RhINO skrev:En annan fråga, man behöver inte vara så noggrann om man inte skall byta ut skrev Tyrannosaurus. Jag kommer ju tömma systemet för att byta termostaten och sedan fylla på med någon form av etylenglykol och jag förutsätter att det är etylenglykol i hojen eftersom det skall vara det.
Spelar det då någon roll vilken typ av etylenglykol man använder, hondas, någon av biltemas eller annan glykol?
Förtydligar mitt och Adrians svar lite.
Jag har inte riktig koll på vad glykolsorterna innehåller, så etylenglykol säger mig lika lite som nåt annat.
Det finns röd, blå och grön glykol (kanske gul också, men nu ska jag inte vrida till skann på dig, så skit i det

)
Den röda är bäst både ur kylsynpunkt och för alumotorer. Den blå ELLER den gröna ska man
inte använda i alumotorer, men jag har inte koll på vilken som är vilken.
Jag TROR att det är den blå som funkar i alumotorer, men inte den gröna - Osäker

Kolla vad du får ut när du tömmer
Om du tömmer och fyller på samma så är det inte så noga att du har tömt allt innan. Samma sorter/färger är alltid blandbara oavsett fabrikat. Däremot om du ska byta sort/färg så bör du först tömma ordentligt som jag beskrev ovan.
Uppdaterat:
Hittade lite info om glykolsorter på Expressen
https://www.expressen.se/motor/guider-2 ... ll-din-bil
Jag litar inte alltför mycket på Expressen, men det här borde dom ju inte behöva ljuga om
1. Jag vet inte vad dom yrar om. Vad skulle det vara för skillnad på "Etylenglykol" och " Kylarglykol Etylen"?
2. Jag håller heller inte med om slutklämmen (blå).
3. Kort sagt: Kör
inte på grön glykol och blanda
inte färger, då är du "home safe".
Etylenglykol
Den vanligaste glykolen i handeln.
Är mycket giftig. I deciliter räcker för att döda en vuxen person.
Har oftast röd eller blå färg.
Har bättre frysskydd och rostskydd (korrisionsskydd) än propylenglykol.
Propylenglykol
Oftast grönfärgad.
Inte lika giftig som etylenglykol.
Har något sämre värmeledningsförmåga och rostskyddsförmåga än etylenglykol.
Dessutom finns bland annat:
Kylarglykol Etylen
Oftast blåfärgad.
Kan i nödfall blandas med propylenglykol. = Nej tack!
Kylarglykol Longlife Etylen
Har oftast röd färg.
Går inte att blanda med annan glykol.
Ska helst inte användas i äldre bilar eftersom den kan skada kylare som innehåller bly, mässing eller koppar i fogarna.
Alla moderna kylare brukar just ha mässing, koppar eller silver i fogarna, men inte bly. Så jag tror snarare att det är tvärt om, att äldre grejer brukar ha blyfogar och ska ha Propylenglykol.
Då klargör det isf lite:
- Röd eller blå i moderna grejer.
- Grön i hedenhösgrejer med järnspisar.