Nu när man inte kan köra hoj, får man ju fundera hoj...

Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Färgerna skiljer väl.lappen skrev:Vad är (om några finns) skillnaderna mellan årsmodeller 90-93? Passar allt mellan dem, eller skiljer det nåt? Vad isf?
Nu när man inte kan köra hoj, får man ju fundera hoj...
92-93 fick justering på framgaffeln om ja minns rättadrian_vg skrev:Färgerna skiljer väl.lappen skrev:Vad är (om några finns) skillnaderna mellan årsmodeller 90-93? Passar allt mellan dem, eller skiljer det nåt? Vad isf?
Nu när man inte kan köra hoj, får man ju fundera hoj...
Tekniskt sett, inget - det är inom samma modellgeneration.
Inte 92, för jag har det inte på min 92:a. Men detta var ju intressantSeth skrev:92-93 fick justering på framgaffeln om ja minns rättadrian_vg skrev:Färgerna skiljer väl.lappen skrev:Vad är (om några finns) skillnaderna mellan årsmodeller 90-93? Passar allt mellan dem, eller skiljer det nåt? Vad isf?
Nu när man inte kan köra hoj, får man ju fundera hoj...
Tekniskt sett, inget - det är inom samma modellgeneration.
Det kom 92, för det har jag på min.lappen skrev:Inte 92, för jag har det inte på min 92:a. Men detta var ju intressantSeth skrev:92-93 fick justering på framgaffeln om ja minns rätt
Ni har så rätt, jag som inte fattat...inte läst manualen...tersan skrev:Det kom 92, för det har jag på min.![]()
Ska kolla lite mer exakt i manualerna.
Om jag minns rätt är det bara framgaffelns fjädrar och justeringsmöjligheter som skiljer mellan åren. Sen kan olika marknader ha skillnader, den italienska singelstrålkastaren t ex. Strypningen till 100 hk kan också se olika ut, vanligast är nog stoppet på gasvajern.
Vänta dig inga underverk, den är mjuk redan från fabrik. Lite bättre kan det ändå bli om du justerar skruvarna, och är oljan gammal hjälper det att byta den också.lappen skrev:Då får man prova och laborera med detta framåt våren. Tycker den är lite mjuk framtill...
Oljan skall bytas oavsett. Verkar som att gamla pärlan inte riktigt har fått den vård hon förtjänar sedan innantersan skrev:Vänta dig inga underverk, den är mjuk redan från fabrik. Lite bättre kan det ändå bli om du justerar skruvarna, och är oljan gammal hjälper det att byta den också.lappen skrev:Då får man prova och laborera med detta framåt våren. Tycker den är lite mjuk framtill...
En del har provat både tjockare och mer olja med framgång. Eller byt fjädrar, finns både original och hårdare.
Som jag redan har sagt i nämnd tråd.lappen skrev:Oljan skall bytas oavsett. Verkar som att gamla pärlan inte riktigt har fått den vård hon förtjänar sedan innantersan skrev:Vänta dig inga underverk, den är mjuk redan från fabrik. Lite bättre kan det ändå bli om du justerar skruvarna, och är oljan gammal hjälper det att byta den också.lappen skrev:Då får man prova och laborera med detta framåt våren. Tycker den är lite mjuk framtill...
En del har provat både tjockare och mer olja med framgång. Eller byt fjädrar, finns både original och hårdare.
Vad skall man sätta i för olja? Är rätt tung ~100kg. Antar att det kan påverka valet av viskositet..?
EDIT: Hittade bättre tråd att ställa frågan i
http://vfr-forum.se/viewtopic.php?f=1&t=5199
EDIT2: Tydligen hade jag varit inne och kladdat i den tråden redan...
Ett tillägg på OT delen av min kommentar ovan kan sammanfattas med följande ord: "Vad fan får jag för pengarna?"Tyrannosaurus skrev:och vi vet ju alla hur våra svenska dyra vägar som vi betalar med vägskatt, bensinskatt, fordonsskatt, kilometerskatt, koldioxidskatt, försäkringsskatt, trängselskatt åså moms på skatten ser ut.
Skulle bara en bråkdel av alla dessa skatter gå till vägarna så skulle vi köra på vägar av marmor. Frågan är vart alla dessa skattepengar tar vägen? Eller det kanske många av oss vet, även om en del inte vill se det och väljer att titta bort. Men sitta hemma vid köksbordet och klaga och knyta näven i byxfickan går bra.