lappen skrev:Nu är det nog dessutom slutkört för i år. Bes går ut på söndag och jag hinner inte fixa frambromsen (pulserar) nu det närmaste. Så....det är bara parkera och se glad ut...
Har vi nån besiktningskunnig här på forumet..? Tänker på ovan...svag pulsering i bromshandtaget fram...är det default en tvåa? Fått lite olika bud...
Det är som Lotto, beroende på vem/vilken besiktningsstation samt om bes nissen fick nå`t av riksdagen kvällen innan. Men om det är dj"""""t liten puls, så kan det slinka igenom med ett "jag fixar det när jag kommer hem", kanske. Eller om nissen fick både bärs och "glad tant" på kvällen innan eller utsikt om det vid hemkomst, så klarar nog hojen bes även om bromsskivan trillar ner på golvet i besiktningshallen.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
lappen skrev:Nu är det nog dessutom slutkört för i år. Bes går ut på söndag och jag hinner inte fixa frambromsen (pulserar) nu det närmaste. Så....det är bara parkera och se glad ut...
Har vi nån besiktningskunnig här på forumet..? Tänker på ovan...svag pulsering i bromshandtaget fram...är det default en tvåa? Fått lite olika bud...
Det är som Lotto, beroende på vem/vilken besiktningsstation samt om bes nissen fick nå`t av riksdagen kvällen innan. Men om det är dj"""""t liten puls, så kan det slinka igenom med ett "jag fixar det när jag kommer hem", kanske. Eller om nissen fick både bärs och "glad tant" på kvällen innan eller utsikt om det vid hemkomst, så klarar nog hojen bes även om bromsskivan trillar ner på golvet i besiktningshallen.
Skivan ska kunna röra sig lite. Sitter den helt fast, kan problemet Lappen nämner kännas.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Testat tricket med skruv och mutter på flytringarna i frambromsskivan? https://youtu.be/1qoPqN2GBdw
Skivan ska kunna röra sig lite. Sitter den helt fast, kan problemet Lappen nämner kännas.
Det där gäller framför allt om man har ok med kolvar på båda sidorna om skivan.
Jag har inte tänkt på hur det ser ur på nyare Honda om dom har 4- eller 6-kolvsok. Men de flesta Viffrar har 2- eller 3-kolvs och flytande ok vad jag vet.
Jag kan ju nämna att "ödlans" skivor är stumt monterade och har inte ens nåt skivnav, utan skivan sitter direkt i fälgen. //images.tapatalk-cdn.com/15/06/11 ... 5a16b5.jpg (det här är inte min, utan nåt jag hittade på nätet vars ägare verkar ha roat sig med att göra hål i originalskivorna)
Skivorna har iofs nåt slags brickor mellan skivan och fälgen (utifrån = skruv, skiva, bricka, fälg), men även om det finns nåt slags inbyggt flex där så rör det sig inte ens om 1 mm.
Tyrannosaurus skrev:Det där gäller framför allt om man har ok med kolvar på båda sidorna om skivan.
Jag har inte tänkt på hur det ser ur på nyare Honda om dom har 4- eller 6-kolvsok. Men de flesta Viffrar har 2- eller 3-kolvs och flytande ok vad jag vet.
Trekolvsok på svartviffern - kolvar på bara en sida om jag minns rätt.
Det var iaf på den hojen skivorna grott fast. Massiva mängder bromsrengöring och skruv och muttertricket på nitarna gjorde susen på den inför besiktningen. Eller det var ett påpekande på besiktningen och jag gjorde tricket efteråt. Minns inte riktigt.
Ett tecken på att skivorna inte rör sig som de ska är att ena belägget är mer slitet än det andra. Kan dock också bero på att glidpinnarna är ärgade/skitiga och att oket inte glider som de ska på dem.
Tidigare viffrar har väl samma upplägg på skivor och ok?
Eller hade de tidigaste generationerna stumt monterade skivor?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Tyrannosaurus skrev:Det där gäller framför allt om man har ok med kolvar på båda sidorna om skivan.
Jag har inte tänkt på hur det ser ur på nyare Honda om dom har 4- eller 6-kolvsok. Men de flesta Viffrar har 2- eller 3-kolvs och flytande ok vad jag vet.
Trekolvsok på svartviffern - kolvar på bara en sida om jag minns rätt.
Det var iaf på den hojen skivorna grott fast. Massiva mängder bromsrengöring och skruv och muttertricket på nitarna gjorde susen på den inför besiktningen. Eller det var ett påpekande på besiktningen och jag gjorde tricket efteråt. Minns inte riktigt.
Ett tecken på att skivorna inte rör sig som de ska är att ena belägget är mer slitet än det andra. Kan dock också bero på att glidpinnarna är ärgade/skitiga och att oket inte glider som de ska på dem.
Tidigare viffrar har väl samma upplägg på skivor och ok?
Eller hade de tidigaste generationerna stumt monterade skivor?
90-93 har fasta skivor och flytande fyrkolvsok. (I varjefall på dom jag har ägt)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
lappen skrev:Vi har väl i nån tidigare tråd konstaterat att jag inte har flytande skivor på min viffer...om det är det som diskuteras ovan...?
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Inte helt säker på hur vi kom in på det i just denna tråd. Delvis mitt fel, sorry.
Tillbaka till topic nu!
Mina ca 600 mil per år har detta år fördelats på grusvägar och asfalt. Ingendera av de viktiga hojarna har gått speciellt mycket i år.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Inte helt säker på hur vi kom in på det i just denna tråd. Delvis mitt fel, sorry.
Mitt eget fel...
lappen skrev:
lappen skrev:Nu är det nog dessutom slutkört för i år. Bes går ut på söndag och jag hinner inte fixa frambromsen (pulserar) nu det närmaste. Så....det är bara parkera och se glad ut...
Har vi nån besiktningskunnig här på forumet..? Tänker på ovan...svag pulsering i bromshandtaget fram...är det default en tvåa? Fått lite olika bud...
lappen skrev:Nytt år, nya mil. I morse passerades 100 mil för 2019
42mil, sen har snö och annat ställt till det.. Leve norrland
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!