Ingen kraft vid fullgas
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Ingen kraft vid fullgas
Hej,
Har en vfr800 fi -99 som börjar gå sämre och sämre.
Först märkte man det bara i ettan, den gav ingen kraft alls vid fullgas förens vid 4000 varv, och då kommer all kraft. Nu gäller det alla växlar. Ger man fullgas saknas all kraft, sen plötsligt kommer den. Den ger ifrån sig kraftiga avgasknallar när man släpper gasen.
Jag har bytt luftfilter och kört stp injectorcleaner utan resultat.
Har en vfr800 fi -99 som börjar gå sämre och sämre.
Först märkte man det bara i ettan, den gav ingen kraft alls vid fullgas förens vid 4000 varv, och då kommer all kraft. Nu gäller det alla växlar. Ger man fullgas saknas all kraft, sen plötsligt kommer den. Den ger ifrån sig kraftiga avgasknallar när man släpper gasen.
Jag har bytt luftfilter och kört stp injectorcleaner utan resultat.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Ingen kraft vid fullgas
Här är fyra vanliga orsaker till motorproblem.
https://www.carthrottle.com/post/4-reas ... rses-back/
Mitt förslag är att du kollar de enklare först; tändstiften tex.
Injector Cleaner funkar ok om spridarna inte är alltför skitiga.
Med dagens dåliga bensin kloggar de igen på ingen tid alls. Din hoj är ju lite till åren och skulle kanske behöva en ordentlig spridarrengöring.
Vad för sorts luftfilter använder du? Papper eller oljat K&N-typ?
Har du nån felkod?
Denna liknar ditt problem:
http://vfrworld.com/threads/vfr800-low- ... ost-517369
https://www.carthrottle.com/post/4-reas ... rses-back/
Mitt förslag är att du kollar de enklare först; tändstiften tex.
Injector Cleaner funkar ok om spridarna inte är alltför skitiga.
Med dagens dåliga bensin kloggar de igen på ingen tid alls. Din hoj är ju lite till åren och skulle kanske behöva en ordentlig spridarrengöring.
Vad för sorts luftfilter använder du? Papper eller oljat K&N-typ?
Har du nån felkod?
Denna liknar ditt problem:
http://vfrworld.com/threads/vfr800-low- ... ost-517369
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Ingen kraft vid fullgas
Ryker den svart och luktar surt? på alla register?roocket skrev:Hej,
Har en vfr800 fi -99 som börjar gå sämre och sämre.
Först märkte man det bara i ettan, den gav ingen kraft alls vid fullgas förens vid 4000 varv, och då kommer all kraft. Nu gäller det alla växlar. Ger man fullgas saknas all kraft, sen plötsligt kommer den. Den ger ifrån sig kraftiga avgasknallar när man släpper gasen.
Jag har bytt luftfilter och kört stp injectorcleaner utan resultat.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Ingen kraft vid fullgas
adrian_vg skrev:Här är fyra vanliga orsaker till motorproblem.
https://www.carthrottle.com/post/4-reas ... rses-back/
Mitt förslag är att du kollar de enklare först; tändstiften tex.
Injector Cleaner funkar ok om spridarna inte är alltför skitiga.
Med dagens dåliga bensin kloggar de igen på ingen tid alls. Din hoj är ju lite till åren och skulle kanske behöva en ordentlig spridarrengöring.
Vad för sorts luftfilter använder du? Papper eller oljat K&N-typ?
Har du nån felkod?
Denna liknar ditt problem:
http://vfrworld.com/threads/vfr800-low- ... ost-517369
Den har precis varit på service, enligt mekaniker hade de bytt olja,filter,tändstift. Men jag får kolla upp mer exakt vilka filter. Där kommer ingen felkod.
Tänkte mest om någon har haft liknande symtom.
kör man fullgas så kommer den alltid tillslut, men tar runt 5-10s, sen går den i alla växlarna, när den väl "hittat" kraften. Växlar man sen ner och ska dra på igen är de samma sak. Ingen svart rök eller konstig lukt.
