Off-topictråden del8

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#316 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Just min hoj är inte så modern att den har glödtrådsvakt.

Har dock beställt lite olika lampmodeller från eBay med inbyggt chip.
Tänker mig att i första hand montera dem i fruns V70.
Hoppas det funkar. Jag köpte några diodlampor till baklyset på bilen som var avsedda för canbus.
Jodå, dom lyste, med det gjorde också alla varningar inne i bilen så det sket sig. Xenonkungen där jag hade köpt dom var mycket tillmötesgående och jag fick skicka tillbaka lamporna med öppnade förpackningar och fick pengarna tillbaka utan knussel.

Sen skulle jag hitta röda kromglödlampor. Det var inte det lättaste, men jag hittade till slut.
Min baklysen är ju helvita och original sitter det kromblåa lampor i men som lyser i rätt färg. Kollade med märkesbutiken, finns inga lösa lampor utan du får köpa ett nytt bakstycke á 700 pengar - Tack för kaffet!

Efter lite letande hittade jag lampor som sagt var. Dom har inte den blåa nyansen, men det skiter jag i.- När jag tog bort bakstycket noterade jag att originallamporna var fastlödda, men det löstes med en vass kniv. Sen var det vanliga bajonettfattningar.

En intressant notering var att bak/bromslamporna är enpoliga och växlar troligen mellan bak- och bromsljus via ett motstånd.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#317 Inlägg av adrian_vg »

Jag är medveten om bilen med stor sannolikhet inte kommer att gilla ledchips-lamporna.
Men för två kronor stycket (jag köpte fem), är det helt ok att testa. :)

Om inte annat kan jag sälja dem vidare. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#318 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Jag är medveten om bilen med stor sannolikhet inte kommer att gilla ledchips-lamporna.
Men för två kronor stycket (jag köpte fem), är det helt ok att testa. :)
Jaha, det är såna... Då är risken att dom överhuvudtaget inte tänds.

Det finns iofs två andra alternativ och jag funderade på båda:
1. LED-armaturer. Dom finns till sedan, touring, coupé och cab, men inte till min :cry: :wink:
2. Köpa separata motstånd och montera, men det finns tre problem med det.
a. Dom är dyra.
b. Det behövs en till varje lampa så det blir en mindre skog av dom.
c. Dom blir ganska varma och jag ser det inte som en speciellt bra idé att riskera att elda upp inredningen bak, om inte annat så kan det bli rätt dyrt.
Så jag la ner den verksamheten och satte i "vanliga" (nåja) glödisar istället.

Men du kan ju kolla om det inte finns LED-armaturer till stödhjulen. Dom kostar iofs mer än ledchips, men det blir snyggt och du behöver aldrig tänka på trasiga glödisar igen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Off-topictråden del8

#319 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:Just min hoj är inte så modern att den har glödtrådsvakt.

Har dock beställt lite olika lampmodeller från eBay med inbyggt chip.
Tänker mig att i första hand montera dem i fruns V70.
P-ljus fram, skyltbelysning samt dimljus går inte över lampövervakning eller canbus så dom kan du byta på V70, ja backljus också :D

Har motorlampan varit släckt sen din lilla renovering??
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#320 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:P-ljus fram, skyltbelysning samt dimljus går inte över lampövervakning eller canbus så dom kan du byta på V70, ja backljus också :D
Låter lovande! :tummenupp

Donner skrev:Har motorlampan varit släckt sen din lilla renovering??
Jajamän!
Frun noterade att det verkar vara lite mer sprutt i motorn nu, kvickare från start och starkare på låga varv.
Jag noterar att motorn verkar gå svalare nu. Lite mindre bastu när man öppnar motorhuven efter en körning, typ.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#321 Inlägg av Tyrannosaurus »

Donner skrev:P-ljus fram, skyltbelysning samt dimljus går inte över lampövervakning eller canbus så dom kan du byta på V70, ja backljus också :D
Blä! Min har allt på övervakningen, utom dimljusen fram tror jag. Så då blir det isf LED när dom går.
Jag skulle vilja kopplar om så att jag kan köra dimljusen fram utan att slå på P-läget, men jag vet inte hur man gör eller om det ens går. Det är ju canbus alltihop, men dimljusen verkar funka separat på nåt sätt för dom slocknar när man slår av tändningen. Det gör å andra sidan halvljuset också, men dom tänds igen automatiskt om man lämnar vredet i on-läge vilket inte dimljusen gör utan där måste måste trycka på knappen varje gång.
Ja just, den har inte automatiskt halvljus, däremot har den mörkersensor, (vredet har fyra lägen: Auto (mörkersensor), 0, P, On.
adrian_vg skrev:
Donner skrev:Har motorlampan varit släckt sen din lilla renovering??
Jajamän!
Frun noterade att det verkar vara lite mer sprutt i motorn nu, kvickare från start och starkare på låga varv.
Jag noterar att motorn verkar gå svalare nu. Lite mindre bastu när man öppnar motorhuven efter en körning, typ.
Är det turbo i den?
Du vet väl att om man har "spruttat" lite med den så ska man alltid låta den stå lite på tomgång och lugna ner sig lite innan man stänger av den även om det är nyare grejer som har vattenkylning och cirkulationspump.
Det gäller faktiskt alla motorer. Gasa-gasa-gasa-klick = Inget bra.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#322 Inlägg av adrian_vg »

