Gör man det i rätt ordning samt släpper rätt nippel och trampar/trycker på rätt pedal/handtag så skall det inte behövas nån pump om man inte har bytt nånting i systemet. Kan ju vara fel i Haynes men jag skall testa och se.
blacken skrev:Trycksätt huvudcylindern, och lufta en nippel/krets i taget. Börja längst "bort" så att säga.
Ja det borde funka men det är inte så lätt att trycksätta behållaren på en hoj
Tillverka eget lock kanske då.
Sen måste man lufta bak fast man bara har tryck fram när det är dual brake.
Fransson skrev:Litar mer på min mc-mek än på haynes
Du är modig du. ;*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
blacken skrev:Trycksätt huvudcylindern, och lufta en nippel/krets i taget. Börja längst "bort" så att säga.
Ja det borde funka men det är inte så lätt att trycksätta behållaren på en hoj
Tillverka eget lock kanske då.
Sen måste man lufta bak fast man bara har tryck fram när det är dual brake.
Skroten och norpa ett lock, som man sätter en passande nippel på. Och misstänker att det är samma som på en bil, när bromskolven/arna inte är "aktiverade", så är det öppet ifrån bromsvätskebehållaren till hela/alla bromssystem/et..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
blacken skrev:Trycksätt huvudcylindern, och lufta en nippel/krets i taget. Börja längst "bort" så att säga.
Ja det borde funka men det är inte så lätt att trycksätta behållaren på en hoj
Tillverka eget lock kanske då.
Sen måste man lufta bak fast man bara har tryck fram när det är dual brake.
Skroten och norpa ett lock, som man sätter en passande nippel på. Och misstänker att det är samma som på en bil, när bromskolven/arna inte är "aktiverade", så är det öppet ifrån bromsvätskebehållaren till hela/alla bromssystem/et..
Vet faktiskt inte om det är öppet men borde vara.
Nackdel är att behållaren rymmer så lite vätska så den töms ju väldigt snabbt. Annars får man bygga en extra historia ovanpå med typ en halv liter i. Uppfinningsrikedomen har ingen gräns
när jag bytte bromsvätska på min viffer så gjorde jag så här, öppnade locket på bromsvätskebehållaren, sög ur all gammal vätska i behållaren och torkade rent med en trasa. sen fyllde jag på max, efter det så satte jag sug på nippelt ute på bromsoket, och hjälpte till lite lite försiktigt med bromshandtaget, fyllde på behållaren succesivt, tömde väl ut ca 2dl i varje ok, sen vart det bättre än nytt
Jimmy.S skrev:när jag bytte bromsvätska på min viffer så gjorde jag så här, öppnade locket på bromsvätskebehållaren, sög ur all gammal vätska i behållaren och torkade rent med en trasa. sen fyllde jag på max, efter det så satte jag sug på nippelt ute på bromsoket, och hjälpte till lite lite försiktigt med bromshandtaget, fyllde på behållaren succesivt, tömde väl ut ca 2dl i varje ok, sen vart det bättre än nytt
Ja men jag tror inte du fick bytt allt då.
När man trampar på pedalen skall man öppna den nedre nippeln fram för det är ihopkopplat. Lätt att missa men fram är ju klart viktigast.
blacken skrev:[Skroten och norpa ett lock, som man sätter en passande nippel på. Och misstänker att det är samma som på en bil, när bromskolven/arna inte är "aktiverade", så är det öppet ifrån bromsvätskebehållaren till hela/alla bromssystem/et..
Ett sånt lock har jag gjort till Wingen. Den har ju också dualsystem (bakre skiva +vänster skiva fram)
Ännu inte prövat om det funkar..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
Har nu bytt vätska och tror nog jag fick bytt allt. Sitter en nippel precis bakom tanken som är lätt att missa.
Tömde ut ca en halv liter totalt och bromsen känns snäppet bättre än innan faktiskt. Kan ju haft en luftbubbla i systemet innan.
Två nipplar på varje ok fram samt bak och en bakom tanken (under sadeln). Gjorde allt i den ordningen som det står i Haynes handbok.
HondaHasse skrev:... någon som gjort det? Är det så svårt som det ser ut när man kollar i servicemanualen? Nån som kan lägga till ett s i rubriken... pedalstället stavar ju fel...
Så här några senare har nog många fått kläm på det här med luftningen. Men sicket slitgöra det är . Jag plockar av alla ok och tömmer systemet varje höst för att nästkommande säsong köra med fräscha grejer. Smörjer tätningar med silikonfett och polerar bromskolvarna med polish nu på vinterhalvåret.
Har nu efter återmontering fyllt på bromsvätska och luftat allt. Tog åtta timmar innan luften gick ur både mig och systemet..
10/4-20
Dags igen. På något sätt verkar en nippel vara igensatt så vid luftningen så trycktes bromsvätskan genom nippelgängan..höger mittkolv fram via fotpedal. Tungtryckt värre..blir att riva oken nästa vinter och gängtäta nipplarna.
Bilagor
luftning.jpg (41.85 KiB) Visad 7474 gånger
luftning broms bak.jpg (68.73 KiB) Visad 11024 gånger
Senast redigerad av vroom den fre apr 10, 2020 19:15, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Har ingen tillgång till el där jag håller till så det fick bli manuell bromsluftare från Det onämnbara blå varuhuset. Avlägsnade den klumpiga burken och nippelanslutningen på silikonslangen och körde på. Backventilen fungerade väldigt bra bara man vänder den åt rätt håll l
Helst skulle man haft en Mityvac som skrivs om här https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 4tcyee0DL2
Då hade det gått på en pisskvart istället för timmar. Till råga på allt hade jag tätat nippelgängorna med en bit silikongängtejp så det inte skulle läcka fast det blev inte tätt på alla..göromgörrätt
Bilagor
silicon sealingtape.jpg (46.28 KiB) Visad 10969 gånger