Välkommen hit. Men vad menar du när du säger att kopplingen klonkar? Eller menar du att det klonkar när du lägger i växeln?Skarp skrev:Tanken med oljebytet var också att jag ville se om kopplingsljuden skulle försvinna. Det klonkar lite lätt om den från kopplingen, och jag läste att man skulle byta olja innan man gav sig på att byta koppling för att undvika kostnader (och det gillar jag ju, för jag är student), men, den lät även efter oljebytet. Kan det vara så att man måste köra in nya oljan? Köra en bit alltså?
Alla hojar klonkar i det läget, men om det låter mycket och hojen vill krypa eller t.o.m. att motorn stannar kan tyda på klistriga lameller. Olja behöver inte köras in, men om det har varit gammalt gegg i motorn och det kan den nya oljan tvätta bort och då går över av sig själv efter ett tag, annars får man öppna och göra rent eller byta lameller och kanske glasblästra stålskivorna och om är skitiga.
Om den inte kopplar ur ordentligt kan det också bero på luft i hydraulsystemet eller otäta packboxar, men det brukar man känna i handtaget.