VFR-en läcker glykol men vart?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
VFR-en läcker glykol men vart?
Har precis servat upp hojen inför våren med däckbyte, ny olja och filter. Men när den varmkördes så började den läcka glykol.
Hittar inte vartifrån det kommer mer än under tanken. Runt 42 grader sen börjar det läcka. Ju varmare motor desto mer droppar det. Står den på centralstödet så droppar/rinner det på högersidan av motorn.
Någon som har tips på vad man kan kolla först så man inte behöver riva ner hela hojen?
Det är en VFR 800 årsmodell 1998.
Hittar inte vartifrån det kommer mer än under tanken. Runt 42 grader sen börjar det läcka. Ju varmare motor desto mer droppar det. Står den på centralstödet så droppar/rinner det på högersidan av motorn.
Någon som har tips på vad man kan kolla först så man inte behöver riva ner hela hojen?
Det är en VFR 800 årsmodell 1998.
Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Skulle kunna var ifrån expansionskärlet kanske, eller nå`t kring termostathuset som läcker, "skvallerhålet" på vattenpumpen kanske? nå`n slang från kylaren? den i sig har fått hål?
Enklast riv av plasten kring knotan och släng ett ett getöga har o var, när knoten går på tomgång, så tror jag nog att du hittar läckan...
Enklast riv av plasten kring knotan och släng ett ett getöga har o var, när knoten går på tomgång, så tror jag nog att du hittar läckan...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Tack för tipset! Får börja med att kolla det.blacken skrev:Skulle kunna var ifrån expansionskärlet kanske, eller nå`t kring termostathuset som läcker, "skvallerhålet" på vattenpumpen kanske? nå`n slang från kylaren? den i sig har fått hål?
Enklast riv av plasten kring knotan och släng ett ett getöga har o var, när knoten går på tomgång, så tror jag nog att du hittar läckan...
Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Slängde iväg en fråga till en Hondafirma om dom ev kunde ha något tips innan man river ner allt och fick detta svaret:
Kolla om packningarna i kylarlocket är torkade/spruckna.
Vi har haft några VFR där det läcker i o-ringar vid kylarrör pga. korrosion och o-ringar som tappat formen.
Då måste man plocka bort insprutningsbryggan för att komma åt alla tätningar.
(Ingen annan som har börjat få liknande problem med sina VFR:er)?
Kolla om packningarna i kylarlocket är torkade/spruckna.
Vi har haft några VFR där det läcker i o-ringar vid kylarrör pga. korrosion och o-ringar som tappat formen.
Då måste man plocka bort insprutningsbryggan för att komma åt alla tätningar.
(Ingen annan som har börjat få liknande problem med sina VFR:er)?
Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Hondis, kan vara kylarlocket men jag har inte haft det problemet. Som b skriver, kolla skrotrummet ifall nån skrumpslang börjat pinka..ev dra åt slangklamma nånstans. Kan vara svårt att komma åt innanför utan att riva. De waterjoints som firman nämner rörde jag aldrig. Ifall du vill lossa dessa för att tex byta oringar så värm med pistol innan så lossar bultarna lättare.Hondis skrev:Slängde iväg en fråga till en Hondafirma om dom ev kunde ha något tips innan man river ner allt och fick detta svaret:
Kolla om packningarna i kylarlocket är torkade/spruckna.
Vi har haft några VFR där det läcker i o-ringar vid kylarrör pga. korrosion och o-ringar som tappat formen.
Då måste man plocka bort insprutningsbryggan för att komma åt alla tätningar.
(Ingen annan som har börjat få liknande problem med sina VFR:er)?
viewtopic.php?f=5&t=6053
viewtopic.php?f=3&t=6046
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Om det läcker mer när den blir varm så kanske det är på kylarsidan av termostaten det läcker, även om termostaten inte borde öppna innan 79 grader typ
/R
/R
Re: VFR-en läcker glykol men vart?
vroom skrev:Hondis, kan vara kylarlocket men jag har inte haft det problemet. Som b skriver, kolla skrotrummet ifall nån skrumpslang börjat pinka..ev dra åt slangklamma nånstans. Kan vara svårt att komma åt innanför utan att riva. De waterjoints som firman nämner rörde jag aldrig. Ifall du vill lossa dessa för att tex byta oringar så värm med pistol innan så lossar bultarna lättare.Hondis skrev:Slängde iväg en fråga till en Hondafirma om dom ev kunde ha något tips innan man river ner allt och fick detta svaret:
Kolla om packningarna i kylarlocket är torkade/spruckna.
