Eskil - några frågor om importerad VFR
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Eskil - några frågor om importerad VFR
Hej!
Min vfr 800 -99 är importerad från England av tidigare ägare. Jag har ett par frågor som ni kanske kan svara på med anledning av detta. Jag är tämligen okunnig så allt är av värde.
1. Hojen är utrustad med larm (tycks vara vanligt i England) - Datatool. Larmet är sådant att det larmar på automatiskt, vilket är lite irriterande. Är det någon som känner till denna typ av larm? Går det att ta bort på ett enkelt sätt?
2. Hastighetsmätare och trippmätare är angivna i miles. Går det att byta till km/h och km på något enkelt och billigt sätt?
Stort tack på förhand!
Min vfr 800 -99 är importerad från England av tidigare ägare. Jag har ett par frågor som ni kanske kan svara på med anledning av detta. Jag är tämligen okunnig så allt är av värde.
1. Hojen är utrustad med larm (tycks vara vanligt i England) - Datatool. Larmet är sådant att det larmar på automatiskt, vilket är lite irriterande. Är det någon som känner till denna typ av larm? Går det att ta bort på ett enkelt sätt?
2. Hastighetsmätare och trippmätare är angivna i miles. Går det att byta till km/h och km på något enkelt och billigt sätt?
Stort tack på förhand!
Röd VFR 800 FI -99
(och röd Honda Dominator 650 -89)
(och röd Honda Dominator 650 -89)
Re: Eskil - några frågor om importerad VFR
Hej!
Ang miles så skall det gå att byta genom att trycka på en av knapparna i ca 5sek. Nu har jag en V-tec modell. Tittade just in på www.vfrworld.com och där står det att man skall trycka in SELECT-knappen en stund.
Förslag kolla i manualen, annars kolla här filmoljud/servicemanualer/service.manua ... .98-01.pdf.
Oppps kolla instruktionsmanualen inte ovanstående länk såg nu att det var servicemanualen.
Ang larmet så får de mer luttrade rävarna svara på det. Jag har mina teorier men de kanske är inte rätt.
Värde på en sådan mc är väl svårare men som en i forumet har sagt ALLA VFR:r är importerade
/Råttis
Ang miles så skall det gå att byta genom att trycka på en av knapparna i ca 5sek. Nu har jag en V-tec modell. Tittade just in på www.vfrworld.com och där står det att man skall trycka in SELECT-knappen en stund.
Förslag kolla i manualen, annars kolla här filmoljud/servicemanualer/service.manua ... .98-01.pdf.
Oppps kolla instruktionsmanualen inte ovanstående länk såg nu att det var servicemanualen.
Ang larmet så får de mer luttrade rävarna svara på det. Jag har mina teorier men de kanske är inte rätt.
Värde på en sådan mc är väl svårare men som en i forumet har sagt ALLA VFR:r är importerade
/Råttis
Re: Eskil - några frågor om importerad VFR
Om larmet inte ä'r ett originallarm så ska det inte behövas en raketforskare för att ta bort det. Troligtvis så kan du spåra ut vars den är inkopplad i elsystemet och helt sonika koppla bort den ifrån sin strömförsörjning, om fallet är så så är det en mycket enkel procedur. Men ett larm kan ju vara bra att ha, så undersök möjligheten att disponera om dess funktion, så att du kan avgöra när du vill ha knarren larmad.
Sant att alla viffrar är importerade, men som det sägs i den berömda boken "Vi är alla jämlika, men en del av oss är mer jämlika än er andra". Liasom en privatimport har alltid ett lägre värde än en som är importerad av en märkeshandlare.
Sant att alla viffrar är importerade, men som det sägs i den berömda boken "Vi är alla jämlika, men en del av oss är mer jämlika än er andra". Liasom en privatimport har alltid ett lägre värde än en som är importerad av en märkeshandlare.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Eskil - några frågor om importerad VFR
Tack för svaren!
