Tyrannosaurus
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Re: Tyrannosaurus
Så... Nu är förgaseriet rengjort. Ultraljud är bra men det klarade inte lågfartarna. Testade med thinner - Icke! Aceton då? Jäpp!
Membranen såg bra/nästa nya ut. Det kan ha med att göra att jag sprayade dom med silikon senaste jag hade isär och det var rätt många år sen. Grejerna ligger nu snyggt upplagt på köksbordet och nu ska det ihop.
På tal om aceton. Skulle köpa en flaska i lokala butiken - Fanns inte.
Frågade: "Har ni inte aceton?"
Svar: "Jo men inte framme för folk gör droger och bomber av det".
Vart fan är det här stackars landet på väg? Sa det även till butikspersonalen och dom höll med.
På tal om att folk som gör droger och bomber av det... Nej inte folk, utan fä!
Membranen såg bra/nästa nya ut. Det kan ha med att göra att jag sprayade dom med silikon senaste jag hade isär och det var rätt många år sen. Grejerna ligger nu snyggt upplagt på köksbordet och nu ska det ihop.
På tal om aceton. Skulle köpa en flaska i lokala butiken - Fanns inte.
Frågade: "Har ni inte aceton?"
Svar: "Jo men inte framme för folk gör droger och bomber av det".
Vart fan är det här stackars landet på väg? Sa det även till butikspersonalen och dom höll med.
På tal om att folk som gör droger och bomber av det... Nej inte folk, utan fä!
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Nehe, var skaffar man aceton numera då, för korrekt användning förstås?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
I butiken, men man får fråga butikspersonalen så går dom och hämtar.adrian_vg skrev:Nehe, var skaffar man aceton numera då, för korrekt användning förstås?
Nu är iaf förknaseriet ihopmonterat och sitter på... Nästan. Gav upp efter drygt 1½ timmes bökade med insugsgummina för trots att dom är mjuka, fina och väl insparyade med silikon så ville par två inte på, utan kanten viker bara ner sig.
Den som haft nere förgasare på VF/VFR vet vad jag snackar om, sen gör det inte saken enklare att jag har ramrör ovanför knasarna.
Vinkla, böka, bända gummi med skruvmejsel, härja i största allmänhet och trycka, slita, dra men i helvete heller! Jag kanske har för lite pondus att lägga bakom. Samtidigt måste man vara lite försiktig så man inte skadar nåt.
Tekniken för den som undrar är att först sätta ner knasarna på dom främre burkarna och trycka till. Så långt allt väl och det går hyfsat lätt, men sen ska hela paketet bändas bakåt för att poppa i dom bakre och då börjar problemen eftersom det blir en höjdskillnad mellan rören i toppen och knasarna. Enda sättet är att sätta gummina halvt om halvt på toppen och knasarna och gå på med "brute force" samtidigt som man med diverse verktyg försöker få gummina att gå utanpå istället för att vika ner sig i rören.
Puh! Till nästa försök har jag beställt hjälp

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Vet exakt vad du pratar om ang förgasargummi....finns tex Volvo med rak 6:a och dom är inte alltid nådiga att få dit. Hade en gammal CB1100 där jag hade samma problem och då sitter dom ändå på rad, må va ännu jäkligare på en V-motor 

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Det är mycke nu.
På måndag eller tisdag ska förhoppningsvis hojen ihop, provstartas och går då förhoppningsvis på alla fyra. Återkommer.
I helgen var det datameck. Installerade om Mijas dator, ut med virusmagneten Windows och in med... Ja just det, PC-BSD!
Jag har testat en bunt små Linuxdistributioner på min testdator som Puppy-Linux, Damn Small Linux (DSM), Browser-Linux, Chrome OS som visade sig vara Open Suse med Cinnamon, en annan version som heter Chromium OS som dock kräver ett Google konto. Nåja, den ena visade sig vara mer värdelös än den andra.
Så vad göra?
Eftersom hon har en äldre dator än jag testade jag PC-BSD med en av de mer lättdrivna skrivbordsgränssnitten LXDE, nähä! Lumina då? Nähä!
Sittandes i henne soffa med datorn på soffbordet (inte är den mest bekväma arbetsställningen man kan tänka sig, speciellt inte med mitt fysiska tillkortakommande) ledde efter X-antal timmar till rejält ryggont, att kroppen levde rövare nåt i hästväg och att jag fick frispel p.g.a. det. Dagen efter tänkte jag att det får bära eller brista och la in KDE (det skrivbordsgränssnitt dom själva rekommenderar, men något tungdrivet för äldre datorer) men det visade sig funka förvånansvärt bra. Lite segare än på min men fullt acceptabelt.
Så nu, ett antal och som det visade sig onödiga svordomar senare kör hon också PC-BSD och verkar vara ganska nöjd
Det intressanta med PC-BSD är alltså att de erbjuder sina användare inte mindre än 16 olika skrivbordsmiljöer enligt följande:
6.1. Awesome
6.2. Cinnamon
6.3. Fluxbox
6.4. FVWM
6.5. GNOME
6.6. i3
6.7. IceWM
6.8. KDE4
6.9. Lumina
6.10. LXDE
6.11. MATE
6.12. Openbox
6.13. Ratpoison
6.14. spectrwm
6.15. WindowLab
6.16. Window Maker
Jag har testat långt ifrån alla utan bara LXDE, Lumina, Mate och Fluxbox men har kommit fram till att KDE är den som funkar bäst och verkar vara mest flexibel. Utseendemässigt ser den ut som ett mellanting mellan Windows XP och Windows 7, men funktionsmässigt är den bättre och framför allt säkrare och stabilare.
På måndag eller tisdag ska förhoppningsvis hojen ihop, provstartas och går då förhoppningsvis på alla fyra. Återkommer.
I helgen var det datameck. Installerade om Mijas dator, ut med virusmagneten Windows och in med... Ja just det, PC-BSD!

