MC:
Honda VFR750F-V (RC36) 1997.
Förutsättningar:
* Korrosionsinhiberad glykol baserad på etylenglykol. I mitt fall Biltemas "vanliga" glykol.
* Destillerat vatten. Jag använde avjonat vatten från labbet på jobbet. Använd inte kranvatten! Det kommer att bli korrosion inuti motorn!
* Verktyg: Små tänger, insexnycklar, ringnycklar, skruv- och stjärnmejsel, trasor och nåt att samla upp den gamla kylvätskan i.
* En mekarhandbok skadar inte (men behövdes inte denna gång). Haynes ISBN 1859603653 rekommenderas.
Förord:
Pga förre ägarens klåperi, och osäkerheten i vad som egentligen gjorts och inte, har jag så sakteliga börjat återställa och utföra diverse service- och underhåll på min viffer. Denna gång var det dags för ett kylvätskebyte. Detta ska göras vartannat år.
Proceduren är egentligen inte speciellt svår alls, snarare tvärtom, det är en lätt operation. Det svåra ligger i att nästan alla kåpor ska av... Man kan eventuellt slippa ta av främre kåpan där strålkastare och instrument finns, om man har medium- till små händer. Har man stora händer, kommer man inte att komma åt skruvlocket på kylaren - främre kåpan måste då av. Jag önskar er lycka till med det sistnämnda. Jag försökte, men gav upp efter nån timme, och krånglade mig in och under kåpan för att skruva av kylarlocket. Det gick till slut, men kräver bra nyp i fingertopparna. Mekhandskar är da' shit - man slipper alla skrap- och skrubbsår på händer och fingrar i trånga utrymmen...
Med det sagt, se till att ni har tid för detta. Mig tog det ca fyra timmar och femton minuter...
Tips: När alla kåporna ändå är av, kan man med fördel kolla/byta tändstift, luftfilter samt byta olja och oljefilter.
Utförande:
1. Plocka av bak- och sidokåporna samt den nedersta svarta kåpan. I vissa fall får man även ta av främre kåpan. Jag gjorde inte det det. Se ovan varför. Ta av tankmätarsladden samt de två slangarna under tanken. Stäng av bensinkranen under tanken. Skruva loss pinnbulten längst bak under tanken. Ett rör sitter där som avlastning för bulten, denna kan ibland sätta sig på tvären i hållarna på ömse sidor, så lirka lite åt vänster och höger i bakkanten av tanken så lossar den. Gör den inte det, ta en skruvmejsel edyl och tryck in hylsan åt andra hållet som den sticker ut åt. Lossa sedan bensinslangen på vänster sida och ta sen av bensintanken. Håll koll på de två gummibitarna i framkant!
Bakkåpan och bensintanken behöver inte nödvändigtvis tas av, men underlättar åtkomsten en del. Ska man ändå pilla runt på motorn, måste tanken av ändå. Passa på att kolla luftfiltret när tanken än då är av!
Naken viffer och klar för kylvätskebytet:
2. Ställ ett uppsamlingskärl under viffern och lossa på dräneringsbulten på vattenpumpen på vänstersidan. Bulten är markerad med en gul pil på bilden nedan. Låt inte kylvätskan rinna ut i naturen, den är giftig! Lite kylvätska drippar ut.
Lossa dräneringsbulten:

3. Lossa sen på kylarlocket under höger främre kåpa; tryck och vrid. Var beredd på att en kraftig stråle kommer att spruta ut på andra sidan - positionera kärlet om du inte vill ha kylarvätska över hela garagegolvet eller marken! När det inte rinner ut mer, luta lite på hojen åt vänster så rinner det ut mer kylvätska.
Bultarna, som nämns i mekmanualen, som sitter under främre cylinderraden och som Haynes vill att man ska lossa på, existerar inte på min viffer, hur mycket jag än letade. Där fanns bara en oljeplugg. Detta steg skippades därför.
4. Tag en trädgårdslang edyl och stoppa ner munstycket i kylarpåfyllningen. Använd inte för högt tryck, det kan ev skada kylarcellerna. Jag skippade kylarrensningen som man egentligen ska ha i och spolade bara med hett vatten. Spola tills vattnet som kommer ut på vänstersidan är klart och inte grönt eller blått mer.
5. Stäng av vattnet och låt allt spolvatten rinna ut. Luta lite på bågen igen så rinner allt ut. Upprepa vid behov spolningen igen.
6. Skruva av expansionskärlet med en bult. Ta av den främre slangen och töm sen kärlet. Skölj ur det bäst det går. Jag använde hett vatten ur kranen.
Hållaren för expansionskärlet. Övre pilen pekar på bulten som håller kärlet. Kärlets öra ska vara bakom metallörat på ramen. Nedersta pilen till höger och i mitten visar på de två hakarna som expansionskärlet sitter på. Pilen längst ner till vänster visar på var överflödesslangen är dragen genom; hålet i örat som sticker ut.

7. Skruva på expansionskärlet och anslut slangen igen.
8. Skruva i dränderingsbulten på vänster sida. Glöm inte!!
9. Blanda till ca tre liter kylarvätska; hälften avjonat vatten och hälften kylarglykol. Rör runt blandningen lite för säkerhets skull.
10. Häll i blandningen i kylarpåfyllningen. En liter går ner lätt, andra litern får man fylla på lite i taget så att luften i systemet rapas upp allt eftersom.
11. När du fyllt i åtminstone två liter kylarvätska, eller tills kylvätskan når upp till kanten på påfyllningen, skruva på kylarlocket.
12. Starta motorn. Låt den gå varm i två-tre minuter (tomgångskörning max en minut är inte tillämpbart vid mekning...). Blippa sen på gasen så att motorn snurrar upp till 4000-5000rpm, tre-fyra gånger, så att luften pumpas ut. Standardförfarande enl mekmanualen.
13. Iaktag försiktighet nu! Kylvattnet kan vara hett! Stäng av motorn. Ta på en tjock skyddshandske edyl och skruva försiktigt av kylarlocket till stoppet. Pyser det, skruva inte mer, utan låt det pysa klart. Tryck sen ner locket och skruva av. Om kylarvätskan inte är jämns med kanten högst upp vid öppningen, fyll på tills den är det.
14. Repetera steg 12 och kolla sen kylvätskenivån igen. Om allt ok, fortsätt till steg 15.
15. Kolla kylarvätskenivån i expansionskärlet. Om den inte når upp till "Upper"-markeringen, fyll på kylarvätska direkt i expansionskärlet till Upper-markeringen. Ligger nivån en centimeter eller så högre än Upper-markeringen, ignorera det. Ligger det mycket högre än så kan det vara nåt skumt i görningen och bör kanske kollas upp. En del av vätskan kommer dock att sugas tillbaka in i motorn i takt med att all luft pumpas ut när man kör sen. Använd, som alltid, sunt förnuft vid felsökning.

16. Kylarvätskebytet är nu klart. Skruva på alla kåpor och se till att inga skruvar och bultar ligger kvar när allt är på.

Efterord:
Jag följde mekmanualen i princip punkt för punkt. Bytet är inte svårt, men alla kåpor som ska på och av, samt faktumet att VFR är väldigt tajt mellan kåpa och kylarlock försvårar ting. Se till att ni har gott om tid för detta. Stress gör ingen glad.

Har ni frågor om detta, ställ dem i denna tråd.
Hoppas nån får nytta av guiden!