Legat däckad av förkylning så inte blivit skruvat något förrän idag. Plockade ned vänstra sidan...men där fanns ingen koppling. Kollade på högra och mycket riktigt där var den
Jag förmodar att det är denna ni menar. Gick dock inte att få isär hur mycket jag än testade. Så istället sprayade jag in typ WD40 in i kontaktstycket, väntade litet och vips har jag laddning...
Med lysen och annan förbrukning avslagen laddar den nästan 15V!? Och med helljus och handtagsvärmarna på knappa 14V!
Är det normalt, tycker det verkar mycket? Och sedan, de gula kablarna på var sida kontaktstycket blir väldigt varma.
Verkar vara normal laddning, att dom gula blir varma och du inte får isär kontaktstycket tyder på dålig kontakt i kontaktstycket, så byt ut kontaktstycket gärna mot ett vattentätt dito.
Tommy
Tommy Gsson skrev:Verkar vara normal laddning, att dom gula blir varma och du inte får isär kontaktstycket tyder på dålig kontakt i kontaktstycket, så byt ut kontaktstycket gärna mot ett vattentätt dito.
Tommy
Jag skulle säga löd ihop kablarna och dra på krympslang. Vid behov kan man förlänga dom, då blir det förvisso 6 lödningar istället för 3 men det gör inget.
Hur som så blir det bättre kontakt än med ett kontaktstycke som alltid är en svag punkt, speciellt när det passerar så mycket och så stark ström som det handlar om. Dålig kontakt => värme => oxid => sämre kontakt => mer värme => mer oxid => till slut smälter det => kortis vilket kan dra med sig statorn och regulatorn om man har otur.
Jag textade med ett antal olika kontaktstycken och alla smälte tills jag till slut lödde och efter det har jag inte haft några mer problem. Visserligen verkar inte klassiska VF har lika stora problem med att statorn och regulatorn går, men jag kan tänka mig att det kan hända även där om man inte ser upp.
Då jag har det mesta av min "bra-att-ha-i-verkstan"-utrustning fortfarande hemma hos farsan i Luleå, så tänkta jag svänga förbi nån affär och införskaffa kabel ifall det behöver förlängas. Även krympslang också. Men, vad är det för kabel area? 1,5mm...2,5mm2 ?
EDIT: Förklaring till frågan..är rätt kass på (bil/mc)el, blir lätt så när farsgubben är elektriker... Men spelar det någon roll om jag tar lite för tjock kabel, alltså 2,5mm2 istället för 1,5mm2..? Att klämma dit en 6mm2 fattar jag blir lite overkill men...
lappen skrev:Då jag har det mesta av min "bra-att-ha-i-verkstan"-utrustning fortfarande hemma hos farsan i Luleå, så tänkta jag svänga förbi nån affär och införskaffa kabel ifall det behöver förlängas. Även krympslang också. Men, vad är det för kabel area? 1,5mm...2,5mm2 ?
Troligen är det 0,75, kan också vara 1,5 (lite osäker där) men krympslang brukar inte vara så exakt utan passa från 0,75 till kanske 2-2,5.
Ta inte den allra minsta, då jag du få problem att dra den över lödningen. Sen måste du kunna dra bort den en bit från lödområdet så den inte krymper av värmen. Första lödningen är inga problem, men inför andra så måste du ju ta den på kabeln.
Själv körde jag overkill. Korta slangar på varje lödning och sen en längre över båda. däremot inte en över alla tre kablar så dom får lite luft.
lappen skrev:Men, vad är det för kabel area? 1,5mm...2,5mm2 ?
Troligen är det 0,75, kan också vara 1,5 (lite osäker där) men krympslang brukar inte vara så exakt utan passa från 0,75 till kanske 2-2,5.
Syftade mest på kabelns area, så att jag inte tar för klen/tjock. Men hittade lite 1.5mm2 här på jobbet, ser väldigt lik ut i tjocklek. Får kolla lite närmare när jag kommer hem.
lappen skrev:Men, vad är det för kabel area? 1,5mm...2,5mm2 ?
Troligen är det 0,75, kan också vara 1,5 (lite osäker där) men krympslang brukar inte vara så exakt utan passa från 0,75 till kanske 2-2,5.
Syftade mest på kabelns area, så att jag inte tar för klen/tjock. Men hittade lite 1.5mm2 här på jobbet, ser väldigt lik ut i tjocklek. Får kolla lite närmare när jag kommer hem.
Det är vad jag också syftade på. Det spelar ingen roll om den är lite för tjock så tar du 1,5 så är du hemma, för den är inte 2,5 (jag har 2x2,5 till lyset fram och den är mycket tjockare). Slangen bör också vara hyfsat rätt, det var därför jag nämnde den.
Är nog dags att fixa detta nu. Nu när jag kom hem idag så laddade den bara ~12,7V utan lysen och ~12,5V med halvljus. Med heljus och handtagsvärmare så ca 12,3V.
Jag får ju inte isär kontaktstycket, så jag försökte mäta de gula sladdarna direkt i kontakten. Fick då ut ca 14VAC vid 5000 rpm. Ökade bara lite från tomgång, vill minnas att det låg på 13V. Men man kan kanske inte mäta så?
Vi får se vad som händer när jag delat kablarna. Skall mäta innan jag löder ihop dem.
Fattade aldrig hur jag skulle mäta mellan de gula kablarna? "delta kopplat"?
Nåja, jag har kanske hittat källan till den taskiga ojämna laddningen...
Klippte helt sonika bort dem helt, fasiken hur de såg ut!
Lödde sedan så gott jag kunde ihop kablarna (är rätt kass på det och hade för klent lödjärn), värmde på krympslang (ett riktigt gissel då den krympte av värmen från lösningen) och tejpade sedan ihop paketet.
Kom sedan på att det kanske inte var så smart om det alstras värme vid lödningen...? Kanske skall öppna upp det?
Nu laddar den ~14V igen. Skall kolla igen imorgon.
God natt
EDIT: rättstavning
Senast redigerad av lappen den ons jun 21, 2017 08:40, redigerad totalt 2 gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Joo...det såg inte så roligt ut, att det alls fungerat är ju ett mysterium...
Nåja, nu på morgonen laddade den 14.6V, vid gaspådrag sjönk det till ca 14,1V. Dragit fram två kablar för att snabbt kunna mäta laddning utan att behöva ta av sadeln, så man kommer väl att vara lite nojig nu ett tag...vill helst slippa uppleva detta igen...