Tänkte mer på forumsdelen Guider & Howto's som finns här viewforum.php?f=20Spiderpig skrev:Vad tänkte du att jag ska lägga upp för guide Mister?Det här är ju forumet
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Tänkte mer på forumsdelen Guider & Howto's som finns här viewforum.php?f=20Spiderpig skrev:Vad tänkte du att jag ska lägga upp för guide Mister?Det här är ju forumet
Av ta lyfta locket och mäta kan du inte skada några lagerbanor. Men det är väl ett jävla jobb på VFR, jag tror t.o.m. värre än på VF där jag måste tömma och ta bort kylaren för att komma åt främre ventilkåpan.Spiderpig skrev:En sak jag funderar över är att alla ventilerna låg inom tolerans. Är det någon ide att plocka loss främre motorkåpa och göra samma procedur där eller hur hade ni gjort? Större risk för att man skadar någon lagerbana om man knixar sig in där osv. Bättre att plocka ur motorn när den gått 4800 istället och göra båda sidorna?
Hade helt klart även gjort främre. Mesta jobbet är ju gjort med att strippa hojen ju.Spiderpig skrev:Drog momenten idag men har ingen gänglåsning till hands så sket sig. Putsade upp framlyktorna istället![]()
En sak jag funderar över är att alla ventilerna låg inom tolerans. Är det någon ide att plocka loss främre motorkåpa och göra samma procedur där eller hur hade ni gjort? Större risk för att man skadar någon lagerbana om man knixar sig in där osv. Bättre att plocka ur motorn när den gått 4800 istället och göra båda sidorna?
I morgon blir det montering av nya bakdämparen.
Det kunde jag sagt till dig.Spiderpig skrev:Okej... Då vart den nya dämparen på plats.. Lite mer jobb än jag hade räknat med. För att göra en lång historia kort:
För att komma åt övre bulten var jag tvungen att montera bort plasten på undersidan.
För att komma åt plasten så var jag tvungen att lossa avgassystemet.
För att lossa avgasysstemet fick jag ta bort regskylten bak.
För att lossa plasten fick jag lossa en del bultar och även plocka bort en del av kablaget till elsystemet.
När jag fått bort plasten kom jag åt övre bulten.
Undre bulten var inga problem med.
Dock för att få ur dämparen neråt då uppåt var uteslutet så fick jag lossa grenröret.
För att lossa grenröret fick jag lossa katalysatorn vilket var ett helvete (svårt att komma åt bulten på undersidan)
Hoppsan hejsan Kerstin efter en del trixandes så var dämparn borta!![]()
Tvärtom för att få dit alltihopa. Passade på att tvätta plasten ordentligt så det var rent och snöggt när allt kom ihop.