RhINO åker VFR
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: RhINO åker VFR
Tryckte rätt mycket tycker jag... Ok, lufta kanske blir nästa äventyr att ge sig på, några tips?
/R
/R
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: RhINO åker VFR
Känns precis som min när jag testade igår.RhINO skrev:Så! Nu är tjofräsen lite mer stabil. Tyvärr upptäckte jag ett problem när jag teststartade idag, funderade på att ta en sväng men jag avstod av olika skäl. Kopplingen kopplar jääävligt dåligt. Det enda jag gjort sedan den funkade senast, i höstas, är att bytt olja och haft den stående i varmgarage. I början var det helt brist på frikoppling men när jag låtit motorn gå ett tag, och försökt använda kopplingen, så blev det lite bättre men dragläget ligger typ en mm från handtaget och det är typ frikopplat helt indraget.
Vad kan detta bero på? Det är hydraulvätska i behållaren, jag har inte fipplat med kopplingen alls. Jag vet inte alls vad det varit för olja i den och jag bytte till Biltemas 10W-40 helsyntet mc-olja, kan det vara orsaken eller kan det bero på att det är en skvätt för mycket olja i?
Okul känsla kan jag meddela f.ö.
/R
Fö, vad Tommy skrev!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: RhINO åker VFR
F.ö. menar jag motorolja när jag skriver olja i det där inlägget, inte hydraulvätska, det ser lite rubbat ut ser jag nu
När man luftar koppling, är det hålla in kopplingen, släppa nippel, dra åt nippel och sen släppa handtaget som gäller? Är det någon som vet hur grov slangen skall vara för att passa på luftnipplen?
/R
När man luftar koppling, är det hålla in kopplingen, släppa nippel, dra åt nippel och sen släppa handtaget som gäller? Är det någon som vet hur grov slangen skall vara för att passa på luftnipplen?
/R
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: RhINO åker VFR
Du gör på samma samma sätt som när du luftar bromsarna.RhINO skrev:F.ö. menar jag motorolja när jag skriver olja i det där inlägget, inte hydraulvätska, det ser lite rubbat ut ser jag nu
När man luftar koppling, är det hålla in kopplingen, släppa nippel, dra åt nippel och sen släppa handtaget som gäller? Är det någon som vet hur grov slangen skall vara för att passa på luftnipplen?
/R
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: RhINO åker VFR
Eller ställ "Bettan" på centralen, vrid styret max höger, skruva väck locket för bromsvätskan, dra in handtaget helt (obs försiktigt, det kan skvätta bromsvätska om man drar eller släpper handtaget för fort) vänta en kort stund"dutta" med " kopplingshandtaget lite varierat, vänta och se om det kommer bubblor. låt "Bettan" stå på centralen över natten.
Eller ut och kör ett par kvarter i lagom fart, växla ofta och använd kopplingen flitigt, lagom fort, typ fredagsnöjet "långa tag och bestämt"
Eller ut och kör ett par kvarter i lagom fart, växla ofta och använd kopplingen flitigt, lagom fort, typ fredagsnöjet "långa tag och bestämt"
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: RhINO åker VFR
Nackdelen att lufta på vanligt sätt är att man jobbar lite mot naturen när man försöker pressa luft neråt i en vätska.
Tre bra tips, ett enkelt, ett billigt och ett lite dyrare.
Det enkla: Om man luftar på vanligt sätt, se till att luftningsslangen går ner i en flaska/behållare med gamma bromsvätska. På det sättet får man ett slutet system, luftningen blir effektivare och man slipper baksug.
Det billiga: Linda på lite gängtejp på nipplarnas gängor så blir det tätare och bättre luftat.
Det lite dyrare: Skaffa en MityVac pump http://www.mityvac.com (jag köpte min från JC Whitney http://www.jcwhitney.com (Staternas motsvarighet på Feltema, Classe i sjön, Mekonomen, fast mer, större och värre) för en del år sen tillsammans med lite andra special-bra-å-ha-pryttlar.
MityVac funkar så att man öppnar påfyllningslocket, kopplar pumpen på nippeln, pumpar upp ett tryck och öppnar nippeln. Men sen gäller det att vara med så man inte suger torrt i koppen, för det går undan
Broms-/kopplingshandtaget rör man överhuvudtaget inte när man jobbar med MityVac.
Tre bra tips, ett enkelt, ett billigt och ett lite dyrare.
Det enkla: Om man luftar på vanligt sätt, se till att luftningsslangen går ner i en flaska/behållare med gamma bromsvätska. På det sättet får man ett slutet system, luftningen blir effektivare och man slipper baksug.
Det billiga: Linda på lite gängtejp på nipplarnas gängor så blir det tätare och bättre luftat.
