MtnMan skrev:Fick mig en tur på Slingerbulten
Polaren framför är en gammal hobby raceråkare som bott i Stockholm ett tag. Riktigt roligt o hojen gick som en dröm.
https://youtu.be/byL8nuEfg9o
Gick lite långsamt tycker jag

Skämt åsido, det är full förståeligt eftersom du förmodligen inte kan vägen, Men polaren borde inte ha åkt ifrån dig utan legat framför och visat spåret och nedläggningsvinkel.
Gillar du häftiga sektioner så ska du be polaren att ta dig ut till Boge i Vaxholm som iaf tidigare gick under namnet "Stockholm Raceway"

En varning för transformatorkurvan är dock på plats.
Jag ska gå emot den oskrivna regeln och beskriva den för dig här (regeln säger att folk ska lära sig den kurvan den hårda vägen, men jag tycker den är synd på din fina hoj).
På väg
mot Vaxholm och efter Boges egentliga enda raka så är det en utdragen vänster-vänster-höger (jag kan ta fel) därefter kommer man ut på ett öppet fält och ser framför sig en skitfin höger som inbjuder till att ladda och att vägen sen går uppför en backe och in i skogen.
VARNING!!! Ladda
INTE!
Kurvan är nämligen enormt lömsk och inte vad den utger sig för att vara på avstånd, utan den knyter sig brutalt och det är extremt lätt att fortsätta ut i spenaten alternativt att lägga omkull även om man kommer i hyfsat moderat fart.
Det finns idealspår men det funkar bara om håller järnkoll upp i backen så att man inte får möte.
Spåret: Man börjar längst ut vid vänster asfaltskant och skär sakta in så man vid apex är längst in vid höger asfaltskant, sen skär man ut igen (det går inte att göra nåt annat om man ar lite fart) så att man avslutar kurvan längst ut vid vänster asfaltskant igen.
Ibland när man går ut sådär och slår av kan det kommer en hetsporre och klippa en på insidan. I det läget är det bara att vänta, för dom klotar nästan garanterat. Det är inte bara en som har gjort det och om man stannar och går runt lite på utsidan så kan man nog hitta lite hojdelar där som blinkers, backspeglar mm.
Det här kräver lite träning och inget som man ska försöka sig på i hög fart första gången man kör vägen.
Förutom den är vägen fin med härliga sektioner men långsammare än Bulten, men det gör inget för upplevelsen är minst densamma.
Hem kan man ta färjorna till Rindö och Stenslätten och sen via Värmdö och Nacka tillbaka till stan. Alternativt kan man åka åt andra hållet och då blir transformatorkurvan helt odramatiskt och nästan tråkig
Trevlig tur.
PS/ Fik finns det gott om i Vaxholm, glassbaren på torget kan rekommenderas. När man har kommit över till Värmdö så finns det ett mycket trevligt sommaröppet fik (men ganska dyrt) i Lillsved (liten väg in till vänster nån km efter färjeläget).