Vi har haft några VFR där det läcker i o-ringar vid kylarrör pga. korrosion och o-ringar som tappat formen.
Då måste man plocka bort insprutningsbryggan för att komma åt alla tätningar.
(Ingen annan som har börjat få liknande problem med sina VFR:er)?
viewtopic.php?f=5&t=6053
viewtopic.php?f=3&t=6046
Ja jag ska börja med att kolla kylarlocket och sen söka vidare..
Vad är det för något som kallas ”skrotrummet”
Hoppas på att slippa byta o-ringar mm men hittar jag inte läckan så blir det nog att att nya både slangar och ringarna..
När du köpte komplett slangpaket från UK, följde det med slangklämmor eller får man köpa dom separat?
Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Ska undersöka även detta i helgen!RhINO skrev:Om det läcker mer när den blir varm så kanske det är på kylarsidan av termostaten det läcker, även om termostaten inte borde öppna innan 79 grader typ
/R
Alla tips mottages tacksamt!
Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Har försökt att dra åt alla slangklämmor nu som man kommer åt utan att demontera luftburken mm.
Står den på centralstödet så rinner det endast ut kylvätska i hålet på högersidan på hojen där jag markerat på bilden.
Står den på centralstödet så rinner det endast ut kylvätska i hålet på högersidan på hojen där jag markerat på bilden.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Det säger inte så mycket eftersom det bara är ett dräneringshål för t.ex. vatten som ligger på blocket.Hondis skrev:Har försökt att dra åt alla slangklämmor nu som man kommer åt utan att demontera luftburken mm.
Står den på centralstödet så rinner det endast ut kylvätska i hålet på högersidan på hojen där jag markerat på bilden.
Vet inte om VFR har utanpåliggande kylvätskerör till topparna som på VF. Dom sitter isf med en slgs rörklämma och bara instuckna och tätade med O-ringar. Om det är så är frågan om rören går att få loss med förknaseriet/spjällhusen på plats?
Hur som åker du nog tyvärr på att riva lite. Det är det inget allvarligt fel, men irriterande och bökigt att byta om det är O-ringarna, men det kan också vara en spricka i en slang eller nåt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Har idag rivit ner halva hojen med influensan som kom väldigt olämpligt
Självklart så var det runddragna skruvar mm som har ställt till det extra mycket som plåster på såren
Blir till att beställa bla kylarslangapaket från AS3 i England.
När jag ändå har allt nerrivet är det något annat som jag ska/bör byta?
Termostaten kommer jag att byta också då hojen ligger strax över 7000mil och jag upplevt att den blir väldigt varm.
Självklart så var det runddragna skruvar mm som har ställt till det extra mycket som plåster på såren
Blir till att beställa bla kylarslangapaket från AS3 i England.
När jag ändå har allt nerrivet är det något annat som jag ska/bör byta?
Termostaten kommer jag att byta också då hojen ligger strax över 7000mil och jag upplevt att den blir väldigt varm.
Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Nu vet du varför det kallas skrotrum..Hondis skrev:Har idag rivit ner halva hojen med influensan som kom väldigt olämpligt
Självklart så var det runddragna skruvar mm som har ställt till det extra mycket som plåster på såren
Blir till att beställa bla kylarslangapaket från AS3 i England.
När jag ändå har allt nerrivet är det något annat som jag ska/bör byta?
Termostaten kommer jag att byta också då hojen ligger strax över 7000mil och jag upplevt att den blir väldigt varm.
Ser ut som du hittat läckan på övre bild?
Runddragna skruvar? slangklämskruvar lossade jag och drog åt med hylsa och fingerkraft..på med 5-56..sen bara ta isär och fetta in bandskruven så det inte kärvar vid återmontering.
Fast om du menar till de klämmor som håller insugsgummina..byt ut skruvarna.
Det följer inte med slangklämmor i AS3paketet utan jag fick återanvända originalklämmorna. Så var rädd om dom.
