Cykeln tappade all ork och dog
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Cykeln tappade all ork och dog
Igår när jag körde från jobbet dog cykeln mitt i en rondell. In till sidan och försökte få igång den. Inte ett liv i den!!! Alla lampor, lysen och även tuta fungerade hur bra som helst. Men från motorn och bensinpumpen kom inte ett ljud.
Fick rullat in den till en parkering för att kontrollera säkringen till bensinpumpen. Allt var ok, hela och fina.
Uteslöt även stödkontakten då den inte startade trots att var stödet uppe, friläge i och kopplingen indragen. Med avplockad sadel hördes ett snabbt tickande från batteriet när jag försökte få igång den via startknappen.
Stod en stund och tänkte att jag fick rulla bort till ett företag för att fråga om jag fick ställa motorcykeln hos dem tills jag fixat kärra.
På väg bort dit kom jag på den briljanta idén att pröva att starta den genom att rulla igång den.
Den startade!!
Tänkte att jag skulle köra småvägar hemåt för att inte riskera få stopp mitt i rusningstrafiken. Kom två kilometer så var det dags igen. Rullade igång den igen och körde tillbaka till samhället för att få i lite bensin - även om det var två pinnar kvar på mätaren.
Blev stående halvvägs dit och kände att något måste göras.
Ringde Donner (tack så väldigt mycket för hjälpen!!!) och efter hans inrådan började jag följa andra kablar. För att komma åt skruvade jag av sadelkåpan och fick en liten chock när jag såg detta
Lyckades få bytt de skadade kablarna och satt i nya hanar i kontakten. Fick fyllt på mer bensin i cykeln och rullat igång den.
Den gick två mil när jag stannade för att tanka. Fyllde tanken full och tänkte att jag testar starta som vanligt - Det lyckades!! Den gick igång som om inget hade hänt.
Eftersom en kabel är ärgad och troligtvis varit dålig en längre tid (jag köpte cykeln i fredags) har troligtvis denna orsakat allt. Den gick nog av nu när jag började köra motorcykeln igen efter att den stått en längre tid. Detta kabelbrott orsakade troligtvis även att de övriga kablarna smälte.
Batteriet är helt nytt men eftersom det tickade så mycket tyder det ju på att det inte orkar ge tillräcklig spänning till startmotorn. När jag sedan kört några mil med hela kablar så hade väl batteriet laddats upp tillräckligt så startmotorn orkade dra runt.
Kan det även ha att göra med att det är för lite soppa i tanken och att den inte orkar ge trycket ner genom bränslefiltret? Men då borde väl den inte gått att skjuta igång?
Alla svar är välkomna!!
Fick rullat in den till en parkering för att kontrollera säkringen till bensinpumpen. Allt var ok, hela och fina.
Uteslöt även stödkontakten då den inte startade trots att var stödet uppe, friläge i och kopplingen indragen. Med avplockad sadel hördes ett snabbt tickande från batteriet när jag försökte få igång den via startknappen.
Stod en stund och tänkte att jag fick rulla bort till ett företag för att fråga om jag fick ställa motorcykeln hos dem tills jag fixat kärra.
På väg bort dit kom jag på den briljanta idén att pröva att starta den genom att rulla igång den.
Den startade!!
Tänkte att jag skulle köra småvägar hemåt för att inte riskera få stopp mitt i rusningstrafiken. Kom två kilometer så var det dags igen. Rullade igång den igen och körde tillbaka till samhället för att få i lite bensin - även om det var två pinnar kvar på mätaren.
Blev stående halvvägs dit och kände att något måste göras.
Ringde Donner (tack så väldigt mycket för hjälpen!!!) och efter hans inrådan började jag följa andra kablar. För att komma åt skruvade jag av sadelkåpan och fick en liten chock när jag såg detta
Lyckades få bytt de skadade kablarna och satt i nya hanar i kontakten. Fick fyllt på mer bensin i cykeln och rullat igång den.
Den gick två mil när jag stannade för att tanka. Fyllde tanken full och tänkte att jag testar starta som vanligt - Det lyckades!! Den gick igång som om inget hade hänt.
Eftersom en kabel är ärgad och troligtvis varit dålig en längre tid (jag köpte cykeln i fredags) har troligtvis denna orsakat allt. Den gick nog av nu när jag började köra motorcykeln igen efter att den stått en längre tid. Detta kabelbrott orsakade troligtvis även att de övriga kablarna smälte.
Batteriet är helt nytt men eftersom det tickade så mycket tyder det ju på att det inte orkar ge tillräcklig spänning till startmotorn. När jag sedan kört några mil med hela kablar så hade väl batteriet laddats upp tillräckligt så startmotorn orkade dra runt.
