Byta bromsvätska.
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Byta bromsvätska.
Hej!
Är det något speciellt man behöver tänka på vid bromsvätske byte. Tänkte så det inte ställer till något med ABS.
Är det något speciellt man behöver tänka på vid bromsvätske byte. Tänkte så det inte ställer till något med ABS.
Re: Byta bromsvätska.
Följer
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Skickat från min F8331 via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byta bromsvätska.
Bromsslangarna ska luftas i en speciell ordning och det är många nipplar att lufta från!floydm skrev:Hej!
Är det något speciellt man behöver tänka på vid bromsvätske byte. Tänkte så det inte ställer till något med ABS.
Mao - vik en helg åt detta jobb om du gör det själv.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Re: Byta bromsvätska.
Tänkte mest att det är bra att tänka på att hälla i ny vätska
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Re: Byta bromsvätska.
På in gamla RC36-1 (1992) är det väl bara som på en gammal Amazon...pumpa, öppna, dra åt...pumpa, öppna, dra åt...?
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Byta bromsvätska.
Hade lite jobb med att bli av med luftbubbla som låg och tryckte nånstans i systemet fram. Stängde alla nipplar och hade bromsen intryckt nån timme. Sedan lossade jag på bromsen och öppnade först vänster yttre nippel med påkopplad slang och lät vätskan långsamt krypa ut utan att röra handtaget. Likadant med högra yttre. Blev liksom ett självtryck som gjorde att luftbubblan smet igenom. Bara att ha locket öppet för påfyllning av vätska allteftersom nivån minskade, ca en halv deciliter. Blev väldigt bra, har stum broms nu.
Totalt fick jag i en halvliter bromsvätska vid bytet då jag hade tömt systemet helt.
edit bra att kanske vrida styret i olika riktningar när mc´n står på centralstödet. Under tiden man luftar sas för få bubblan att lossna.
Se upp så det inte skvimper över i behållaren! Styret kan vridas ganska mycket åt höger innan gränsen är nådd i behållaren.
Totalt fick jag i en halvliter bromsvätska vid bytet då jag hade tömt systemet helt.
edit bra att kanske vrida styret i olika riktningar när mc´n står på centralstödet. Under tiden man luftar sas för få bubblan att lossna.
Se upp så det inte skvimper över i behållaren! Styret kan vridas ganska mycket åt höger innan gränsen är nådd i behållaren.
Senast redigerad av vroom den sön jul 23, 2017 09:43, redigerad totalt 2 gång.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byta bromsvätska.
ABS innebär VTEC, vilket i sin tur innebär Dual-CBS och slangar hit och dit överallt.lappen skrev:På in gamla RC36-1 (1992) är det väl bara som på en gammal Amazon...pumpa, öppna, dra åt...pumpa, öppna, dra åt...?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Byta bromsvätska.
Såvida det inte är en 1200.adrian_vg skrev:ABS innebär VTEC
Senast redigerad av M@rtini den fre maj 19, 2017 13:04, redigerad totalt 1 gånger.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byta bromsvätska.
Har dessa inte VTEC-tekniken?M@rtini skrev:Så vida det inte är en 1200.adrian_vg skrev:ABS innebär VTEC
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Byta bromsvätska.
Nej som tur är.adrian_vg skrev:Har dessa inte VTEC-tekniken?M@rtini skrev:Såvida det inte är en 1200.adrian_vg skrev:ABS innebär VTEC
De har något Honda kallar för Unicam, och utnyttjar racing-tekniken med sina enkla överliggande kamaxlar till insugsventilerna och rullvippor till avgasventilerna som CRF-crossmaskinerna har.
Detta reducerar både vikten och omfånget på motorn (1200 motorn har mindre yttermått än 800 motorn), samt servicekostnaden vid ventilkontroll/justering.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byta bromsvätska.
Så var det, mitt misstag. Tack.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Byta bromsvätska.
SOHC (Singel OverHead Cam) hade CB750 -69-78, sen kom CB900 -79 med DOHC (Dual OverHead Cam). Tidigare snackade man om OHV (OverHead Valves) som var efterföljaren till sidventiler.M@rtini skrev:De har något Honda kallar för Unicam, och utnyttjar racing-tekniken med sina enkla överliggande kamaxlar till insugsventilerna och rullvippor till avgasventilerna som CRF-crossmaskinerna har.
Detta reducerar både vikten och omfånget på motorn (1200 motorn har mindre yttermått än 800 motorn), samt servicekostnaden vid ventilkontroll/justering.