Googlar man lite så kan man misstänka bränslefilter eller rengöra spridarna.
Re: Ingen kraft vid fullgas
Såspumpen kan vilja ha sin panksion, såsfilter täppt, någon sensor har spunkat till sig, spridare kexat ihop/bängar sig, nå`t tjall i styrdon/enhet, dassigt komp. Något åt det hållet, typ...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Ingen kraft vid fullgas
Är förmodligen fel ute men kanske motorn koksat igen så ventilerna på utblås inte stänger helt? Kanske förklarar avgasknallarna isf. Bilar brukar tydligen få det problemet med igenkoksade ventiler men en högvarvig mcmotor borde väl inte drabbas?
Ventiljustering kanske behövs likaså spridarrengöring som nämndes tidigare.
Kolla så inte meken överfyllt vid oljebytet.
Ventiljustering kanske behövs likaså spridarrengöring som nämndes tidigare.
Kolla så inte meken överfyllt vid oljebytet.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Ingen kraft vid fullgas
Om den nyligen har varit på service kan det vara nåt liknande som en polare på klubben råkade ut för med sin Honda VTX nånting som bara går på två burkar.roocket skrev:Den har precis varit på service, enligt mekaniker hade de bytt olja,filter,tändstift. Men jag får kolla upp mer exakt vilka filter. Där kommer ingen felkod.
Tänkte mest om någon har haft liknande symtom.
Den började gå som en påse skit, sköt och levde om. Det visade sig att verkstan hade glömt att sätta tillbaka nån slang eller sladd.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Ingen kraft vid fullgas
Vroom kan vara nåt på spåren!roocket skrev:Den har precis varit på service, enligt mekaniker hade de bytt olja,filter,tändstift. Men jag får kolla upp mer exakt vilka filter. Där kommer ingen felkod.
Tänkte mest om någon har haft liknande symtom.
kör man fullgas så kommer den alltid tillslut, men tar runt 5-10s, sen går den i alla växlarna, när den väl "hittat" kraften. Växlar man sen ner och ska dra på igen är de samma sak. Ingen svart rök eller konstig lukt.
Googlar man lite så kan man misstänka bränslefilter eller rengöra spridarna.
Tersans Italienska Renoveringsrutin(tm) kan vara av intresse att testa.
Vrooms påpekande påminde mig om ett liknande problem jag hade med min grönviffer (en 97:a) för några år sen.
I mitt fall trodde verkstaden att kolvringarna koksat fast i spåren, en italiensk renovering hjälper i dessa fall.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Ingen kraft vid fullgas
Absolut, en dylik bör excesseras minst en gång dagligen, om inte fler, för att förebygga problem härrörande till koks/sotbildning.en italiensk renovering hjälper i dessa fall.


Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Ingen kraft vid fullgas
Korrekt, se bara till att ingen är för nära bakom!blacken skrev:Absolut, en dylik bör excesseras minst en gång dagligen, om inte fler, för att förebygga problem härrörande till koks/sotbildning.en italiensk renovering hjälper i dessa fall.![]()
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Ingen kraft vid fullgas
Förresten, Tersans Italienska Renoveringsrutin(tm) och tänket bakom beskrivs på länken nedan.
Problemet och lösningen efterfrågas om med jämna mellanrum. Kanske att man skulle klistra tråden eller inlägget...
viewtopic.php?f=13&t=5284&p=79661#p79661
Kolla också varningarna och Tersans alternativa renoveringsrutin några inlägg ner på samma länk.
Nånstans i min Jag och min VFR-tråd står det också om kolvringar som likaledes kan koksa fast i sina spår på kolvarna, och som alltså åtgärdas på samma sätt.
Problemet och lösningen efterfrågas om med jämna mellanrum. Kanske att man skulle klistra tråden eller inlägget...
viewtopic.php?f=13&t=5284&p=79661#p79661


Nånstans i min Jag och min VFR-tråd står det också om kolvringar som likaledes kan koksa fast i sina spår på kolvarna, och som alltså åtgärdas på samma sätt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!