Ballaste nya hojen att spana in var väl Ducces V4R med 220 hk. Jisses vilken raket det måste vara, men det blir också en raket för pluskan med en prislapp på 400 papp. Vad sen försäkringen hamnar för en sån liten leksak vill jag inte ens tänka på


Största behållningen på mässan var Classic Honda Club Sweden med två otroligt fina CB750K0 enkelkam, en CBX och en VF750S -83 röd (exakt en sån jag hade före "ödlan") alla i nyskick.
Åså kronan på verket, en original CR750 också i nyskick. För dom som inte vet är det Hondas raceversion på CB750 som är extremt sällsynt. Man såg inte ens speciellt många av dom på 70-talet.
En hoj jag skulle vilja se live är Honda RCB1000 som dom körde 24-timmars endurancerace med.
Den är inte så vacker att se på, men vilken himpa-whimpa-hoj 120 kameler på en långdistansracer på den tiden var mycket https://www.motorcyclespecs.co.za/model ... b_0000.htm
Motorn är i nåt mitt emellan 70-talets CB750 SOHC och 80-talets CB750/900/1100 DOHC och en ren prototypmaskin. DOHC, kuggdriven primärtransmission (CB750 SOHC/CB750/900/1100 DOHC har kedja) och kullagrad vev (alla andra Honda 4:or har glidlager) och vad jag vet hade dom aldrig nåt motorhaveri under 24-timmarsracen.
Jag kan tillägga att jag i början av 80-talet gick i tankarna att köpa en CB750 SOHC upptagen till 900 och herrejössesvässad på ca. 100 hk som stod och frustade, spottade och studsade på tomgång och hade knappast klarat att köras på järnet i 24 timmar. Men jag blev avrådd av han som hade byggt den som sa: "Ja, den går som fan, men det blir mer skruva än köra och du gillar ju mer att köra".
En annan hoj jag skulle vilja se live är ur-VF:en RS1000RW (gick även under beteckningen FWS1000) https://www.motorcyclespecs.co.za/model ... ws1000.htm