lappen skrev:lappen skrev:2.5 fram och 2.9 bak verkar ju vara standard tipset då. Skall imorgon lufta min 92 RC36 för första gången. Men detta med "kalla" däck. ..? Hur löser ni det vid macken....?
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Började fundera igår på hur jag hade det med däcktrycket, så åkte förbi macken nu på morgonen (har 300m dit). Till min förvåning upptäckte jag att jag vänt på trycket och pumpat 2.9 bar fram och 2.5 bar bak

Ändrade till tvärsom som det skall vara, men jag tycker framdäcket känns "sladdrigt"..styr inte lika bra. Har inte märkt några konstigheter med det "felaktiga" trycket, den styrde hur bra som helst..?
Sedan googlade jag lite nu ikväll, och en del sidor säger F/B 2.5/2.9 och en del andra F/B ~2.4/~2.5 (omvandlat från PSI/KPa).
Nån annan som frångått rekommenderat däcktryck, och isf åt vilket håll +/- och varför?
Jag skulle vilja pumpa i mer fram, men det känns ju lite galet...finns ju en anledning till rekommenderat tryck.
Normalt sett, för vardagskörning, är trycken som anges i ägarmanualen det du ska ha.
Glöm inte att trycken gäller kalla däck!
Kalla däck anses däck vara som stått i ca en till två timmar.
För dem som har idéer om andra däcktryck vid tex bankörning kan man experimentera lite för att få bättre grepp.
En del väljer att sänka trycket lite pga trycket ökar när man kör mycket snabbt på just bana.
I värsta fall kan trycket öka till 2,9 bar fram. Man väljer då att sänka trycket för att erhålla 2,5 bar fram vid körningen.
Förstår du hur jag menar?
Personligen kör jag med trycken som tillverkaren rekommenderar oavsett körningstyp.
Efter att jag monterat däcktryckmätare på min österrikiska hoj vars namn inte ska nämnas har jag noterat att trycket kan variera ganska mycket beroende på yttertemp.
När jag tog ut hojen i år pumpade jag däcken till rekommenderat tryck om 2,4 bar fram/bak . Det var då ca tio-femton plusgrader i luften.
Dagen efter var det strax under nollan när jag tog hojen till jobben. Däcktrycksmätaren pep då olyckligt för att den bara såg 1,5 bar i framhjulet. Efter några minuters körning var trycket uppe i 1,6 bar och ca tio minuter senare när jag kom fram på jobbet var trycket 1,8 bar. Det var iaf fortfarande inte 2,4 bar som var rekommenderat - framänden kändes lite sladdrig.
Har inte gjort något åt detta än, då jag vill invänta lite mer "normala" yttertemperaturer.
Vad jag vill säga med detta är att man lite beroende på yttertemp får justera trycket lite för att få till en bra känsla, främst i framänden.
Hoppas det var informativt.