Nu undrade jag inte vad hojen är värd då jag inte har några planer på att sälja den. Men när vi ändå är inne på ämnet så kan jag meddela att jag betalade 20.000 kr för den för ett par månader sedan, gått 2650 mil (svenska).
Det är ju lite svårare att "spåra" den bakåt i tiden då den inte varit i Sverige hela tiden. Kanske har det fuskats med mätarställning? Och så det där med miles förstås.
Larmet skulle gärna fått vara kvar om jag kunde stänga av och slå på det efter eget huvud. Det är lagomt kul att den piper HÖGT lite då och då.
Och ingen rabatt får man visst på försäkringen heller.
Jo, en fråga till. Det följde inte med någon instruktionsbok, servicemanual el likn. Men det går väl att få tag i på nätet?
Som sagt, tack för svaren och berätta gärna om ni kommer på nåt mer.
Med vänlig hälsning,
Tomas/Eskil
Nu undrade jag inte vad hojen är värd då jag inte har några planer på att sälja den. Men när vi ändå är inne på ämnet så kan jag meddela att jag betalade 20.000 kr för den för ett par månader sedan, gått 2650 mil (svenska).
Det är ju lite svårare att "spåra" den bakåt i tiden då den inte varit i Sverige hela tiden. Kanske har det fuskats med mätarställning? Och så det där med miles förstås.
Larmet skulle gärna fått vara kvar om jag kunde stänga av och slå på det efter eget huvud. Det är lagomt kul att den piper HÖGT lite då och då.
Och ingen rabatt får man visst på försäkringen heller.
Jo, en fråga till. Det följde inte med någon instruktionsbok, servicemanual el likn. Men det går väl att få tag i på nätet?
Som sagt, tack för svaren och berätta gärna om ni kommer på nåt mer.
Med vänlig hälsning,
Tomas/Eskil
Röd VFR 800 FI -99
(och röd Honda Dominator 650 -89)
(och röd Honda Dominator 650 -89)
Re: Eskil - några frågor om importerad VFR
Instruktionsbok/Manual är det bara att surra med en Honda handlare/reservdelsbutik, så kan dom skramla fram en..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Eskil - några frågor om importerad VFR
Tredjepartslarm brukar kopplas in på elsystemet lite som man vill för att det inte ska finnas en klar väg för borttagning.
Det är montören som väljer hur man ska koppla in det på hojen.
Så var det iaf med mitt Spyball-larm på gen 5-viffern. Detta larm hade en startspärr också fö, som la sig ovanpå HISS:en och krävde lite speciell startteknik.
Det ska inte vara enkelt för tjuvarna...
Det är montören som väljer hur man ska koppla in det på hojen.
Så var det iaf med mitt Spyball-larm på gen 5-viffern. Detta larm hade en startspärr också fö, som la sig ovanpå HISS:en och krävde lite speciell startteknik.
Det ska inte vara enkelt för tjuvarna...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Eskil - några frågor om importerad VFR
En snabb "googling":
http://vfrworld.com/forums/showthread.php?t=40586
Verkar som byte är enda lösningen enligt vfrworld.
Jag hade markerat 30 och 50km/h på hastighetsmätaren (känns som de viktiga hastigheterna - kolla med bilprovningen ) och lagt på minnet att det går att köra till XX miles på tripmätaren innan det är dags att tanka. Sen hade jag kört upp de pengar jag sparat på att inte behöva byta instrumenteringen
http://vfrworld.com/forums/showthread.php?t=40586
Verkar som byte är enda lösningen enligt vfrworld.
Jag hade markerat 30 och 50km/h på hastighetsmätaren (känns som de viktiga hastigheterna - kolla med bilprovningen ) och lagt på minnet att det går att köra till XX miles på tripmätaren innan det är dags att tanka. Sen hade jag kört upp de pengar jag sparat på att inte behöva byta instrumenteringen
Never ride faster than your guardian angel can fly
Re: Eskil - några frågor om importerad VFR
NEJ, säger jag med stora bokstäver. Inte Datatool.blacken skrev:Om larmet inte ä'r ett originallarm så ska det inte behövas en raketforskare för att ta bort det. Troligtvis så kan du spåra ut vars den är inkopplad i elsystemet och helt sonika koppla bort den ifrån sin strömförsörjning, om fallet är så så är det en mycket enkel procedur.