Ingen turbo. Detta är inroparmodellen, 2,4 liter med 140 hk.
Dock med ett businesspaket. ;)

Har lekt med tanken att "rota" motorn och skrämma upp den i den lite finare inroparmodellens effekt på 170 hk, men är lite rädd att mista det fina vridet på låga varv samt även vad det kommer att göra för förbrukningen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Off-topictråden del8

#323 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Ingen turbo. Detta är inroparmodellen, 2,4 liter med 140 hk.
Dock med ett businesspaket. ;)

Har lekt med tanken att "rota" motorn och skrämma upp den i den lite finare inroparmodellens effekt på 170 hk, men är lite rädd att mista det fina vridet på låga varv samt även vad det kommer att göra för förbrukningen.

Inget kladdskruva, inget krypa på kallt golv/mark, bara ansluta dator, "knappa, knappa, knappa, Enter". STORT brum under huven.
http://www.motoroptimering.se/i/motorop ... o-v70.html
http://sv.bsr.se/trimsatser/t/1695
Senast redigerad av blacken den fre jun 17, 2016 08:48, redigerad totalt 2 gång.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#324 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:Ingen turbo. Detta är inroparmodellen, 2,4 liter med 140 hk.
Dock med ett businesspaket. ;)

Har lekt med tanken att "rota" motorn och skrämma upp den i den lite finare inroparmodellens effekt på 170 hk, men är lite rädd att mista det fina vridet på låga varv samt även vad det kommer att göra för förbrukningen.

Inget kladdskruva, inget krypa på kallt golv/mark, bara ansluta dator, "knappa, knappa, knappa, enter" STORT brum under huven.
http://sv.bsr.se/trimsatser/t/1695
Detta är en 2001:a. Dessutom känns 6000 kr för 30 hästar till ganska överdrivet.

Denna; http://sv.bsr.se/trimsatser/t/1562.
Men fortfarande dyrt.

Kan man göra trimningen själv via VIDA edyl?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Off-topictråden del8

#325 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:
adrian_vg skrev:Ingen turbo. Detta är inroparmodellen, 2,4 liter med 140 hk.
Dock med ett businesspaket. ;)

Har lekt med tanken att "rota" motorn och skrämma upp den i den lite finare inroparmodellens effekt på 170 hk, men är lite rädd att mista det fina vridet på låga varv samt även vad det kommer att göra för förbrukningen.

Inget kladdskruva, inget krypa på kallt golv/mark, bara ansluta dator, "knappa, knappa, knappa, enter" STORT brum under huven.
http://sv.bsr.se/trimsatser/t/1695
Detta är en 2001:a. Dessutom känns 6000 kr för 30 hästar till ganska överdrivet.

Denna;
Men fortfarande dyrt.

Kan man göra trimningen själv via VIDA edyl?
http://www.motoroptimering.se/i/motorop ... o-v70.html
Om du knallar in en bit ner på deras lista över tillgängligt "skrämsel", så finner du din skrammelhög
"vi jobbar endast med modern motorprogrammering, med samma metod biltillverkaren använder för att uppnå olika effektnivåer i en grundmotor. Besök en AutoStable Optimeringsplats nära dig, eller prata med oss för optimering på distans."...

Men du kanske ska byta skrammelhög om det är kvalitè, säkerhet och "urpa" till peanutskostnad du är ute efter
http://www.nordictuning.com/trionic-7/index.
Fasen så mycket billigare och bättre...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#326 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:http://www.motoroptimering.se/i/motorop ... o-v70.html
Om du knallar in en bit ner på deras lista över tillgängligt "skrämsel", så finner du din skrammelhög
"vi jobbar endast med modern motorprogrammering, med samma metod biltillverkaren använder för att uppnå olika effektnivåer i en grundmotor. Besök en AutoStable Optimeringsplats nära dig, eller prata med oss för optimering på distans."...