Det lite dyrare: Skaffa en MityVac pump http://www.mityvac.com (jag köpte min från JC Whitney http://www.jcwhitney.com (Staternas motsvarighet på Feltema, Classe i sjön, Mekonomen, fast mer, större och värre) för en del år sen tillsammans med lite andra special-bra-å-ha-pryttlar.
MityVac funkar så att man öppnar påfyllningslocket, kopplar pumpen på nippeln, pumpar upp ett tryck och öppnar nippeln. Men sen gäller det att vara med så man inte suger torrt i koppen, för det går undan
Broms-/kopplingshandtaget rör man överhuvudtaget inte när man jobbar med MityVac.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: RhINO åker VFR
Appropå tjofräsen, jag kikade hur det såg ut under den och såg inga hål som eventuell styrpinne skulle kunna gå in i, har någon lite mått på standardclipon och/eller helibars eller liknande för en gen6-moppe? Jag undrar om det är standardhandtag jag har...
/R
/R
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: RhINO åker VFR
Det brukar finnas ett hål, men dels är det litet, dels sitter det på undersidan så det är svårt att se och dels kan det sitta en avbruten styrpinne i det och då är det extra svårt att se om man inte har styrhalvan lös och vänder upponer på den. Men man brukar kunna känna det.RhINO skrev:Appropå tjofräsen, jag kikade hur det såg ut under den och såg inga hål som eventuell styrpinne skulle kunna gå in i, har någon lite mått på standardclipon och/eller helibars eller liknande för en gen6-moppe? Jag undrar om det är standardhandtag jag har...
Sen är inte riktigt med på vad du menar. Snackar vi diametern på styret? Det finns bara två standarder, 22 mm och 1" och det senare är det bara customhojar, HD och GW som har. Alla normala hojar har 22 mm.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: RhINO åker VFR
Nja, tänkte längd på handtagen och höjd för att se om det är original eller någon typ helibar-höjare som är monterad.
Re: RhINO åker VFR
Posta en bild så blir det ganska lätt att identifiera.RhINO skrev:Nja, tänkte längd på handtagen och höjd för att se om det är original eller någon typ helibar-höjare som är monterad.
Re: RhINO åker VFR
Här är en bild Gräsklipparen framför har normalt handtag.
Re: RhINO åker VFR
Tycker det ser ut som original, allt ihop.
På styrets undersida ser du 2 hål. 1 i början på styret och ett lite mer än halvvägs.
På styrets undersida ser du 2 hål. 1 i början på styret och ett lite mer än halvvägs.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: RhINO åker VFR
Jag håller med, RhINO:s styre ser väldigt original ut.Maciver skrev:Tycker det ser ut som original, allt ihop.
På styrets undersida ser du 2 hål. 1 i början på styret och ett lite mer än halvvägs.
Det nedre hålet vid styränden vet jag inte vad det är till för. Det skulle väl möjligen kunna vara nåt fäste för styrvikten eller om man vill naja handtagen.
Hålet i mitten är det för styrpinnen. Men för att se det måste man alltså lossa och ta bort styromkopplarna, inte bara gummihandtagen.
Få se om jag fattar det den här gångenRhINO skrev:Nja, tänkte längd på handtagen och höjd för att se om det är original eller någon typ helibar-höjare som är monterad.
Om du menar längden på (gummi)handtagen, så finns det såna i olika längd. Problemet är att om du skaffar andra handtag som är kortare än original så får du ett mellanrum mellan handtaget och omkopplaren, om styrpinnen finns på plats vill säga.
Men det är lösbart genom att lossa omkopplaren, ta ur plåtbiten som styrpinnen sitter på (brukar sitta med en skruv) och med en tång bända bort pinnen. Nackdelen om man gör det är att omkopplaren kommer att snurra/vrida sig på styret. Men det är också lösbart genom att linda på en lagom bred silvertejpbit under omkopplaren. På gassidan är det i det läget viktigt att silvertejpen inte går in under gasrullen. Men det är bara att mäta lite innan man monterar omkopplarna.
Samma sak gäller alltså också om man monterar ett eftermarknadsstyre som inte alltid har borrade styrhål. Givetvis kan man i det läget borra styrhål själv, men det är bra mycket enklare att bara linda på ett varv silvertejp.
Gissar jag rätt om jag antar att du har letat hål under gummihandtagen och att det var dom, inte omkopplaren, som snurrade? Av din bild att döma verkar det så.
För att få handtagen att inte snurra och att överhuvudtaget få på dom, som brukar vara ett mindre helvete, finns det några tips.
- Original brukar dom vara limmade och i princip inte gå att ta bort men mindre än att man tar fram kniven och skär sönder dom.