Kan det även ha att göra med att det är för lite soppa i tanken och att den inte orkar ge trycket ner genom bränslefiltret? Men då borde väl den inte gått att skjuta igång?
Alla svar är välkomna!!
Senast redigerad av petjo46 den fre apr 29, 2016 10:51, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Cykeln tappade all ork och dog
Det där är en "reklambild" för att man med jämna mellanrum ska kontrollera och spraya alla kontaktstycken man hittar med lämpligt antioxoideringsmedel (5.56, Sonax, mm,mm). Samt kontrollera att dom inte är skadade vid infästning till kontaktstycket.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Cykeln tappade all ork och dog
Blacken , där svarade du på min fråga från en annan tråd - tack
Never ride faster than your guardian angel can fly
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Cykeln tappade all ork och dog
Vaselin funkar också bra. Man kan smörja in batteripolerna med det också.
Blir lite mindre rinnigt än med 5-56, WD-40 osv, dvs den stannar kvar där man applicerat det.
Själv brukar jag spreja med WD-40 först om det är ett akut problem.
När jag sett att kontakten fungerar igen kan man smörja på med vaselin.
Blir lite mindre rinnigt än med 5-56, WD-40 osv, dvs den stannar kvar där man applicerat det.
Själv brukar jag spreja med WD-40 först om det är ett akut problem.
När jag sett att kontakten fungerar igen kan man smörja på med vaselin.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Cykeln tappade all ork och dog
Härligt att man kunde vara till hjälp
Skönt att du hittade det, kolla nu över resten av kablaget så kan du nog rulla lugnt i sommar
Skönt att du hittade det, kolla nu över resten av kablaget så kan du nog rulla lugnt i sommar
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
Re: Cykeln tappade all ork och dog
Nu blir jag riktigt orolig för dig. Om vi någonsin hamnar på samma vifferträff, så får du inte sova i närheten mitt tält eller i det, eller samma stugaVaselin funkar också bra
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Cykeln tappade all ork och dog
Han är gängad och har knoddar så det är nog rätt lugnt, men jag tänkte på nåt liknandeblacken skrev:Nu blir jag riktigt orolig för dig. Om vi någonsin hamnar på samma vifferträff, så får du inte sova i närheten mitt tält eller i det, eller samma stugaVaselin funkar också bra
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Cykeln tappade all ork och dog
Updatering..
Cykeln går som en dröm. Kört 25 mil utan minsta problem.
Cykeln går som en dröm. Kört 25 mil utan minsta problem.
Re: Cykeln tappade all ork och dog
petjo46 skrev:Updatering..
Cykeln går som en dröm. Kört 25 mil utan minsta problem.
Never ride faster than your guardian angel can fly
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Cykeln tappade all ork och dog
Ni är båda mer än officiellt konstiga...Tyrannosaurus skrev:Han är gängad och har knoddar så det är nog rätt lugnt, men jag tänkte på nåt liknandeblacken skrev:Nu blir jag riktigt orolig för dig. Om vi någonsin hamnar på samma vifferträff, så får du inte sova i närheten mitt tält eller i det, eller samma stugaVaselin funkar också bra
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Cykeln tappade all ork och dog
Det är väl en "point of wiew" faktor?.Ni är båda mer än officiellt konstiga...
"Det var en snubbe som var hos pysselogen. Pysselogen höll upp en bild på en fyrkant. Snubben glor en stund och säger sedan "Det är ett fönster, och där inne så håller en dammsugarförsäljare att sätta på husfrun i soffan".
"Intressant" sade pysselogen, sedan så höll han upp en rektangel, snubben glor en stund och utbrister sedan, "Det är ett hissfönster, och där inne så sätter hisspojken på en dam bakifrån mot väggen"
Pysselogen något förundrad håller sedan upp en cirkel.
Snubben blänger intensivt på cirkeln, och säger "Det är en hyttventil på en båt, och därinne så gökar kaptenen på hyttstäderskan för fulla muggar"
Pysselogen nu väldigt konfunderad över sin patients mentala tillstånd fråga" Har ni länge lidit av dom här snuskiga fantasierna ni har?".
Snubben utbrister "Vadå jag har snuskig fantasi, vem farao är det som visar alla snuskiga bilder?"..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Cykeln tappade all ork och dog
Ok, tillbaka till ämnet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Cykeln tappade all ork och dog
Jodå, en sån här har jag på min västadrian_vg skrev:Ni är båda mer än officiellt konstiga...Tyrannosaurus skrev:Han är gängad och har knoddar så det är nog rätt lugnt, men jag tänkte på nåt liknandeblacken skrev:Nu blir jag riktigt orolig för dig. Om vi någonsin hamnar på samma vifferträff, så får du inte sova i närheten mitt tält eller i det, eller samma stuga
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal