Jag har en VFR 800 vtec -02 som har gått kanon fram till nu. Körde problemfritt i fredags men i morse när jag skulle åka så surrade det bara när jag vred om nyckeln och det slutar inte att surra fören jag slår av tändningen igen. Det gick det att starta hojen morse men så fort jag släppte startknappen så la den av direkt. Nu går det inte alls (kan vara taskigt batteri, har satt det på laddning nu). Trodde först att det var bränslepumpen som inte slog ifrån men jag tror nu att det är något annat, har testat att brygga kontakten för att se om det är några felkoder lagrade för insprutningen men fick inte fram något. Jag har inte hunnit kolla säkringarna, (måste säga att dom sitter väldigt bökigt till) men jag ska försöka komma åt dom i morgon.
Tänkte höra om ni har några idéeer om vad felet skulle kunna vara eller varit med om samma sak? Jag filmade hur problemet är så att det är lättare att förstå.
Låter annars som när bensinpumpen ska pumpa upp trycket till insprutningen inför start.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag trodde också att det var bränslepumpen först men det vettefan... Lite svårt att lokalisera ljudet men jag tror att det kommer från under kåpan på vänster sida. Alltså bakom vänster framlykta. Vad sitter där som kan göra det ljudet?
b00t3r skrev:Jag trodde också att det var bränslepumpen först men det vettefan... Lite svårt att lokalisera ljudet men jag tror att det kommer från under kåpan på vänster sida. Alltså bakom vänster framlykta. Vad sitter där som kan göra det ljudet?
En illa trimmad Japan kanske? Kolla jordpunkterna och att anslutningarna till batteri/startrelä är sjyssta. Kolla anslutningar/kontaktstyckena, någon kanske har skakat isär någonstans i härvorna..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Bensinpumpen sitter väl inuti tanken även på VTEC:arna?
Men börja med att kolla kolla kontakterna, precis som Blacken föreslår, och kanske fokusera på kontakterna under tanken som går till pumpen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Tack för alla idéer. Jag har nu konstaterat att det inte är bränslepumpen eller batteriet. Om jag drar ut säkringen märkt med "POSITION, METER, TAIL, ILLUMI" så försvinner ljudet och hojen startar och går som den ska. Dock så funkar ju inte belysning, mätare, blinkers osv. Vad av dessa saker skulle kunna frambringa det där ljudet? Om jag sätter i säkringen igen när hojen går så dör den.
Efter lite mer googlande så ser det ut som att jag har hittat problemet. Verkar vara ett jordfel till ett relä. Den här snubben hade exakt samma fel: https://youtu.be/nUVp6gdn7KU (han tror först att problemet ligger i själva reläet men det visar sig att det är ett jordfel i en kontakt). Löses lättast genom att brygga kontakten samt ansluta den till ytterligare en jordpunkt. Tror att jag testar det i morgon. Återkommer med resultat.
Jag hoppas det är jordfelet som är problemet, precis som i videon. Youtube och Google är våra vänner
Har någon här hört talas om "safety recall" som nämns i videon?
Never ride faster than your guardian angel can fly
Det var mycket riktigt exakt samma jordfel som i videon. Bryggade kontakten och anslöt en extra jordkabel och nu fungerar allt som det ska igen. Hurra!
Det kommer en film så snart min oerhört sega ADSL-lina har orkat tanka upp den.
b00t3r skrev:Det var mycket riktigt exakt samma jordfel som i videon. Bryggade kontakten och anslöt en extra jordkabel och nu fungerar allt som det ska igen. Hurra!
Det kommer en film så snart min oerhört sega ADSL-lina har orkat tanka upp den.
Tack för ett bra tips, men hoppas att det inte ar dina "strömtjuvar" som filmas, dylika kontraptioner är totalförbjudna i ett elsystem, speciellt om det utsätts för täta och kraftiga vibrationer hela tiden.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
b00t3r skrev:Hade det varit bättre att löda alltså? Jag tycker att dom där brukar fungera bra. Har aldrig varit med om att en sån som har öppnat sig iaf.
Har varit med om åtskilliga sådana skitkontraptioner som har skurit av ledare, oxiderat, gått sönder. Ingen seriös elektriker använder sig av dylika idiotkonstruktioner i dag. Mitt "stalltips" antingen löd eller skarva med en "Sockerbit"/Abiko/annat skarvstycke som är specifikt för en sådan uppgift.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02