Oil cooler hose joint
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Oil cooler hose joint
Ja på svenska blir det väl oljekylarrör/slang med anslutning. På det gamla röret hade oljan tryckt sig igenom den flätade hydraulslangen och var nödgad att byta till en bättre begagnad. Sedan bytet har ho haft problem att hålla tätt mellan tråg och joint trots ny original oring.
Finns inget åtdragningsmoment men jag spände med snabbtving och drog med blocknyckel 12 och lade aluminiumbricka emellan för tätare passning..lite som att brickan till oljepluggen har en funktion.. :roll:https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... Wyl1_AHwEk
http://www.spinnin-wheel.se
Finns inget åtdragningsmoment men jag spände med snabbtving och drog med blocknyckel 12 och lade aluminiumbricka emellan för tätare passning..lite som att brickan till oljepluggen har en funktion.. :roll:https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... Wyl1_AHwEk
http://www.spinnin-wheel.se
- Bilagor
-
- oil cooler hose.jpg (54.48 KiB) Visad 15901 gånger
-
- snabbtving oil cooler hose joint.jpg (39 KiB) Visad 15901 gånger
Senast redigerad av vroom den mån jan 21, 2019 14:51, redigerad totalt 2 gång.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Re: Oil cooler hose joint
Standard moment viffer 750Finns inget åtdragningsmoment
Vanlig bultskalle:
5mm: Nm 5. kg 0,5
6mm: Nm 10. Kg 1,0
8mm Nm 22. kg 2,2
10mm Nm 35. Kg 3,5
12mm Nm 55. Kg 5,5
Flänsbult/mutter:
6mm ( med 8 mm huvud) Nm 9. Kg 0,9
6mm (Med 10 mm huvud) och mutter Nm 12. Kg1,2
8mm Bult och mutter Nm 27. Kg2,7
10mm Bult och mutter Nm 40. Kg 4,0
Skruvar:
5mm Nm 4. Kg 0,4
6mm Nm 9. Kg 0,9
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Oil cooler hose joint
Den fick det bli..har kört lite korta repor i det fina vårklimatet men det läcker.. som ett såll. Plockat av brickan och (tving)at fast skiten med annan konfig dvs två mindre storlekar på oring för att det ska täta bättre mot sätet som har nån mm spel där röret går in i hålet. Det blev något tätare men är inte helt bra.blacken skrev: 8mm Bult och mutter Nm 27. Kg2,7
Har fått en "engelsk" hoj


- Bilagor
-
- oring R-8+ R-5.jpg (49 KiB) Visad 15481 gånger
-
- oring original.jpg (49.76 KiB) Visad 15481 gånger
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Re: Oil cooler hose joint
Kolla sätet i blocket/kåpan, så att det inte finns ett "gjutmästarboställe där eller liknande anfrätning i tätningssätet. Eventuellt skränk skruvfläns/örat åt "rätt håll" lite granna så att ytterkanterna bildar en båge typ, och bulten kan dra ner den (flänsörat) i mitten liasom, typ sådär.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Oil cooler hose joint
Ser bra ut och ingen "karies"..Själva hålet är 11.75mm och röret som går in är 11.5mm så litet glapp där. Testar täta med sytråd och andra oringar. Bra tips om skränkning men saknar skrufstäd..och modet att skrida till verket.blacken skrev:Kolla sätet i blocket/kåpan, så att det inte finns ett "gjutmästarboställe där eller liknande anfrätning i tätningssätet. Eventuellt skränk skruvfläns/örat åt "rätt håll" lite granna så att ytterkanterna bildar en båge typ, och bulten kan dra ner den (flänsörat) i mitten liasom, typ sådär.
- Bilagor
-
- oljerör anslutning.jpg (41.3 KiB) Visad 15413 gånger
-
- oljerör.jpg (34.77 KiB) Visad 15413 gånger
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Re: Oil cooler hose joint
Har provkört och det verkar hålla tätt. Tråden räddade mig men ringar? Hur gör fabriken för att få tätt?
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Re: Oil cooler hose joint
Så ska det med all sannolikhet vara. Men prova med en annan "O" ring som har samma innerdiameter, men är tjockare"kraftigare" typ. eller en som är "bredare" i sin tätningsanliggnings yta, så att säga. Om det fortsätter att var inkontinent dvs..Själva hålet är 11.75mm och röret som går in är 11.5mm
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Oil cooler hose joint
En orings"bricka" hade nog fixat biffen som du skriver men har inte ids leta efter en dylik specialpackning. Anliggningsytan är ju platt och inte skålad som hade varit optimalt just för oringens form.blacken skrev:Så ska det med all sannolikhet vara. Men prova med en annan "O" ring som har samma innerdiameter, men är tjockare"kraftigare" typ. eller en som är "bredare" i sin tätningsanliggnings yta, så att säga. Om det fortsätter att var inkontinent dvs..Själva hålet är 11.75mm och röret som går in är 11.5mm
Istället tog jag det näst bästa alternativet och smetade svart packningssilikon runt utloppet och klämde ihop tillsammans med originalringen. Kletet har alltså påförts på insidan både i blocket och anslutningen. Har varit väldigt noga med rengöring med rödsprit innan för att få bort oljan. Ska nu bara härda i ett dygn sen blir det utprovning igen. Men det känns som det slutgiltiga avgörandet. Haft tankar på mer drastiska lösningar(dyra) ..
Passar på nu när oljan ändå ska bytas, gått ganska precis 600mil sen fjol.

Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Re: Oil cooler hose joint
Har hänt en del sedan sista inlägget där jag fick riva ner och göra om installationen då jag blev jjä.. trött på droppandet. Rengjorde sätet och anslutning rigoröst och med mycket lätt inoljad ny original oring gjorde om proceduren ( utan silikonpacknig) med snabbtving och en fjädrande plåtbricka av en beg clipsmutter. Körde 2021 med detta arrangemang med antydan till lite läckage efter varje tur dock vart det heltätt när motorn kallnat.
När jag startade hojen inför 2022 års vägterror så blev jag förundrad över hur oringen verkar ha svällt under vinteruppehållet och tråget är nu torrare än tidigare på undersidan direkt efter körning. Magiska under sker ibland.
När jag startade hojen inför 2022 års vägterror så blev jag förundrad över hur oringen verkar ha svällt under vinteruppehållet och tråget är nu torrare än tidigare på undersidan direkt efter körning. Magiska under sker ibland.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892