- Man underlättar jobbet betydligt om man har tillgång till tryckluft Då stoppar man in pipen utifrån mellan styret och handtaget och blåser på att att gummit vidgar sig lite (det där sista lät nästan lite snuskigt )
- För att få handtagen att fästa kan man t.ex. använda nåt lim som fäster i gummi, kanske kontaktlim som man smetar på syret och låter torka innan man trycker på handtaget.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: RhINO åker VFR
Jag har varit otydlig. Det jag menade var längt/höjd på clip-onen, styret känns fel att skriva när det inte är ett styre. Jag har bytt handtag, som syns så gick det bra att få av dem. Det är lite lurigt med att få vänster handtag att sitta däremot, använde tydligen för lite lim för det lossnade när jag försökte vålda upp hojen på centralstödet.Tyrannosaurus skrev:Jag håller med, RhINO:s styre ser väldigt original ut.Maciver skrev:Tycker det ser ut som original, allt ihop.
På styrets undersida ser du 2 hål. 1 i början på styret och ett lite mer än halvvägs.
Det nedre hålet vid styränden vet jag inte vad det är till för. Det skulle väl möjligen kunna vara nåt fäste för styrvikten eller om man vill naja handtagen.
Hålet i mitten är det för styrpinnen. Men för att se det måste man alltså lossa och ta bort styromkopplarna, inte bara gummihandtagen.
Få se om jag fattar det den här gångenRhINO skrev:Nja, tänkte längd på handtagen och höjd för att se om det är original eller någon typ helibar-höjare som är monterad.
Om du menar längden på (gummi)handtagen, så finns det såna i olika längd. Problemet är att om du skaffar andra handtag som är kortare än original så får du ett mellanrum mellan handtaget och omkopplaren, om styrpinnen finns på plats vill säga.
Men det är lösbart genom att lossa omkopplaren, ta ur plåtbiten som styrpinnen sitter på (brukar sitta med en skruv) och med en tång bända bort pinnen. Nackdelen om man gör det är att omkopplaren kommer att snurra/vrida sig på styret. Men det är också lösbart genom att linda på en lagom bred silvertejpbit under omkopplaren. På gassidan är det i det läget viktigt att silvertejpen inte går in under gasrullen. Men det är bara att mäta lite innan man monterar omkopplarna.
Samma sak gäller alltså också om man monterar ett eftermarknadsstyre som inte alltid har borrade styrhål. Givetvis kan man i det läget borra styrhål själv, men det är bra mycket enklare att bara linda på ett varv silvertejp.
Gissar jag rätt om jag antar att du har letat hål under gummihandtagen och att det var dom, inte omkopplaren, som snurrade? Av din bild att döma verkar det så.
För att få handtagen att inte snurra och att överhuvudtaget få på dom, som brukar vara ett mindre helvete, finns det några tips.
- Original brukar dom vara limmade och i princip inte gå att ta bort men mindre än att man tar fram kniven och skär sönder dom.
- Man underlättar jobbet betydligt om man har tillgång till tryckluft Då stoppar man in pipen utifrån mellan styret och handtaget och blåser på att att gummit vidgar sig lite (det där sista lät nästan lite snuskigt )
- För att få handtagen att fästa kan man t.ex. använda nåt lim som fäster i gummi, kanske kontaktlim som man smetar på syret och låter torka innan man trycker på handtaget.
Hålet jag letat efter är under omkopplaren som jag skruvade loss senast men den gick inte att plocka av helt för att koppling och handtag satt ivägen så det var lite utmanande att få dit eltejp under men det gick till slut.
(EDIT) Hålet på slutet av styret sitter ju inte under när jag tittar lite noggrannare, undrar om någon lyckats vrida röret mot hållaren, eller vad vi skall kalla den del som skruvas på gaffeln
Tack för all hjälp, då vet jag att jag med stor sannolikhet har originalhandtag, blev lite förvånad när jag inte hittade något hål under omkopplaren/tjofräsen.
/R
Re: RhINO åker VFR
Nu har jag lyckats lufta kopplingen också Det var bannemig rekorderligt trångt runt luftningsnippeln men det funkade. Tryckte igenom vätskan när jag ändå höll på. Köpte en avluftningsgrunka på Biltema som funkade sådär kan man väl sammanfatta läget med.
Motoroljan klantade jag mig lite med när jag bytte i höstas och funderar på om man har nivå som är halvvägs mellan "max" och övre delen av fönstret, är det läge att tömma lite då eller kan man köra på det?
/R
Motoroljan klantade jag mig lite med när jag bytte i höstas och funderar på om man har nivå som är halvvägs mellan "max" och övre delen av fönstret, är det läge att tömma lite då eller kan man köra på det?
/R