Jag har testat en bunt små Linuxdistributioner på min testdator som Puppy-Linux, Damn Small Linux (DSM), Browser-Linux, Chrome OS som visade sig vara Open Suse med Cinnamon, en annan version som heter Chromium OS som dock kräver ett Google konto. Nåja, den ena visade sig vara mer värdelös än den andra.
Så vad göra?
Eftersom hon har en äldre dator än jag testade jag PC-BSD med en av de mer lättdrivna skrivbordsgränssnitten LXDE, nähä! Lumina då? Nähä!
Sittandes i henne soffa med datorn på soffbordet (inte är den mest bekväma arbetsställningen man kan tänka sig, speciellt inte med mitt fysiska tillkortakommande) ledde efter X-antal timmar till rejält ryggont, att kroppen levde rövare nåt i hästväg och att jag fick frispel p.g.a. det. Dagen efter tänkte jag att det får bära eller brista och la in KDE (det skrivbordsgränssnitt dom själva rekommenderar, men något tungdrivet för äldre datorer) men det visade sig funka förvånansvärt bra. Lite segare än på min men fullt acceptabelt.
Så nu, ett antal och som det visade sig onödiga svordomar senare kör hon också PC-BSD och verkar vara ganska nöjd

Det intressanta med PC-BSD är alltså att de erbjuder sina användare inte mindre än 16 olika skrivbordsmiljöer enligt följande:
6.1. Awesome
6.2. Cinnamon
6.3. Fluxbox
6.4. FVWM
6.5. GNOME
6.6. i3
6.7. IceWM
6.8. KDE4
6.9. Lumina
6.10. LXDE
6.11. MATE
6.12. Openbox
6.13. Ratpoison
6.14. spectrwm
6.15. WindowLab
6.16. Window Maker
Jag har testat långt ifrån alla utan bara LXDE, Lumina, Mate och Fluxbox men har kommit fram till att KDE är den som funkar bäst och verkar vara mest flexibel. Utseendemässigt ser den ut som ett mellanting mellan Windows XP och Windows 7, men funktionsmässigt är den bättre och framför allt säkrare och stabilare.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Ja, som sagt, på tal om krämpor som jag började på i Adrians tråd viewtopic.php?f=13&t=1290&start=2295 men som jag tycker passar bättre här, så ligger det i planeringen under senvintern eller våren för fix genom att jag ska bli elektrifierad med inbyggda antenner 
Sen att jag redan nu är "LITE" skrajsen för själva installationen och hoppas på att jag inte ska banga ur i sista sekunden är en annan sak
Men eftersom jag nu är REJÄLT less på hur kroppen beter sig
och därför får spelet emellanåt (dom flesta som har det såhär får det mer eller mindre) och dessutom utsikterna ser bra ut så försöker jag intala mig själv att inte banga ur. Funkar sen allt som planerat så ska jag vara tillbaka på banan med två hjul i vår.
Om vi ses några på MC-mässan i Göteborg (inte helt bestämt än om jag åker eftersom det delvis ligger utanför min kontroll) och/eller på HojX, så lär ni få se att jag numera är rätt bra på att dansa även utan musik. Men efter att det har slunkit ner några bärs så brukar det i allmänhet lugna ner sig.