Men du kanske ska byta skrammelhög om det är kvalitè, säkerhet och "urpa" till peanutskostnad du är ute efter
http://www.nordictuning.com/trionic-7/index.
Fasen så mycket billigare och bättre...
Byta skrammelhög är inte aktuellt.
Att trimma upp V70 2,4 140 hk borde vara det säkraste som finns, då samma motor också levereras med 170 hk från fabrik.
Därav att jag undrade om det går att fixa hemma jättebilligt med befintlig VIDA/Dice-manick, du vet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#327 Inlägg av adrian_vg »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:http://www.motoroptimering.se/i/motorop ... o-v70.html
Om du knallar in en bit ner på deras lista över tillgängligt "skrämsel", så finner du din skrammelhög
"vi jobbar endast med modern motorprogrammering, med samma metod biltillverkaren använder för att uppnå olika effektnivåer i en grundmotor. Besök en AutoStable Optimeringsplats nära dig, eller prata med oss för optimering på distans."...

Men du kanske ska byta skrammelhög om det är kvalitè, säkerhet och "urpa" till peanutskostnad du är ute efter
http://www.nordictuning.com/trionic-7/index.
Fasen så mycket billigare och bättre...
Byta skrammelhög är inte aktuellt.
Att trimma upp V70 2,4 140 hk borde vara det säkraste som finns, då samma motor också levereras med 170 hk från fabrik.
Därav att jag undrade om det går att fixa hemma jättebilligt med befintlig VIDA/Dice-manick, du vet.
Edit: Vid närmare eftertanke, är jag inte helt säker på om jag skulle vilja ha runt 30 hk till i bilen. Den vaggar och kasar sig fram tillräckligt som det är...

Edit2: Uttrycket "sminka en gris" kommer för mig. :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Off-topictråden del8

#328 Inlägg av blacken »

Därav att jag undrade om det går att fixa hemma jättebilligt med befintlig VIDA/Dice-manick, du vet.
Som du nu bör ha noterat, att om en mojängmojick icke är utrustad/försedd antingen en Rochester M4MC Quadjet eller en valfri SA/DC med kort piprekyl, så finnes ej denna kontraption i min sinnesvärld.
Att trimma upp V70 2,4 140 hk borde vara det säkraste som finns, då samma motor också levereras med 170 hk från fabrik.

Ehhh? det är ju allmän kännedom att Saabknotorna är både pålitligare och vassare än traktormotorn som sitter Hisingetraktorn, fast man kan få fjutt på en sådan åsså. https://www.youtube.com/watch?v=W9iTcFy3G5Q
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#329 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
Därav att jag undrade om det går att fixa hemma jättebilligt med befintlig VIDA/Dice-manick, du vet.
Som du nu bör ha noterat, att om en mojängmojick icke är utrustad/försedd antingen en Rochester M4MC Quadjet eller en valfri SA/DC med kort piprekyl, så finnes ej denna kontraption i min sinnesvärld.
Nej, sägs vara enklare att vedbodstrimma en Saab enl forumen jag läst på.

blacken skrev:
Att trimma upp V70 2,4 140 hk borde vara det säkraste som finns, då samma motor också levereras med 170 hk från fabrik.

Ehhh? det är ju allmän kännedom att Saabknotorna är både pålitligare och vassare än traktormotorn som sitter Hisingetraktorn, fast man kan få fjutt på en sådan åsså. https://www.youtube.com/watch?v=W9iTcFy3G5Q
Å andra sidan har Saab gått i kånken, medan Volvo lever vidare.
Kanske att det finns en lärdom att hämta där. ;)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#330 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:Ingen turbo. Detta är inroparmodellen, 2,4 liter med 140 hk.
Dock med ett businesspaket. ;)

Har lekt med tanken att "rota" motorn och skrämma upp den i den lite finare inroparmodellens effekt på 170 hk, men är lite rädd att mista det fina vridet på låga varv samt även vad det kommer att göra för förbrukningen.
Inget kladdskruva, inget krypa på kallt golv/mark, bara ansluta dator, "knappa, knappa, knappa, Enter". STORT brum under huven.
http://www.motoroptimering.se/i/motorop ... o-v70.html
http://sv.bsr.se/trimsatser/t/1695
Kollade min plåthög på skoj. Jodå +13 hk och +20 Nm för det fashionabla priset av 4900 Pesetas, som hittat :roll:

Problemet är att dom talar inte om vid vilka varv. 325 6:an är en "screamer" redan idag så frågan är vad som händer om man skrämmer den?
330 6:an som passar rakt i har enligt uppgift betydligt mer orr i botten och ger +39 hk. Frågan är bara vad det kostar att byta spis? Men gudarna ska veta att jag är sugen :mrgreen:

Jag har f.ö. sett att det även går att trycka ner en M3 spis och då blir det riktigt intressant med +150 hk eller nåt, men det är lite overkill, dessutom är den maskinen ganska skör och antagligen rätt törstig.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Låst