adrian_vg skrev:Hur ser de där db-killersen ut?
Är det bara en rörstump med borrade hål i?
Inga borrade hål, däremot är röret böjt.
Aha, tänkte om det var enkelt att bara skruva i en rörstump, men böjen komplicerar saker.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
RhINO skrev:
Verkar inte som att det låter förjävla mycket ändå, appen som adrian_vg tipsade om säger 87dB typ, och motorgräsklipparen på landet spottade ur sig dryga 90.
/R
Hälften så mycket ljud som en gräsklippare låter ju helt ok.
adrian_vg skrev:Hur ser de där db-killersen ut?
Är det bara en rörstump med borrade hål i?
Inga borrade hål, däremot är röret böjt.
Aha, tänkte om det var enkelt att bara skruva i en rörstump, men böjen komplicerar saker.
Det finns en massa olika varianter. Jag har en hemmabyggd db-killer. Ett rakt rör svetsat i vinkel för att stämma med vinkeln mellan ljuddämparen och slutpipen på en rund platta som passar i röret bak. Sen ett gängat hål i plattan för fastsättning.
Det db-killern gör är att skapa en virvel i röret som slår söder ljudvågorna. Jag använder den bara en gång vartannat år för hojen går som en påse skit med den i. Det är optimerad för öppet. Det är möjligt att den skulle gå igenom utan (103 db är tillåtet), men det är onödigt att chansa.
RhINO skrev:Ska dB-killern sitta så tight att man måste banka in den?
Det är väl inte att rekommendera om man vill kunna få ut den igen.
RhINO skrev:Ska dB-killern sitta så tight att man måste banka in den?
Lite tajt ska det väl vara så att det håller tätt, men att banka in den? Njae...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
RhINO skrev:Skit, ser inte ut att finnas någon annan att köpa, får försöka middag dessa
Kan bli hårdsmält för magen, men du kanske har en sån där mage som är klädd i rostfritt stål?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jaja, den ena lyckades jag sätta så jävla hårt med hjälpa av händerna att den inte kom ut igen med tång så... jag hamrade in den andra. Nu är det db-dödat skapligt permanent antar jag.
Hahaa, en glidhammare tog ut den, med lite övertalning och nu har jag slipat på db-killern så att det går att banka i den med en gummihammare. Stor glädje och det låter bättre med db-killern är utan. Moppe är typ komplett nu ett tag, eventuellt skall jag testa biltemas gel-batterier för jag tror att det jag har är lite lesset.
Så trött just nu. Någon har kört på hojen när den stod parkerad. Framskärmen är helt kass och kåpan runt lysen är sprucken. Något mer verkar ha hänt i de områdena för i fullt utslag så slår koppling resp bromshandtag i instrumentpanelsplasten.
Det verkar som att lager och skivor och fälg har klarat sig iaf, tror jag.
RhINO skrev:Så trött just nu. Någon har kört på hojen när den stod parkerad. Framskärmen är helt kass och kåpan runt lysen är sprucken. Något mer verkar ha hänt i de områdena för i fullt utslag så slår koppling resp bromshandtag i instrumentpanelsplasten.
Det verkar som att lager och skivor och fälg har klarat sig iaf, tror jag.