Förlåt M@rtini, jag ska inte vara elak
Jag vet vad Unicam är, men det verkar vara en ny konstruktion som är uppfunnen av Honda, för Triumph Dolomite Sprint verkar ha använt nåt liknande tidigare https://en.wikipedia.org/wiki/Overhead_camshaft - https://sv.wikipedia.org/wiki/Triumph_Dolomite
Hondas raserihojar har fortfarande direktverkande DOHC. Jag kan tänka mig att den långa vippan kan bli lite överstressad om det blir mycket varv och att dom vill ha så få rörliga delar som möjligt i dom motorerna.
Å andra sidan tog Honda bort sina hydrauliska ventillyftare med motivationen att dom inte tålde varv trots att dom satt på CBX750F som varvade 10.000 rpm. Så den verkliga förklaringen var nog snarare ekonomisk.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Byta bromsvätska.
Ingen fara Robban, se länken nedan det var här jag tog infon jag skrev om. Hondas egen beskrivning av tekniken de använder.Tyrannosaurus skrev:SOHC (Singel OverHead Cam) hade CB750 -69-78, sen kom CB900 -79 med DOHC (Dual OverHead Cam). Tidigare snackade man om OHV (OverHead Valves) som var efterföljaren till sidventiler.M@rtini skrev:De har något Honda kallar för Unicam, och utnyttjar racing-tekniken med sina enkla överliggande kamaxlar till insugsventilerna och rullvippor till avgasventilerna som CRF-crossmaskinerna har.
Detta reducerar både vikten och omfånget på motorn (1200 motorn har mindre yttermått än 800 motorn), samt servicekostnaden vid ventilkontroll/justering.
Förlåt M@rtini, jag ska inte vara elak
Jag vet vad Unicam är, men det verkar vara en ny konstruktion som är uppfunnen av Honda, för Triumph Dolomite Sprint verkar ha använt nåt liknande tidigare https://en.wikipedia.org/wiki/Overhead_camshaft - https://sv.wikipedia.org/wiki/Triumph_Dolomite
Hondas raserihojar har fortfarande direktverkande DOHC. Jag kan tänka mig att den långa vippan kan bli lite överstressad om det blir mycket varv och att dom vill ha så få rörliga delar som möjligt i dom motorerna.
Å andra sidan tog Honda bort sina hydrauliska ventillyftare med motivationen att dom inte tålde varv trots att dom satt på CBX750F som varvade 10.000 rpm. Så den verkliga förklaringen var nog snarare ekonomisk.
http://www.hondamc.com/produkt/vfr1200fd/
Kolla flikarna "Teknisk information" och "Motor"
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Byta bromsvätska.
Jag vet mycket väl vad Unicam är och hur VFR1200-motorn är konstruerad. Jag var bara tvungen att retas lite för det är ju ett ganska ovanligt koncept och när jag sökte lite visade det sig att nämna bil också hade det. Sen vet jag inte om den hade rullvippor.
En intressant grej med VFR1200-motorns konstruktion är just layouten där de bakre burkarna sitter innan för de främre. Det verkar nästan som om Honda dom planerade en V5:a enligt RC211V:s maner som har en liknande motorlayout (bredare fram än bak) fast dom ändrade sig och gjorde en 4:a istället. Men vad jag har fattat så skulle det i princip få plats en 5:e burk i mitten fram.
En intressant grej med VFR1200-motorns konstruktion är just layouten där de bakre burkarna sitter innan för de främre. Det verkar nästan som om Honda dom planerade en V5:a enligt RC211V:s maner som har en liknande motorlayout (bredare fram än bak) fast dom ändrade sig och gjorde en 4:a istället. Men vad jag har fattat så skulle det i princip få plats en 5:e burk i mitten fram.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Byta bromsvätska.
Jupp, notera min avatar. En V5Tyrannosaurus skrev:Jag vet mycket väl vad Unicam är och hur VFR1200-motorn är konstruerad. Jag var bara tvungen att retas lite för det är ju ett ganska ovanligt koncept och när jag sökte lite visade det sig att nämna bil också hade det. Sen vet jag inte om den hade rullvippor.
En intressant grej med VFR1200-motorns konstruktion är just layouten där de bakre burkarna sitter innan för de främre. Det verkar nästan som om Honda dom planerade en V5:a enligt RC211V:s maner som har en liknande motorlayout (bredare fram än bak) fast dom ändrade sig och gjorde en 4:a istället. Men vad jag har fattat så skulle det i princip få plats en 5:e burk i mitten fram.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022