Förstår inte riktigt hur du menar att serien är feminisktiskt vinklad. Kan du utveckla det lite?
Fasen kan man inte få en lätt uppgift någon gång?

Ehh hur förklara lättast?, typ en Viking skulle aldrig ha uppträtt så f"""saktigt som snubben i serien, han skulle ha respekterat en kvinna ja, men hon skulle aldrig ha fått styra över hans liv på ett sådant toffelf"""saktigt sätt. En viking skulle ALDRIG ha gett upp sitt svärd, ens som en offergåva till aktuell gud och defenetivt inte om en kvinna skulle ha sagt det, tveksamt att en Vikingakvinna skulle ha sänkt sig så lågt att hon skulle göra det. Och snubben är alldeles för "lam" för att vara en trovärdig Viking. dessutom så hade Vikingen även yxa och båge i sin "arsenal"
Begreppet "feminism" är ett ganska så vagt begrepp att försöka att beskriva, närmaste man kommer med dagens "feminism" är att vara en totalt "politiskt korrekt" toffelhjälte gentemot kvinnor i sin gemenskap med dom. Då tycker kvinnor och andra f"""""r att man är en "feminist" och skryter med det. Det är mycket poppis att svänga sig med det begreppet och "stigmatiseringen/kastreringen" av det manliga könet i den politiska och "kulturella" världen har jag märkt.
Varför finns det inget begrepp som heter "Maskulinism"? eller bebos planeten av enbart källsorterande trädkramande "f"""""r"?.
Är så djäkla trött på att bli sedd över axeln bara för att man är en "mansgris". Liasom begreppet "mansgris" är ett tillmäle som fria män som inte vill gå i ett politiskt korrekt koppel av varierad kvalisort har fått av sådana som hatar fria människor och folk med en egen vilja och åsikt. Man och kvinna är olika sidor av samma mynt, dvs dom hör ihop, men det är skillnad på dom, det förstår inte feministförespråkarna.
Du kanske skulle komma över till Gamla Uppsala museum och bilda dig lite.
Min blygsamhet förbjuder mig att skryta, men är faktiskt ganska så insatt i våran Vikingahistoria, eller har åtminstone varit det, innan kalket klippte till .