Larmet är monterat (oftast) av en larmtekniker. Alla sladdar är svarta så ett helvete att spåra, finns märkliga bryggor, minst tre grejer är borta (ECU, soppapump osv). Alltings jävelskap för att en tjuv inte ska kunna få igång hojen i lugn och ro. Detta är ju också ett vanligt larm i England får de får rätt bra försäkringsrabatt och ska då vad jag ha förstått vara också "korrekt" installerat.
Så jag ger rådet som jag fick när det gäller Datatool och är också det snabbaste och enklaste om man vill ta bort larmet. Köp en ny (eller begagnad men med utan larm, finns en del såna på eBay och det är skojeri) kabelstam billigt och byt. Går rätt snabbt
Angående hastighetsmätare så har jag haft en amerikansk hoj (Yamaha ) Där gjorde jag som Johner tipsar om. Hade röda markeringar på 30, 50, 70, 90 och 110.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Eskil - några frågor om importerad VFR
Mjaa, så svårt verkar det inte att vara tydligen...Mister skrev:NEJ, säger jag med stora bokstäver. Inte Datatool.blacken skrev:Om larmet inte ä'r ett originallarm så ska det inte behövas en raketforskare för att ta bort det. Troligtvis så kan du spåra ut vars den är inkopplad i elsystemet och helt sonika koppla bort den ifrån sin strömförsörjning, om fallet är så så är det en mycket enkel procedur.
Larmet är monterat (oftast) av en larmtekniker. Alla sladdar är svarta så ett helvete att spåra, finns märkliga bryggor, minst tre grejer är borta (ECU, soppapump osv). Alltings jävelskap för att en tjuv inte ska kunna få igång hojen i lugn och ro. Detta är ju också ett vanligt larm i England får de får rätt bra försäkringsrabatt och ska då vad jag ha förstått vara också "korrekt" installerat.
Så jag ger rådet som jag fick när det gäller Datatool och är också det snabbaste och enklaste om man vill ta bort larmet. Köp en ny (eller begagnad men med utan larm, finns en del såna på eBay och det är skojeri) kabelstam billigt och byt. Går rätt snabbt
Angående hastighetsmätare så har jag haft en amerikansk hoj (Yamaha ) Där gjorde jag som Johner tipsar om. Hade röda markeringar på 30, 50, 70, 90 och 110.
https://www.triumphtorque.com/messagebo ... -hole.aspx
"I removed the datatool alarm from my 98 triple without any problems. You just need to be carefull , do 1 wire at a time , find where it's been cut , disconnect alarm wires and reconnect original. Don't be surprised if you have to add small bits of wire to make original connections as the installers sometimes cut out some of the original loom ".
http://www.street-triple.co.uk/index.php?topic=13797.0
http://www.sonicsideshow.com/blog/-how- ... ycle-alarm
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Eskil - några frågor om importerad VFR
Om det inte framgick så är min erfarenheter från att ta bort ett Datatoolalarm från en engelskimporterad hoj.blacken skrev:Mjaa, så svårt verkar det inte att vara tydligen...Mister skrev:NEJ, säger jag med stora bokstäver. Inte Datatool.blacken skrev:Om larmet inte ä'r ett originallarm så ska det inte behövas en raketforskare för att ta bort det. Troligtvis så kan du spåra ut vars den är inkopplad i elsystemet och helt sonika koppla bort den ifrån sin strömförsörjning, om fallet är så så är det en mycket enkel procedur.
