Är inte länkarmar ett problem på de flesta bilar?vtrib skrev:Största problem är länkarmane fram på Passat´en men dom fleste är bytat til nya.![]()
det är 115 hk modellen men med trimbox. 130 hk modellen är ändret på en del punkter i motoren.
När jag fik bytat olja i sista vecka var dom forvånad över hur bra den var.
Boraén är ju en golf och ingen fel på den. Men at byta tändstiftar är jobbigt som.....
Bilar och hur dåliga de är
Moderator: adrian_vg
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bilar och hur dåliga de är
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bilar och hur dåliga de är
Hm, tack.blacken skrev:Är i "mellan bil" för närvarande, men en 945 skulle sitta fint...adrian_vg skrev:Har du en bil, Blacken?
Vad för någon isf?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Bilar och hur dåliga de är
Exakt!adrian_vg skrev:Ah, som 12 åriga-garantier man iaf inte kan utnyttja för att det är ett villkor som inte uppfyllts...tersan skrev:Långa serviceintervaller är ett bra försäljningsargument för den genomsnittlige bilköparen.adrian_vg skrev:Om det inte redan hunnit bli för sent.
Varför har man alls kommit på idéen med long-lifeoljor??

VFR750F -92, grön
Re: Bilar och hur dåliga de är
Inte länkarmen "per se" utan styr/spindellederna som sitter på "armarna" rasar, fast idag så sitter allt oftare leden fast monterad på specifik del, inte som tidigare då man kunde byta enbart själva leden. Ytterligare "one up" för äldre fordon typ Volvo 740/940 där så kan man fortfarande byta enbart lederna utan att behöva tjacka halva bilen för den sakens skull.adrian_vg skrev:Är inte länkarmar ett problem på de flesta bilar?vtrib skrev:Största problem är länkarmane fram på Passat´en men dom fleste är bytat til nya.![]()
det är 115 hk modellen men med trimbox. 130 hk modellen är ändret på en del punkter i motoren.
När jag fik bytat olja i sista vecka var dom forvånad över hur bra den var.
Boraén är ju en golf och ingen fel på den. Men at byta tändstiftar är jobbigt som.....
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bilar och hur dåliga de är
Som tex rostskyddsgarantier man inte kan utnyttja, för att garantierna gäller enbart genomrostning...tersan skrev:Exakt!adrian_vg skrev:Ah, som 12 åriga-garantier man iaf inte kan utnyttja för att det är ett villkor som inte uppfyllts...

Vill minnas att Mercedes hade den sortens garantier med de där modellerna som rostade så magnifikt mycket i mitten på 00-talet.
Fördel för ägaren, men kanske inte en helt bra fördel generellt då styrningen blir ganska vag med många lösa delar.blacken skrev:Inte länkarmen "per se" utan styr/spindellederna som sitter på "armarna" rasar, fast idag så sitter allt oftare leden fast monterad på specifik del, inte som tidigare då man kunde byta enbart själva leden. Ytterligare "one up" för äldre fordon typ Volvo 740/940 där så kan man fortfarande byta enbart lederna utan att behöva tjacka halva bilen för den sakens skull.
Vill minnas att fadrens 240 jag ärvde efter hans bortgång var milt sagt diffus i styrningen...

Och i andra nyheter har motorlampan hållit sig släckt sen jag bytte VVT-solenoiden på fruns V70, förra veckan.
Subaru Legacyerna får kanske vänta ett tag till.
Iaf tills nästa gång nåt händer med bilen...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Bilar och hur dåliga de är
Ehhh? där så snubblade du när du tänkte? Typiskt Måndagarördel för ägaren, men kanske inte en helt bra fördel generellt då styrningen blir ganska vag med många lösa delar.
Vill minnas att fadrens 240 jag ärvde efter hans bortgång var milt sagt diffus i styrningen...

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bilar och hur dåliga de är
Vad för något??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Bilar och hur dåliga de är
Att snubbla när man tänker, är bara mänskligtadrian_vg skrev:Vad för något??

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bilar och hur dåliga de är
Vad snubblade jag på?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Bilar och hur dåliga de är
adrian_vg skrev:Vad snubblade jag på?
Fördel för ägaren, men kanske inte en helt bra fördel generellt då styrningen blir ganska vag med många lösa delar
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bilar och hur dåliga de är
Jag beklagar, men jag förstår inte vad du menar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Bilar och hur dåliga de är
Okej, "gårdagens" framvagnsdetaljer/komponenter är lika stabila och kraftiga som dagens, till och med i en del fall kraftigare och bättre. Så att din "traktor" kändes "vinglig" har inget med dess framvagnsdetaljer att göra, det Volvos "signum" att vara dassig på vägen. Skillnaden är att "gårdagens" var meckbara, medans dagens inte är det, gör inte att dagens skit är bättre "per se" i sin funktion. Och miljötänket lyser med sin frånvaro , typ att när man blir tvungen att kasta ett par kilo aluminum när man ska byta en trasig spindelled, känns ju bra för miljön. Och den spindelleden håller inte bättre än "gårdagens" tvärtom, får intrycket av att dom rasar oftare nu för tiden......adrian_vg skrev:Jag beklagar, men jag förstår inte vad du menar.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bilar och hur dåliga de är
Aha, tack.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Bilar och hur dåliga de är
Det där beror nog helt enkelt på att det är lättare grejer nuförtiden och därmed lägre ofjädrat vikt och bättre väghållning, men det får man betala för i form av klenare grejer som lättare går sönder/blir glapp.blacken skrev:Okej, "gårdagens" framvagnsdetaljer/komponenter är lika stabila och kraftiga som dagens, till och med i en del fall kraftigare och bättre. Så att din "traktor" kändes "vinglig" har inget med dess framvagnsdetaljer att göra, det Volvos "signum" att vara dassig på vägen. Skillnaden är att "gårdagens" var meckbara, medans dagens inte är det, gör inte att dagens skit är bättre "per se" i sin funktion. Och miljötänket lyser med sin frånvaro , typ att när man blir tvungen att kasta ett par kilo aluminum när man ska byta en trasig spindelled, känns ju bra för miljön. Och den spindelleden håller inte bättre än "gårdagens" tvärtom, får intrycket av att dom rasar oftare nu för tiden......adrian_vg skrev:Jag beklagar, men jag förstår inte vad du menar.
Sen är det iofs fler grejer som spelar in som t.ex. stötdämperi och inte minst Volvo 240/740/940:s stela bakaxlar som gör att det nästan känns som om skiten ska välta om man tar en kurva lite inspirerat. Nu brukar dom visserligen inte välta som en Merca VältKlasse, men det känns så https://www.youtube.com/watch?v=Um-XlKerWvA

Det är bara att jämföra Volvo 940 och 960 som har delad bakaxel, det är en enorm skillnad på hur dom uppför sig på vägen. Men å andra sidan brukar traktorer inte ha delad bakaxel https://www.youtube.com/watch?v=bkdReo4-nd0

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

