Innan du borrar upp skruven, lyft av hela oket från gaffeln, håll det horisontellt och spruta ner rostlösande tunn olja i hålet. Vänta några minuter och knacka till på skruven med hammare. Om insexet i skruven är runddraget kan en passande torxnyckel bonkas ner i skruvskallen så att den bettar, knacka-olja-knacka-mer olja, repetera tills det lossnar typ.lappen skrev:Voine!Skulle byta belägg på pärlan i helgen, men ena bulten var duktigt misshandlad, och jag gjorde väl inte det bättre
Jag gav den en smäll, men det hjälpte inte, när jag tog i slant jag. Höger sida detta. På vänster gick det hur bra som helst...
Så nu har jag en styrbult som sitter duktigt fast, men skadad insex-skalle...tips på hur jag enklast får bort den? Ny är beställd och kommer förhoppningsvis imorgon..
(Hittade ingen guide för 90-93 men det är ju samma procedur så återanvände befintlig guide)
Funkar det ändå inte kan man kanske lite försiktigt värma på biten där gängorna är i oket. Knacka mer, och olja tills det lossnar.
Funkar det iaf inte och du är öm i halsen av allt svärande, återstår att borra ur skruven. Ta det varligt dock isf!
En del borrar och skruvar i en sk svinpitt för att få ur eländet.
"Svinpitt":
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016851/
När du skruvar i den nya glidbulten, kan det vara idé att använda lite keramisk pasta på gängan.
Har haft bra effekt av denna på bakre bromsoken på fruns Vrak70...
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Fetter ... 000037637/