
https://youtu.be/3I3n9mBxFw4
Och några till.
https://youtu.be/0aOG4nTLXZ4
Några fräcka, och några där man undrar hur de tänkt.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Fräckt.blacken skrev:https://www.youtube.com/watch?v=hLZ6U71y700
"Adrian von Hojdunk"M@rtini skrev:Fräckt.blacken skrev:https://www.youtube.com/watch?v=hLZ6U71y700![]()
Här kommer ett klipp till med mer info. samt BMWs variant på samma tema.
https://youtu.be/aNBue9HOP5k
Kanske slut på de flesta vältolyckorna i låga hastigheter nu, fast undrar hur de klarar ett kvarglömt skivbromslås? Finns ju vissa som fortfarande envisas med att göra sådana dumheter.
Lite coolt, men jag tror inte att själva självbalanseringen är så avancerad. Det funkar äl ungefär som en Segway med ett gyro som håller balansen. Men det skulle vara kul att testa.M@rtini skrev:Fräckt.blacken skrev:https://www.youtube.com/watch?v=hLZ6U71y700![]()
Här kommer ett klipp till med mer info. samt BMWs variant på samma tema.
https://youtu.be/aNBue9HOP5k
Kanske slut på de flesta vältolyckorna i låga hastigheter nu, fast undrar hur de klarar ett kvarglömt skivbromslås? Finns ju vissa som fortfarande envisas med att göra sådana dumheter.
Det mest praktiska med en sådan moppe, är ju att man kan alltid komma hem ifrån en fest utan att ramla med den, när man kanske har fått "lite" mycket hojtarolja i sig.Tyrannosaurus skrev:Lite coolt, men jag tror inte att själva självbalanseringen är så avancerad. Det funkar äl ungefär som en Segway med ett gyro som håller balansen. Men det skulle vara kul att testa.M@rtini skrev:Fräckt.blacken skrev:https://www.youtube.com/watch?v=hLZ6U71y700![]()
Här kommer ett klipp till med mer info. samt BMWs variant på samma tema.
https://youtu.be/aNBue9HOP5k
Kanske slut på de flesta vältolyckorna i låga hastigheter nu, fast undrar hur de klarar ett kvarglömt skivbromslås? Finns ju vissa som fortfarande envisas med att göra sådana dumheter.
Jag har testat Segway, men tyckte att det var ganska vingligt. Däremot nackbrytarvarianten utan styre (dom kallas väl "hoverboard" efter filmerna "Tillbaka till framtiden") har jag inte testat och tror nog att jag avstår ifrån också.
Men man kan ju undra hur det ska gå för dagens ungdomar? När dom är hemma sitter dom klistrade vid nån dator eller surfplatta och är fyrkantiga, åker dom buss eller tåg så är det mobilen som gäller och blir fyrkantiga där med, när dom ska till plugget får dom skjuts av sina curlande föräldrar även om det bara är några 100 meter (jag bor precis intill en skola och varje dag, morgon och kväll är det trafikstockning på den trånga gatan) och när dom ska ut och gå så är det hoverboarden som gäller. Stackarna kommer ju få förtvinade ben.
Det var skillnad när en annan gick i plugget, då fick man ett busskort. Bli skjutsad av morsan eller farsan? Glöm det, bensinen är dyr (och då kostade soppan 2 spänn litern eller nåt). Nä, det var buss, cykel eller senare moppe som gällde.
Det skulle nog Farbror Blå har lite synpunkter på även om den inte välter.blacken skrev:Det mest praktiska med en sådan moppe, är ju att man kan alltid komma hem ifrån en fest utan att ramla med den, när man kanske har fått "lite" mycket hojtarolja i sig.
Jag hade 3-4 km till plugget så det var inte så aktuellt, men visst hände det att man knallade, speciellt efter att man vart förbannad på läraren och hade kallat honom för "gubbjävel".Ps: du glömde "Apostlahästar" ..
Det hade jag åsså, och jag bladade från 1:an till 5:an och det på oplogade oupplysta vintervägar på dåtida vischan, skolskjuts existerade inte för "Proletärbarn" då. När mina äldre syskon och grannars ungar gick till plugget så fick föräldrarna turas om att pulsa upp snön för barnen när dom skulle till plugget, på vintern 3,5 kilometer.Jag hade 3-4 km till plugget så det var inte så aktuellt,
Gissa hur ofta man får påminna grusnissarna på gruskurserna jag instruktörar på att fötterna ska vara på fotpinnarna och inte i höjd med framhjulet...blacken skrev:Så gjorde man ju, när man lajjade med cyklarna och fesarna på den tiden det begav sig., det kändes naturligt och tryggt att använda sig av den manövern, när det i bland dribblade till sig för en i kurvorna. När man sedan skaffade riktig hoj så lade man av med det, motiveringen var ju att alla sade, "Det är livsfarligt att sätta ner eller hänga ut benet i högre farter med tung knarr". Under alla år, så har man fått kämpa emot den reflexen, när man kör.
https://www.youtube.com/watch?v=USujbKNGDJw
Men som videon påpekar, man får bättre kontroll och styrsel av knarren i vissa lägen..adrian_vg skrev:Gissa hur ofta man får påminna grusnissarna på gruskurserna jag instruktörar på att fötterna ska vara på fotpinnarna och inte i höjd med framhjulet...blacken skrev:Så gjorde man ju, när man lajjade med cyklarna och fesarna på den tiden det begav sig., det kändes naturligt och tryggt att använda sig av den manövern, när det i bland dribblade till sig för en i kurvorna. När man sedan skaffade riktig hoj så lade man av med det, motiveringen var ju att alla sade, "Det är livsfarligt att sätta ner eller hänga ut benet i högre farter med tung knarr". Under alla år, så har man fått kämpa emot den reflexen, när man kör.
https://www.youtube.com/watch?v=USujbKNGDJw
Ett 8:e alternativ som jag har tänkt på är att det kan vara en form av tecken till bakomvarande att "jag skär kurvan nu".blacken skrev:Så gjorde man ju, när man lajjade med cyklarna och fesarna på den tiden det begav sig., det kändes naturligt och tryggt att använda sig av den manövern, när det i bland dribblade till sig för en i kurvorna. När man sedan skaffade riktig hoj så lade man av med det, motiveringen var ju att alla sade, "Det är livsfarligt att sätta ner eller hänga ut benet i högre farter med tung knarr". Under alla år, så har man fått kämpa emot den reflexen, när man kör.
https://www.youtube.com/watch?v=USujbKNGDJw