomgång 14.3v med halvljus
#5000rpm 13.8v med halvljus
#stänger av...
#startar inte
#lägger i 6:e vxl och ruckar veven på det sättet, startar.
Vad i kan ha orsakat detta märkliga beteende för min gamle VFR??
Nu är jag lite förvirrad i min felsökning, men kommit lite närmre och hittat en worksround, men ni som förstår sig på detta scenario, hjälp gärna min hjärna att förstå.
Utrustning/utfört
#helt nytt nyladdat batteri 13v visar det
#sprayat startrelä vid kontakterna, anad missfärgning av värme.
#sandpapprat lite på anslutningarnas undersida från hojen med anslutning till batteriet.
#tagit bort alla framkåpor
#lokaliserat de tre (3) gula, och att de är hopkopplade utan plint, den något don per kabel och krympslang.
Än så länge ingen startning, bara klick från startrelä.
#Ser luckan för att manuellt vrida veven, och provar att lossa täckkåpan, vrider veven lite...tills den känns att den går lättare.
#Tillbaka med kåpan.
#provart att starta och går igång hur lätt som helst.
#stänger av...
#startar inte
#återrepeterar med att ställa veven...
#startar
#mäter på batteriet med start,
#tomgång 14.6v inga lampor tända
#tomgång 14.3v med halvljus
#5000rpm 13.8v med halvljus
#stänger av...
#startar inte
#lägger i 6:e vxl och ruckar veven på det sättet, startar.
Vad i kan ha orsakat detta märkliga beteende för min gamle VFR??
# HONDA VFR750F RC36 -1990 #
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2142
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Placering av Startrelä?
Sprucken startmotorkoppling, klassiker.
Lägg ner hojen så långt till vänster som du kan/vågar. skruva av kopplingskåpan knacka lite lätt i sidled när skruvarna är borta så kan packningen klara sig och undersök korgen som startmotorn kopplar in sig på, borde vara sprucken.
Lägg ner hojen så långt till vänster som du kan/vågar. skruva av kopplingskåpan knacka lite lätt i sidled när skruvarna är borta så kan packningen klara sig och undersök korgen som startmotorn kopplar in sig på, borde vara sprucken.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P