Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Gunnel Wikholm
- Medlem
- Inlägg: 10
- Blev medlem: tor jun 25, 2015 22:00
Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC
Bytte CCT Kamkedjesträckare på VFR 800 2003
Haynes påstår att man är tvungen att demontera spjällhusen för att byta den främre. GLÖM det, det räcker att demontera Tanken och luftrenaren sen kommer man lätt åt att byta den främre.
Vid byte av den bakre där så stämmer Haynesboken.
Från: Per den personliga mekanikern.
Haynes påstår att man är tvungen att demontera spjällhusen för att byta den främre. GLÖM det, det räcker att demontera Tanken och luftrenaren sen kommer man lätt åt att byta den främre.
Vid byte av den bakre där så stämmer Haynesboken.
Från: Per den personliga mekanikern.
Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC
Hur ofta ska man byta kamkedja å kamkedjesträkare, några idéer om det, har en VFR 800 -08
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC
När man byter hoj?Lasseåmål skrev:Hur ofta ska man byta kamkedja å kamkedjesträkare, några idéer om det, har en VFR 800 -08
Jag har ärligt aldrig hört talas om någon som någonsin bytt kamkedja på sin VFR.
Spontant dock, kamkedjan byter man när sträckaren inte längre kan sträcka kedjan, dvs när det rasslar som fasen om motorn.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC
Läst hur mkt som helst på bl.a VFRdiscussion om att folk bytt/behöver byta Cct'n iaf.adrian_vg skrev:När man byter hoj?Lasseåmål skrev:Hur ofta ska man byta kamkedja å kamkedjesträkare, några idéer om det, har en VFR 800 -08
Jag har ärligt aldrig hört talas om någon som någonsin bytt kamkedja på sin VFR.
Spontant dock, kamkedjan byter man när sträckaren inte längre kan sträcka kedjan, dvs när det rasslar som fasen om motorn.
"Bättre än HD"
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC
Intressant!Seth skrev:Läst hur mkt som helst på bl.a VFRdiscussion om att folk bytt/behöver byta Cct'n iaf.
Men varför? Håller den inte?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC
enkelt förstått, den håller inte tillräckligt braadrian_vg skrev:Intressant!Seth skrev:Läst hur mkt som helst på bl.a VFRdiscussion om att folk bytt/behöver byta Cct'n iaf.
Men varför? Håller den inte?
"Bättre än HD"
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC
Seth skrev:enkelt förstått, den håller inte tillräckligt bra

Ja, jo, det förstås, men vad är problemet?
VFR-motorerna byggdes med tanken att aldrig någinsin igen råka ut för chokladskams-incidenterna som motorerna innan gjorde.
Känns bara så osannolikt att att man återigen har problem med kam-relaterade grejer.
Är det någon speciell generation som är värst, eller gäller det generellt för alla årsmodeller?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC
Jag har inte hört någon som haft problem med det här annat än att någon sa att jag kanske skulle kolla upp lite hur det är med kedjespänningen å slitage på densamma, därav min fråga.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC
"Kamkedjesträckare" vad är det för något? 

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC
Du tänker på kugghjulsdrivna kammar som VFR hade upp till -02, efter det så fick dom kedjekamdrivning.adrian_vg skrev:Seth skrev:enkelt förstått, den håller inte tillräckligt bra![]()
Ja, jo, det förstås, men vad är problemet?
VFR-motorerna byggdes med tanken att aldrig någinsin igen råka ut för chokladskams-incidenterna som motorerna innan gjorde.
Känns bara så osannolikt att att man återigen har problem med kam-relaterade grejer.
Är det någon speciell generation som är värst, eller gäller det generellt för alla årsmodeller?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC
Jo, jag vet. Men har dessa årsmodeller problem med kamkedjan och sträckarna?blacken skrev:Du tänker på kugghjulsdrivna kammar som VFR hade upp till -02, efter det så fick dom kedjekamdrivning.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC
Min uppfattning är att både vfr world och vfr discussion är lite bajsnödiga med kamkedjesträckare och regulator. Det verkar vara mer problem med dessa saker där än det är på detta forum relativt sett.
Kamkedjesträckare bör rimligen bytas när kamkedjan är så sträckt att sträckarna gått i botten och då även kamkedjan
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Kamkedjesträckare bör rimligen bytas när kamkedjan är så sträckt att sträckarna gått i botten och då även kamkedjan
Skickat från min H8324 via Tapatalk
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC
Amerikanska vifferister alltså?RhINO skrev:Min uppfattning är att både vfr world och vfr discussion är lite bajsnödiga med kamkedjesträckare och regulator. Det verkar vara mer problem med dessa saker där än det är på detta forum relativt sett.
Kamkedjesträckare bör rimligen bytas när kamkedjan är så sträckt att sträckarna gått i botten och då även kamkedjan
Skickat från min H8324 via Tapatalk
De kanske kör längre än vad en genomsnittlig europé gör pga årstiderna, och får därmed fler problem.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Haynes inte alltid rätt: byte CCT kamkedjesträckare VTEC
Min erfarenhet av amerikanska hojåkare är att det är lite si och så med skruvarkunskaperna. En del är riktigt duktiga, men de flesta verkar vara totala nollor vad det gäller att skruva.adrian_vg skrev:Amerikanska vifferister alltså?RhINO skrev:Min uppfattning är att både vfr world och vfr discussion är lite bajsnödiga med kamkedjesträckare och regulator. Det verkar vara mer problem med dessa saker där än det är på detta forum relativt sett.
Kamkedjesträckare bör rimligen bytas när kamkedjan är så sträckt att sträckarna gått i botten och då även kamkedjan
De kanske kör längre än vad en genomsnittlig europé gör pga årstiderna, och får därmed fler problem.
En kul och flera gånger upprepad episod på V4 forumet där jag var aktiv (inte så mycket numera - mest klassiska VF) http://www.v4hondabbs.com är att nån skruvar bort generatorkåpan och får lätt panik när det rinner ut lite olja "hjälp hjälp vad har hänt, är min motor trasig?"
Efter att jag och andra tålmodigt förklarat minst 10 gånger för olika personer i nya trådar, ruttnade jag lite lätt och sa nåt i stil med att om man inte fattar att det ligger olja bakom en motorkåpa som dessutom har en packning kanske man inte ska ge sig på och skruva

Svaret jag fick var nåt i stil med: "F'låt da föfan, alla é inte proffsmeckar som du verkar vá".
Hur som, vi var polare efteråt ändå

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