Sen att jag redan nu är "LITE" skrajsen för själva installationen och hoppas på att jag inte ska banga ur i sista sekunden är en annan sak

Men eftersom jag nu är REJÄLT less på hur kroppen beter sig

Om vi ses några på MC-mässan i Göteborg (inte helt bestämt än om jag åker eftersom det delvis ligger utanför min kontroll) och/eller på HojX, så lär ni få se att jag numera är rätt bra på att dansa även utan musik. Men efter att det har slunkit ner några bärs så brukar det i allmänhet lugna ner sig.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Tyrannosaurus skrev:Ja, som sagt, på tal om krämpor som jag började på i Adrians tråd viewtopic.php?f=13&t=1290&start=2295 men som jag tycker passar bättre här, så ligger det i planeringen under senvintern eller våren för fix genom att jag ska bli elektrifierad med inbyggda antenner
En pacemaker?
Frukta intet!
Känner många som har såna i mc-kretsen. Det är lite pilligt att ställa in den den i början, men sen verkar alla som fått en sån manick bara ticka(...) på.

===
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Nästan, fast den kommer inte sitta i pumpen utan i pallet och det är det jag är lite nervig för.adrian_vg skrev:En pacemaker?Tyrannosaurus skrev:Ja, som sagt, på tal om krämpor som jag började på i Adrians tråd viewtopic.php?f=13&t=1290&start=2295 men som jag tycker passar bättre här, så ligger det i planeringen under senvintern eller våren för fix genom att jag ska bli elektrifierad med inbyggda antenner
Fördelen är väl att man inte kolar vippen vid strömavbrott, dessutom får man en egen strömbrytare så man kan stänga av den t.ex. på natten.
Du kan söka på "DBS" så får du se detaljerna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Får upp en massa träffar på banker när jag söker på DBS.Tyrannosaurus skrev:Nästan, fast den kommer inte sitta i pumpen utan i pallet och det är det jag är lite nervig för.
Fördelen är väl att man inte kolar vippen vid strömavbrott, dessutom får man en egen strömbrytare så man kan stänga av den t.ex. på natten.
===
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
DBS på t.ex. http://www.medtronic.seadrian_vg skrev:Får upp en massa träffar på banker när jag söker på DBS.Tyrannosaurus skrev:Nästan, fast den kommer inte sitta i pumpen utan i pallet och det är det jag är lite nervig för.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Yikes! Förstår din oro, men tänk positivt - operationen verkar hjälpa!Tyrannosaurus skrev:DBS på t.ex. http://www.medtronic.se
http://www.ninds.nih.gov/disorders/deep ... lation.htm
===
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Precis!adrian_vg skrev:Yikes! Förstår din oro, men tänk positivt - operationen verkar hjälpa!Tyrannosaurus skrev:DBS på t.ex. http://www.medtronic.se

Du behöver inte länka, för jag har lusläst det mesta jag har hitta trots att läkaren tycker att man inte ska göra det eftersom det förekommer en del felaktigheter på nätet.
Däremot har jag bett att om det går få träffa någon som har gjort det och jag har fått ett löfte att det nog ska gå att ordna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Tyrannosaurus skrev:Däremot har jag bett att om det går få träffa någon som har gjort det och jag har fått ett löfte att det nog ska gå att ordna.

===
===
- HondaHasse
- Donator 2018
- Kontakt:
Jag känner två som gjort op. En arbetskamrat gjode den för ca fyra år sedan och han jobbade fulltid till pensionen och timanställning fram till i höst när han fyllde 67.
Vår andra bekant har precis gjort den och håller på att ställa in den.
Åsa ska försöka få någon att skriva remiss till Lund och få den gjord där.
Vi har en bekant som jobbar som sjuksköterska vid sådana op och hon säger att det är en rutin op numera.
Lycka till med DBS;en!
Vi har en bekant som jobbar som sjuksköterska vid sådana op och hon säger att det är en rutin op numera.
Lycka till med DBS;en!
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Tack, det låter betryggande. Jag har nog inga tvivel på att det funkar bra, men det är själva grejen att nån ska in och rota i palletHondaHasse skrev:Jag känner två som gjort op. En arbetskamrat gjode den för ca fyra år sedan och han jobbade fulltid till pensionen och timanställning fram till i höst när han fyllde 67.
Lycka till med DBS;en!

Sen har jag en jävligt "uppmuntrande" polare som menar att han kan fixa det snabbare och bättre med sin fina slagborr

Det är iaf väldigt noggrann koll på allt vilket känns bra. Jag har hittills sen november varit på fem besök för olika tester och det är minst tre kvar i början på februari, sen får vi se när det blir av.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal