+1blacken skrev:helt godkänt, bättre kan det inte bli.CandyManX skrev:5000rpm 14.6v. Även vid högre varv. 7-8 tusen...... Bra va?
Från iphån....
Laddar konstigt VFR750-93
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Laddar konstigt VFR750-93
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Laddar konstigt VFR750-93
Nu är det min tur att väcka tråden.
Kort fakta: gäller en VFR 800 -03:a med ny generator, ny R/R, nytt batteri
Hojen laddar inte batteriet, voltnivån sjunker ständigt tills det inte går att starta.
Nyladdat batteri ger ca 13,5 volt.
När jag mätte volten i den svarta kontakten (den kommer från R/R) med den vita kontakten ikopplad enligt första bilden gav det, 12,3-12,4 volt, från tomgång till ca 5000 varv.
Tog isär kontakterna som bild 2 visar, mätte igen i den svarta kontakten och det visade denna gång 13,8-13,9 volt, från tomgång upp till ca 5000 varv.
Är det någon som har en bra idé vad som kan vara fel??
Kort fakta: gäller en VFR 800 -03:a med ny generator, ny R/R, nytt batteri
Hojen laddar inte batteriet, voltnivån sjunker ständigt tills det inte går att starta.
Nyladdat batteri ger ca 13,5 volt.
När jag mätte volten i den svarta kontakten (den kommer från R/R) med den vita kontakten ikopplad enligt första bilden gav det, 12,3-12,4 volt, från tomgång till ca 5000 varv.
Tog isär kontakterna som bild 2 visar, mätte igen i den svarta kontakten och det visade denna gång 13,8-13,9 volt, från tomgång upp till ca 5000 varv.
Är det någon som har en bra idé vad som kan vara fel??
VFR -03
Re: Laddar konstigt VFR750-93
Oxid?Frippe skrev:Nu är det min tur att väcka tråden.
Kort fakta: gäller en VFR 800 -03:a med ny generator, ny R/R, nytt batteri
Hojen laddar inte batteriet, voltnivån sjunker ständigt tills det inte går att starta.
Nyladdat batteri ger ca 13,5 volt.
När jag mätte volten i den svarta kontakten (den kommer från R/R) med den vita kontakten ikopplad enligt första bilden gav det, 12,3-12,4 volt, från tomgång till ca 5000 varv.
Tog isär kontakterna som bild 2 visar, mätte igen i den svarta kontakten och det visade denna gång 13,8-13,9 volt, från tomgång upp till ca 5000 varv.
Är det någon som har en bra idé vad som kan vara fel??
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2156
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Laddar konstigt VFR750-93
Är säkringarna hela? I den vita kontakten ska du alltid ha batterispänning på röd/vita sladden, med tändningen påslagen ska du ha batterispänning på den svart/vita kabeln.Frippe skrev:Nu är det min tur att väcka tråden.
Kort fakta: gäller en VFR 800 -03:a med ny generator, ny R/R, nytt batteri
Hojen laddar inte batteriet, voltnivån sjunker ständigt tills det inte går att starta.
Nyladdat batteri ger ca 13,5 volt.
När jag mätte volten i den svarta kontakten (den kommer från R/R) med den vita kontakten ikopplad enligt första bilden gav det, 12,3-12,4 volt, från tomgång till ca 5000 varv.
Tog isär kontakterna som bild 2 visar, mätte igen i den svarta kontakten och det visade denna gång 13,8-13,9 volt, från tomgång upp till ca 5000 varv.
Är det någon som har en bra idé vad som kan vara fel??
Tommy
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Laddar konstigt VFR750-93
Alla säkringar verkar ok, under sadeln, och på båda sidor fram.
Alla kontakter som jag kommer åt att kolla är oförskämt fina, ingen korrigering någonstans. ( har inte lyft på tanken och kollat efter kontakter där ännu.
När jag hade 12.04 volt på batteriet så var det vid den svarta kontakten 11.82 volt.
Hjälper detta något i dina tankar Tommy?
Vågar man "brygga över" direkt till batteriet på något sätt?
