Måste rätta mig själv.
Tyrannosaurus skrev:En rätt kul faktauppgift i sammanhanget är att man på moderna sportbilar gör en stor affär att vissa har "exklusiva" s.k. sekventiella lådor. Det har varit standard på alla hojar sen 1960-talet.
"Sekventiell låda" betyder egentligen bara just "constant mesh" och att växlarna ligger efter varandra. Man kan alltså inte hoppa mellan växlarna som på bilar med vanlig manuell låda.
Skillnaden mellan hojar och sportbilar är egentligen bara att man på bilsidan haft lagt till en massa elektronik som gör att de kan växla automatiskt. När man lägger till elektronik på hojsidan kallas det "quick shift", men man har skitit i automatfunktionen.
Vill man ha automatfunktion kallas det "dubbelkopplingslåda" som i grunden också är en vanlig sekventiell låda fast med dubbla kopplingar. Det har man nu börjat med på bilar också.
Jag såg just programmet Wheeler Dealers (ska inte förväxlas med vår duktige hojdäckskrängare, Kjelle på
Wheeler Dealer) på Discovery där dom byggde om en BMW E46 M3 med SMG-låda till vanlig manuell.
Det visade sig att den (och troligen alla andra bilar med s.k. sekventiella lådor) inte alls har det, utan det är helt vanliga manuella billådor med två hydraulpumpar, en som trycker och drar och en som skjuter i sidled. Det bryts heller inga tändningar som på hojar med "quick shift", utan SMG-funktionen kopplar ur, växlar och släpper kopplingen, fast det går väldigt fort.
Det hela påminner lite om HondaHasses bil (kommer inte ihåg om det var en Suzuki eller nåt) med automat. Minns att jag åkte med en gång och trots jämn gas kändes det som om det satt nån liten japan under huven som släppte gasen, kopplade ur, växlade, släppte kopplingen och gasade på igen - typ SMG fast i slow motion
SMG och liknande lådor är alltså
inte "constant mesh"-lådor av hojtyp där växlarna ligger efter varandra och därför egentligen inte riktiga sekventiella lådor heller, utan helt vanliga manuella med en massa elektronik och hydraulik. Så att jämföra det med "quick shift" är alltså fel.
När det gäller dubbelkopplingslådor så vet jag ungefär hur det funkar på hojar, fast på bilar är jag nu osäker om det är "constant mesh"-lådor eller igen vanliga manuella lådor, typ SMG (på BMW-språk) med en massa hydraulpumpar fast på ett annat sätt
Nån som vet får gärna berätta. Det är iofs lite VV, men kan vara ganska intressant för tekniknördar
(som undertecknad) och andra