Ett tips är att skaffa en riktig oljefilteravdragare, antingen original eller eftermarknad. Alltså en anpassad inte universal. Dom har 6-kant för hylsa, alternativt fyrkantsfäste för förlängare (min original har både och 3/8" fäste) så jag brukar sätta ihop avdragaren med en längre förlängare, trycka på den på oljefiltret, koppla spärrnyckel - snabbt, enkelt och man slipper trängas eller bränna sig.RhINO skrev:Så nu är det påfyllt med biltemaolja i viffern (or er6:an). Inget märkligt kopplingbeteende på den milen jag körde för att tanka dem innan vinterställningen iaf.
Satans helvete vad oljefiltret sitter korkat på viffern f.ö. Var ruskigt sugen på att nita en japansk ingenjör idag... De där *¤#%#% clipsgrejerna till kåpan är också underhållande... hur fan sätter man tillbaks dem?
Så nu har jag svurit lite, hoppas jag fick dit filtret tillräckligt hårt bara.
Sen finns ju K&N:s filter som har en 6-kantshylsa som standard. Men jag gillar 3/8" fästet eftersom man kan sätta ihop verktyget och avdragaren blir då som en slags hylsa som ett färdigt spärrskaftverktyg. Om du inte har en sån så kan jag varmt rekommendera att köpa en. Det kanske är lite dyrare än ett motsvarande eftermarknadsverktyg, men det är värt sin vikt i guld.
Vad det gäller de japanska ingenjörerna så fanns det tidigare ett talesätt att japanerna är så små så dom kryper in och fixar det. Problemet är väl att idag blir man väl kallad för R-ordet om man säger det

Skämt åsido, dom har specialverktyg till allt! Kolla här när två japaner skruvar isär en RC166 (250 6:a racehoj) i molekyler https://www.youtube.com/watch?v=7d3hdDgFMrQ