Alla kontakter som jag kommer åt att kolla är oförskämt fina, ingen korrigering någonstans. ( har inte lyft på tanken och kollat efter kontakter där ännu.
När jag hade 12.04 volt på batteriet så var det vid den svarta kontakten 11.82 volt.
Hjälper detta något i dina tankar Tommy?
Vågar man "brygga över" direkt till batteriet på något sätt?
VFR -03
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2156
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Laddar konstigt VFR750-93
Du kan med fördel dra dom gröna direkt till minus på batteriet, har du ohm-mätt mellan dom gröna och jord? ska inte skilja mer än 0,1ohm mot vad du får om du sätter ihop testpinnarna. Dra röd/vita direkt till batteriet så ska du helst ha en 30Ah säkring mellan.
T.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Laddar konstigt VFR750-93
Ok, en kort bekräftelse.
Båda gröna direkt till batteriets minuspol? Ingen extra säkring? Två separata kablar eller en tjockare?
Röd/vit till batteriets pluspol med 30 amp säkring? Båda röd/vita? Två separata kablar eller en tjockare?
Båda gröna direkt till batteriets minuspol? Ingen extra säkring? Två separata kablar eller en tjockare?
Röd/vit till batteriets pluspol med 30 amp säkring? Båda röd/vita? Två separata kablar eller en tjockare?
VFR -03
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2156
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Laddar konstigt VFR750-93
Japp, angående kablarna så ta bort frågetecknet, 2st ca 2,5mm2 eller 1st ca 6mm2.
Hade du spänning på den svart/vita kabeln med tändningen på? Det är den som styr när R/R ska sluta ladda (referens-spänning).
Hade du spänning på den svart/vita kabeln med tändningen på? Det är den som styr när R/R ska sluta ladda (referens-spänning).
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Laddar konstigt VFR750-93
med tändningen på, svart/vit till jord 11,79 volt, direkt på batteriet 11,99 volt.
VFR -03
Re: Laddar konstigt VFR750-93
Har nu gjort en koppling från RR direkt till batteriet.
När jag mätte med allt kopplat som det skulle visade det samma som tidigare. Började på 12.6 volt och sjönk efter hand ner till 12.3 volt när jag stängde av hojen.
När jag kopplade från RR direkt till ett löst batteri (det gamla), så laddade det 13.9 - 14.1 volt på tomgång.
Kan det vara RR som är felaktig (fast ny) eller ännu värre, ett problem i kabelstammen?
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
När jag mätte med allt kopplat som det skulle visade det samma som tidigare. Började på 12.6 volt och sjönk efter hand ner till 12.3 volt när jag stängde av hojen.
När jag kopplade från RR direkt till ett löst batteri (det gamla), så laddade det 13.9 - 14.1 volt på tomgång.
Kan det vara RR som är felaktig (fast ny) eller ännu värre, ett problem i kabelstammen?
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
VFR -03
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2156
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Laddar konstigt VFR750-93
Med löst batteri så har du om jag förstår rätt kvar det vanliga batteriet kopplat till hojen och R/R kopplad enbart till det lösa batteriet?
T.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2156
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Laddar konstigt VFR750-93
Med den spänningen på tomgång så verkar det som om R/R reglerar fel när den får styrsignalen (svart/vita kabeln) och troligtvis trasig/feljusterad då, om du kopplar in dig på hojens batteri igen och tar loss den svart/vita kabeln så borde du få samma laddspänning som med löst batteri, var den gamla R/R trasig? Prova att använda den annars.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Laddar konstigt VFR750-93
Tog och kopplade ur lamporna nyss.
När motorn är varm (tomgång ca 1400) laddar den ca 12.5 volt. Vid ca 5000 varv, ca 13.4 volt.
Ska gå ut och kolla utan den svart/vita kabeln.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
När motorn är varm (tomgång ca 1400) laddar den ca 12.5 volt. Vid ca 5000 varv, ca 13.4 volt.
Ska gå ut och kolla utan den svart/vita kabeln.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
VFR -03
Re: Laddar konstigt VFR750-93
Med eller utan den svart/vita kabeln, samma laddning.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
VFR -03