Kovamies skrev:![Bild](http://forumbilder.se/G8B5U/screenshot-20170508-143313.png?width=150)
Ehhh? dom är inte luftskruvar, det är fjäderförspänningen i benet..[/quote]
Hmm, men funkar dom inte på samma sätt? Att när jag skruvar ner så blir det hårdare, och skruvar jag upp så blir den mjukare ?[/quote]
Du ändrar arbetsområdet för fjädringen vid en viss belastning. Det du vill få till är rätt "sag", Dvs få till gaffelns arbetsområde för just din vikt. Vilket görs genom fjäderförspänningen. Får man inte till det, så blir nästa steg fjäderbyte.
Ang luft så fanns det förr på hojar. Det går uppnå samma effekt genom justera oljemängden för att öka respektive minska luftkompressionen. Men det blir typ finliret. Det har göra med dämpningen
Sen har du ju dräneringsskruv. Har hänt kanske nån gång att man har gjort nån fultömning och fyllt på när det har funnits sådan. (På typ nån skogsväg där man har bottnat gafflarna med hårda inbromsningar för att blåsa ur systemet, men sånt får man väl inte göra i miljösverige kanske längre...)
Sen mät oljan med hjälp av mätsticka. Finns ett bra påfyllnadskit på biltema för sånt är tipset.