MVH
Thomas
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Tack. Ska höra mig föradrian_vg skrev:Kolla med Tersan här på forumet, han är numera återförsäljare för CMSNL!
Ja, det verkar ju fortfarande gå att få tag på startmotorkopplingen till 87:an och framåt, men just 86:ans är unik och verkar vara omöjlig att hitta ny. Får söka vidare och försöka hitta någon som har en begagnad.Sören skrev:Hej,
Har samma problem med min -88. Kollade runt lite och hittade bäst pris hos Sam:s i Karlstad, det var dock beställningsdelar och jag har inte fått dem än. Kollade även upp import från England(David Silver), men blev billigare att köpa här. Min är ju dock en 88:a och ska ha den nyare modellen av koppling.
Mvh
Sören
Och där faller jag bort direkt då om man ska vara händigTommy Gsson skrev:Det som skiljer är väl impulsgivarna till tändningen, kanske går att modifiera för den händige!
Tommy
Kul att du fick rätt på hojenSören skrev:Hur har det gått, hittat någon ny del?
Jag fick min för någon vecka sedan, tog alltså ca 2 månader att få den från beställning. Har bytt och skruvat ihop hojen, äntligen! nu ska den bara besiktas också...
för att verka dum, är det sprickor i din startmotorkopplingshus?Thomas71 skrev:Ja jag tycker också det är märkligt för man ser lite överallt att många har fått sprickor i sina. Håller på för fullt att kolla efter begagnade nu men det verkar inte vara så lätt att hitta heller
Antar du menar motorkåpan (vad den nu heter) som sitter utanpå? Nej, jag har inte sett några sprickor på den. Dock har jag inte plockat av den heller så jag har inte kunnat gjort någon riktigt noggrann koll, men därför vet jag inte om jag har någon eller några sprickor på startmotorkopplingen heller. Men just nu fungerar den som den ska så nu vill man bara köra och hoppas mitt tidigare problem inte återkommerblacken skrev:för att verka dum, är det sprickor i din startmotorkopplingshus?Thomas71 skrev:Ja jag tycker också det är märkligt för man ser lite överallt att många har fått sprickor i sina. Håller på för fullt att kolla efter begagnade nu men det verkar inte vara så lätt att hitta heller
Nej, den kallas för kopplingskåpan eller höger motorkåpa, vikket som, utan syftar på själva huset (den runda meckatjofräsen med en massa kryptiska detaljer både på och omkring den, innanför kopplingskåpan) som startkopplingsmekanismen sitter i. Den kan spricka, (går att svetsa) eller så är ingreppsrullarna med fjädrar dåliga, eller så är själva "röret" som rullarna löper emot slitet, dom finns att tjacka lite här och var. Kolla dom i första hand, skulle huset vara spräckt så kan du svetsa det. Du måste demontera kopplingskåpan för att kunna inspektera starmotortjofräsmeckeriet.Thomas71 skrev:Antar du menar motorkåpan (vad den nu heter) som sitter utanpå? Nej, jag har inte sett några sprickor på den. Dock har jag inte plockat av den heller så jag har inte kunnat gjort någon riktigt noggrann koll, men därför vet jag inte om jag har någon eller några sprickor på startmotorkopplingen heller. Men just nu fungerar den som den ska så nu vill man bara köra och hoppas mitt tidigare problem inte återkommerblacken skrev:för att verka dum, är det sprickor i din startmotorkopplingshus?Thomas71 skrev:Ja jag tycker också det är märkligt för man ser lite överallt att många har fått sprickor i sina. Håller på för fullt att kolla efter begagnade nu men det verkar inte vara så lätt att hitta heller
Ah, där ser man. Alltid lär man sig något nyttblacken skrev:Nej, den kallas för kopplingskåpan eller höger motorkåpa, vikket som, utan syftar på själva huset (den runda meckatjofräsen med en massa kryptiska detaljer både på och omkring den, innanför kopplingskåpan) som startkopplingsmekanismen sitter i. Den kan spricka, (går att svetsa) eller så är ingreppsrullarna med fjädrar dåliga, eller så är själva "röret" som rullarna löper emot slitet, dom finns att tjacka lite här och var. Kolla dom i första hand, skulle huset vara spräckt så kan du svetsa det. Du måste demontera kopplingskåpan för att kunna inspektera starmotortjofräsmeckeriet.
Om det är rulleriet som dribblar så brukar det vanligast bli svårt att starta när den (knarren) är kall, är det en spricka så spelar det ingen större roll när den släpper, utan kan bli lite hur som helst, fast oftare, vanligtvis.