Jag kan direkt konstatera att han iaf inte verkar ha nån förkärlek att använda hylsnycklar som är så mycket smidigare att jobba med. Man behöver inte ta omtag hela tiden och slipper blodiga knogar för mot det hjälper inga montagehandskar.
Min 3/8" sats är mitt favoverktyg som jag använder till nästan allt när 1/2" är för stort med risk för avdragna skruvar och 1/4" är för klent.
Hondis skrev:Ja det var det värsta vad det var skitigt i ”skrotrummet”. Och jag som trodde att min hoj var välvårdad
Jo det är en klassiker. Folk är bra på att tvätta och putsa sina hojar där det syns. Men åtminstone en gång/år bör man plocka ner plasten och göra rent där det inte syns också
Jag kan direkt konstatera att han iaf inte verkar ha nån förkärlek att använda hylsnycklar som är så mycket smidigare att jobba med. Man behöver inte ta omtag hela tiden och slipper blodiga knogar för mot det hjälper inga montagehandskar.
Min 3/8" sats är mitt favoverktyg som jag använder till nästan allt när 1/2" är för stort med risk för avdragna skruvar och 1/4" är för klent.
Hondis skrev:Ja det var det värsta vad det var skitigt i ”skrotrummet”. Och jag som trodde att min hoj var välvårdad
Jo det är en klassiker. Folk är bra på att tvätta och putsa sina hojar där det syns. Men åtminstone en gång/år bör man plocka ner plasten och göra rent där det inte syns också
En sak som Jänkare och Engelsmän delar, är sin förkärlek att höra sin egen röst...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Hondis skrev:Allt ihopsatt så nu blir det inhandling av Biltemas blå glykol och sen läckagetest.. Hoppas på det bästa och att man inte glömt bort något viktigt!
Två saker:
1. Röd glykol är bättre, men då bör du tömma allt först, även motorn.
2. Det kan pissa lite innan de nya slangarna sätter sig och klämmorna kan behöva efterdras.
Har haft grön i förut men nu är allt tömt i samband med byte av alla slangarna och termostaten.
Trodde att blå färdigblandad var den som förordades till VFR:en?
Hoppas på att slippa efterdra slangklämmorna men vi får se..
Hondis skrev:Har haft grön i förut men nu är allt tömt i samband med byte av alla slangarna och termostaten.
Trodde att blå färdigblandad var den som förordades till VFR:en?
Hoppas på att slippa efterdra slangklämmorna men vi får se..
Ja det det är inget fel att köra på den, men jag har föredragit att blanda själv 50% röd och 50% batterivatten (destillerat). Dessutom har jag hört nån gång att den röda kyler lite bättre, men det är inget som jag tänker ta gift på
Fyllt på glykol och varmkörde hojen och den läcker fortfarande!
Bara att riva ner allt och efterdra allt än en gång till då...
Naturligtvis är det någonstans under tanken där det är som jävligast att komma åt..
Hondis skrev:Fyllt på glykol och varmkörde hojen och den läcker fortfarande!
Bara att riva ner allt och efterdra allt än en gång till då...
Naturligtvis är det någonstans under tanken där det är som jävligast att komma åt..
Ett senkommet tips, om man är osäker på reparation, så fyll bara vatten första gången och se om det fortfarande läcker. Vet sent påkommet, my bad, sorry.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Hondis skrev:Fyllt på glykol och varmkörde hojen och den läcker fortfarande!
Bara att riva ner allt och efterdra allt än en gång till då...
Naturligtvis är det någonstans under tanken där det är som jävligast att komma åt..
Ett senkommet tips, om man är osäker på reparation, så fyll bara vatten första gången och se om det fortfarande läcker. Vet sent påkommet, my bad, sorry.
Mja, jag vet inte. Fyller man bara vatten kan det vara svårt att se var det läcker. Det är en fördel med att glykolen är färgad, läckage syns.
Hade också en tanke på att endast fylla med vatten först men var ganska säker på att jag fått allt tätt
Blå glykol syns inte mycket mer än vatten tyvärr.
Bytte till en ny termostat och packning men där är det torrt i alla fall vad jag kunde se.
Har försökt att vända alla slangklämmor åt rätt håll så jag ska kunna komma åt och efterdra.
Ett annat tips, låna en kylarkompressor av någon välvillig individ, som är försedd med en sådan, då kan du trycksätta hela systemet utan att behöva ha "Bettan" igång, och flura i lugn och ro vars det skvätter någonstans.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Och framför allt. Montera inte all plast innan du är säker på att det är tätt. Som sagt, nya slangar kan dumma sig lite innan dom har blivit varma och kalla några gånger, så det kan t.o.m. behövas flera efterdragningar. Sånt görs på fabriken original, dessutom kan jag tänka mig att dom har nåt slags klister på anslutningarna.
Men nu har du köpt eftermarknadsslangar, det är säkert inget fel på dom, men då får själv du göra det fabriken gör åt dig när du köper ett nytt fordon som inte får läcka.
blacken skrev:Ett annat tips, låna en kylarkompressor av någon välvillig individ, som är försedd med en sådan, då kan du trycksätta hela systemet utan att behöva ha "Bettan" igång, och flura i lugn och ro vars det skvätter någonstans.
Har fått det tipset och det känns som att det krävs för att hitta läckan.
Borde egentligen fungera med att bara trycksätta det med en kompressor lite försiktigt om man sätter en nippel på någon av slangarna?
Tyrannosaurus skrev:Och framför allt. Montera inte all plast innan du är säker på att det är tätt. Som sagt, nya slangar kan dumma sig lite innan dom har blivit varma och kalla några gånger, så det kan t.o.m. behövas flera efterdragningar. Sånt görs på fabriken original, dessutom kan jag tänka mig att dom har nåt slags klister på anslutningarna.
Men nu har du köpt eftermarknadsslangar, det är säkert inget fel på dom, men då får själv du göra det fabriken gör åt dig när du köper ett nytt fordon som inte får läcka.
Plasten har inte monterats på men trångt och jäkligt ändån.
Slangarna är i silicon så väldigt smidiga att arbeta med men som du skriver så kan dom ev behöva efterdras ett par gånger innan dom sätter sig ordentligt.
Ska kolla med firman som sålde dom om det ska behöva limmas eller något liknande...