Jag passade på och bytte packningar(oring) på både termostat och vattenpump..när det ändå var isär. Vände på dom slangklämmor där skruven satt neråt. Blir lättare att efterdra..
Denna frejdiga engelsman har en förkärlek till demontera saker.. https://www.youtube.com/watch?v=eIJ2neHPZiw
sök på Nige-Rider https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 14xMU3PSne Verkar som han lagt ner tyvärr
Senast redigerad av vroom den sön aug 18, 2019 18:59, redigerad totalt 1 gånger.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Ja det var det värsta vad det var skitigt i ”skrotrummet”. Och jag som trodde att min hoj var välvårdad
Ja jag antar att det är läckan men man vet ju inte om dom andra slangarna är på väg att börja läcka också så lika bra att beställa en komplett sats som du köpte. Väntar just nu på att dom ska få in svarta eller röda då dom är slut i lager. 2-3 veckor innan dom kommer in i lager igen.
Ska också återanvända mina gamla slangklämmor då det inte är något fel på dom som sitter nu. Ja jag såg att vissa klämmor satt upp och ner av någon anledning så jag har också tänkt att vända dom åt rätt håll så man kan komma åt lättare om man behöver efterdra dom.
Nej skruvarna på slangklämmorna är inte runddragna. Använder en slangklämsmejsel så då är det lätt att lossa dom. Däremot så skulle jag ta loss skruvarna som sitter i burken under luftfiltret. 2 stjärnskruvar till varje som satt som bara den!
Fick låta den sitta kvar och lyfta allt på en gång i stället.
Lite bökigt men det går om man bara har tålamod.
Ska som sagt byta termostaten och tänkte köpa den på David Silver. Antar att man får med en O-ring när man köper den?
Hittar dock ingen O-ring till vattenpumpen på ovan nämnt ställe?
Ja jag antar att det är läckan men man vet ju inte om dom andra slangarna är på väg att börja läcka också så lika bra att beställa en komplett sats som du köpte. Väntar just nu på att dom ska få in svarta eller röda då dom är slut i lager. 2-3 veckor innan dom kommer in i lager igen.
Ska också återanvända mina gamla slangklämmor då det inte är något fel på dom som sitter nu. Ja jag såg att vissa klämmor satt upp och ner av någon anledning så jag har också tänkt att vända dom åt rätt håll så man kan komma åt lättare om man behöver efterdra dom.
Nej skruvarna på slangklämmorna är inte runddragna. Använder en slangklämsmejsel så då är det lätt att lossa dom. Däremot så skulle jag ta loss skruvarna som sitter i burken under luftfiltret. 2 stjärnskruvar till varje som satt som bara den!
Fick låta den sitta kvar och lyfta allt på en gång i stället.
Lite bökigt men det går om man bara har tålamod.
Ska som sagt byta termostaten och tänkte köpa den på David Silver. Antar att man får med en O-ring när man köper den?
Hittar dock ingen O-ring till vattenpumpen på ovan nämnt ställe?
Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Denna frejdiga engelsman har en förkärlek till demontera saker.. https://www.youtube.com/watch?v=eIJ2neHPZiw[/quote]
Ja han går verkligen lös på hojen på alla tänkbara sätt
Ja han går verkligen lös på hojen på alla tänkbara sätt
Re: VFR-en läcker glykol men vart?
Ahaa det var dom skruvarna! ja då fattar jag att dom kan bli runddragna.
Har kollat och tydligen har rubbet köpts på http://www.cmsnl.com. Det var enklast när allt fanns där och ingen större skillnad i pris på termosen jmf med D Silver. Du behöver nr8 och nr25 till vattenpumpen samt nr17 till termostaten. Däremot "inlet manifold rubber set" vore nog ingen dum ide´att köpa från Silver..hade besparat mig extrajobb
Har kollat och tydligen har rubbet köpts på http://www.cmsnl.com. Det var enklast när allt fanns där och ingen större skillnad i pris på termosen jmf med D Silver. Du behöver nr8 och nr25 till vattenpumpen samt nr17 till termostaten. Däremot "inlet manifold rubber set" vore nog ingen dum ide´att köpa från Silver..hade besparat mig extrajobb
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892