En frågeställning som har poppat upp i pannbenet på sistone, angående tiggeriet och det kontantlösa samhället. Om det nu blir som en del muppar vill, så kommer ju kontanterna att försvinna. Hur göra då tiggarna? ska vi förse dom med kortautomater så dom kan tigga den vägen?
Har en anekdot om det. När jag gick och pluggade för släpkort till lastbil, Så hade vi en nisse som vi kallade "Händige Harry" av namnet så förstår den initierade att han inte tillhörde "eliten" i klassen, utan var en udda fågel i församlingen, ett Östermalmsbratts embryo som var en före detta Latinlärare som hade fått ett brutalt arv av sina päron. Skröt mycket om att han hade varit över hela världen och idkat umgänge med dom lokala "nattfåglarna".
Och han lyckats att få ett American express gold card eller vad fan deras värstingkort än heter.
När han första gången åkte till Hong Kong, och plockade upp en "hoppisängtjänapeng" där, och ville vara stöddig som bara en Fjollträskare kan vara.
Han slet upp sitt American Express och frågade "har bara detta, hur göra" med en överlägsen min. Fröken "Hoppaisängtjänapeng" tog då upp en slipmaskin ur handväskan drog kortet och sade åt "händige Harry" "Sign please"..
Fast han blev min ständige fiende senare, han satt alltid och skröt över all "Nattfåglar" han hade "mött" under hans resor i världen, halva klassen satt och bara "WOW" typ, ända tills jag på mitt diskret försynta sätt upplyste han följande "Jaha, du pröjsar för ett nyp? jag skulle skämmas ögonen ur mig ifall jag kom till det punkten i mitt liv, att jag måste pröjsa för ett ligg". Det liasom punkterade hans status i gänget totalt.