Laddar konstigt VFR750-93
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Laddar konstigt VFR750-93
Gjorde en mätning igen för säkerhetsskull på strömmen från generatorn. vid tomgång vara det ca 18 volt vid tomgång till 55 volt vid 5000 varv, ca 16,5 volt till ca 53 volt och sista mätningen ca 18 volt till ca 55 volt.
Verkar detta ok?
Min gamla r/r hade bränd kontakt och stenhårda kablar plus en kortslutning nära r/r.
Verkar detta ok?
Min gamla r/r hade bränd kontakt och stenhårda kablar plus en kortslutning nära r/r.
VFR -03
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Laddar konstigt VFR750-93
Har du provat med det gamla batteriet i cykeln?
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Laddar konstigt VFR750-93
Känns sponant lite lågt med bara 55 V.Frippe skrev:Gjorde en mätning igen för säkerhetsskull på strömmen från generatorn. vid tomgång vara det ca 18 volt vid tomgång till 55 volt vid 5000 varv, ca 16,5 volt till ca 53 volt och sista mätningen ca 18 volt till ca 55 volt.
Det jag läst mig till på internätet säger att det ska vara 60-70 V som mest.
Men 55 V kanske är nära nog?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Laddar konstigt VFR750-93
Bara en tanke. Det kan faktiskt vara det nya batteriet det är fel på att det inte tar emot laddning. Sånt har hänt förr.Frippe skrev:Har nu gjort en koppling från RR direkt till batteriet.
När jag mätte med allt kopplat som det skulle visade det samma som tidigare. Började på 12.6 volt och sjönk efter hand ner till 12.3 volt när jag stängde av hojen.
När jag kopplade från RR direkt till ett löst batteri (det gamla), så laddade det 13.9 - 14.1 volt på tomgång.
Kan det vara RR som är felaktig (fast ny) eller ännu värre, ett problem i kabelstammen?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Laddar konstigt VFR750-93
Kommer en uppdatering till helgen när jag får tid igen att kolla med både det gamla och det nya batteriet.
Båda batterierna tar laddning från min batteriladdare.
Måste vara så att min Viffer försöker säga mig att hon inte trivs i England. Vi hade aldrig några problem i Tyskland eller Sverige tidigare. [WINKING FACE]
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Båda batterierna tar laddning från min batteriladdare.
Måste vara så att min Viffer försöker säga mig att hon inte trivs i England. Vi hade aldrig några problem i Tyskland eller Sverige tidigare. [WINKING FACE]
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
VFR -03
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Laddar konstigt VFR750-93
Är det en smart laddare, typ CTEK, du har?Frippe skrev:Båda batterierna tar laddning från min batteriladdare.
Jag har konstaterat att dessa laddare har en inbyggd svaghet. Ett batteri som är tekniskt helt men av någon anledning inte tar laddning (sånt har som sagt hänt förr) reagerar inte smarta laddare på utan visar grönt och tror att dom är fulladdade. Men när man försöker starta så säger motorn bara "NJÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ".
Det kan helt enkelt bero på att cellerna är hela och batteriet därmed visar 12V men har inga Ah och då tror smartladdaren att det är fullt. En anledning till att sånt inträffar kan vara om det har stått länge på hyllan hos handlaren, men det kan också vara ett fel i batteriet.
I vissa lägen kan det gå att vålda batterier med en vanlig dum laddare. Men det ska inte behövas om det är friskt/helt. Ett riktigt besked kan man få genom att testa med en belastningstestare, de flesta bemannade mackar brukar ha såna.
Å andra sidan, om batteriet är nytt, fulladdat och hojen ändå "njöar" så kan man nästan utgå ifrån att det är kajko och i det läget är det bara att gå tillbaka till handlaren med det. Har dom verkstad så har dom också oftast en belastningstestare. Jag vet iaf att Feltema har såna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Laddar konstigt VFR750-93
Tror jag har hittat problemet....
Nu ska jag bara linda upp tejpen och kolla närmare på kablarna.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Nu ska jag bara linda upp tejpen och kolla närmare på kablarna.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
VFR -03
Re: Laddar konstigt VFR750-93
Trodde jag ja...[PERSEVERING FACE]
Kablarna var jätte fina men fuktiga.
Har provat mäta laddningen med både det nya och gamla batteriet. Samma resultat.
Med halvljuset inkopplat laddar det 12.4 volt vid 2300 varv.
När jag plockar bort halvljusen så laddar det 13.4 volt vid 2300 varv.
Vad tror ni om kassa relän??
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Kablarna var jätte fina men fuktiga.
Har provat mäta laddningen med både det nya och gamla batteriet. Samma resultat.
Med halvljuset inkopplat laddar det 12.4 volt vid 2300 varv.
När jag plockar bort halvljusen så laddar det 13.4 volt vid 2300 varv.
Vad tror ni om kassa relän??
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
VFR -03
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Laddar konstigt VFR750-93
Du ska ha upp till 15,5v med helljuset på vid 5000varv/min så ganska troligt är att regulatorn inte släpper igenom tillräckligt med spänning, vilken sida av regulatorn hade du kortslutningen?
T.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Laddar konstigt VFR750-93
Ladd-spänningen bör aldrig överstiga 14,5V. Gör den det har du nog en trasig laddregulator. Överstiger laddspänningen 15V så kokar du sönder batteriet rätt kvickt.Tommy Gsson skrev:Du ska ha upp till 15,5v med helljuset på vid 5000varv/min så ganska troligt är att regulatorn inte släpper igenom tillräckligt med spänning, vilken sida av regulatorn hade du kortslutningen?
T.
Edit: Efter att ha läst verkstadsmanualen så inser jag att jag hade fel. Ignorera...

Senast redigerad av Björnbär den sön feb 05, 2017 23:09, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Laddar konstigt VFR750-93
Jag hade kortslutningen på kablarna till regulatorn.
Testade reläna. Funkade fint.
Enligt manualen för VFR 2003 så ska laddningen ligga mellan 13.5-15.5 volt.
Ska mäta en gång till i morgon med och utan lamporna inkopplade.
Återkommer med resultat.
Blir väl att investera i en ny regulator och prova igen...
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Testade reläna. Funkade fint.
Enligt manualen för VFR 2003 så ska laddningen ligga mellan 13.5-15.5 volt.
Ska mäta en gång till i morgon med och utan lamporna inkopplade.
Återkommer med resultat.
Blir väl att investera i en ny regulator och prova igen...
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
VFR -03
Re: Laddar konstigt VFR750-93
Blir till att beställa regulator igen.
Honda original eller Shindengen Mosfet, vad säger ni?
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Honda original eller Shindengen Mosfet, vad säger ni?
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
VFR -03
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Laddar konstigt VFR750-93
Mosfet!Frippe skrev:Blir till att beställa regulator igen.
Honda original eller Shindengen Mosfet, vad säger ni?
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Vill ha en till min österrikiska harv också...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Laddar konstigt VFR750-93
http://www.ebay.com/itm/KR-Regler-Licht ... zI&vxp=mtr
Den här satte jag på min 750 F 1993 för 3 år sedan (ca.1000 mil) sedan
Den här satte jag på min 750 F 1993 för 3 år sedan (ca.1000 mil) sedan
insu
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Laddar konstigt VFR750-93
Shindengen FH020AAFrippe skrev:Blir till att beställa regulator igen.
Honda original eller Shindengen Mosfet, vad säger ni?
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P