"Livsfarligt" är väl en "lätt" överdrift. Jag har haft gamla hojar med tydliga lägen både i mitten och sidorna. Dom hojarna wobblade en del, men det hade inte med styrlagren att göra utan med gångjärnet mitt på ramen
Om du inte känner av det under körning främst vid kurvtagning så är det ingen större fara, men du kan ha det i åtanke.
Om/när man byter, köp INTE originallager (kullager i koniska banor) utan det ska vara koniska rullager vilket ger större anläggningsyta och håller därför betydligt längre.
På min hoj verkar lagren fortfarande vara ok (ska kolla noga i vinter). Även om nya lager inte är fel så ser jag inte fram emot ett byte eftersom det är ett helvetes skitjobb. Ta isär och sätta ihop är en sak, men att banka ur gamla lager är inte kul. Jag har förstört både skruvmejslar och spärrskaftförlängare på det sättet (troligen finns det specialverktyg för ändamålet).
Gasol eller värmepicka och kylspray kan förenkla jobbet, men risken med värmen är att man sabbar lacken på ramen. Vet inte om Aluramarna på VFR är lackade, men om inte annat är det säkert klarlack eller motorplast på dom.