Larmet är monterat (oftast) av en larmtekniker. Alla sladdar är svarta så ett helvete att spåra, finns märkliga bryggor, minst tre grejer är borta (ECU, soppapump osv). Alltings jävelskap för att en tjuv inte ska kunna få igång hojen i lugn och ro. Detta är ju också ett vanligt larm i England får de får rätt bra försäkringsrabatt och ska då vad jag ha förstått vara också "korrekt" installerat.
Så jag ger rådet som jag fick när det gäller Datatool och är också det snabbaste och enklaste om man vill ta bort larmet. Köp en ny (eller begagnad men med utan larm, finns en del såna på eBay och det är skojeri) kabelstam billigt och byt. Går rätt snabbt
Angående hastighetsmätare så har jag haft en amerikansk hoj (Yamaha ) Där gjorde jag som Johner tipsar om. Hade röda markeringar på 30, 50, 70, 90 och 110.
https://www.triumphtorque.com/messagebo ... -hole.aspx
"I removed the datatool alarm from my 98 triple without any problems. You just need to be carefull , do 1 wire at a time , find where it's been cut , disconnect alarm wires and reconnect original. Don't be surprised if you have to add small bits of wire to make original connections as the installers sometimes cut out some of the original loom ".
http://www.street-triple.co.uk/index.php?topic=13797.0
http://www.sonicsideshow.com/blog/-how- ... ycle-alarm
Jag blev förvånad vilken energi det hade lagts på hur göra kopplingarna. För att hitta allt då var det och sprätta upp kabelstammen och vara utrustad med väldefinierat elschema. . " cut some of the original connectors" innebär just vad det säger.... och man får dra nytt, dra om mm.
All går med tid, mycket tid.
Men i min värld att ta 20 min och byta kabelstam jämfört med dra nytt och leka Scherlock så står jag för mitt råd ovan.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Eskil - några frågor om importerad VFR
Mister skrev:Larmet är monterat (oftast) av en larmtekniker. Alla sladdar är svarta ...
Just så, glömde nämnda det.
Byta kabelstam är ett praktiskt alternativ faktiskt.
Behåll larmet, larm är inte fel även om det aktiveras automatiskt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Eskil - några frågor om importerad VFR
Mjaa, det är ju även en kostnadsfråga en kabelstam är ju inte gratis precis, och ett dylikt bax gör man ju som bekant på vintern i lugn och ro någonstans, och så djäkla svårt är det inte. En demontering är kanske inte fullt så optimalt för grabben, en omdisponering utav larmets aktivering är nog mera av en adekvat art i frågan, dels för försäkringspremiens skull och man kan härledas tro att han skulle tycka det vara "smutt" att själv få avgöra när knarren ska larmas..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Eskil - några frågor om importerad VFR
Mister skrev:Så jag ger rådet som jag fick när det gäller Datatool och är också det snabbaste och enklaste om man vill ta bort larmet. Köp en ny (eller begagnad men med utan larm, finns en del såna på eBay och det är skojeri) kabelstam billigt och byt. Går rätt snabbt
Du får ursäkta en kanske okunnig fråga. Men menar du hojens hela kabelstam? För det tar betydligt mer än 20 minuter speciellt när vi snackar nyare hojar med massor av elektronik för då snackar vi alltså om att i stort sett plocka ner hojen näst intill ramren.Mister skrev:Men i min värld att ta 20 min och byta kabelstam jämfört med dra nytt och leka Scherlock så står jag för mitt råd ovan.
Jag har gjort det på en hoj en gång och hade bort allt utom bakskärmen, hjälpte också en polare att göra det en gång när han skulle lacka om ramen (babyblå - tur att smaken är som baken )
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Eskil - några frågor om importerad VFR
Det jag menar är huvudstammen. Den är kopplad sen i sin tur till diverse delkabelstammar. Våga inte svära hur det ser ut exakt på viffer 99 med dess huvudstam och kopplingar. Jag har bytt huvudstam på Suzuki och det gick förvånansvärt smidigt. Tank, sadel och sidoplastkåporna var det som behövdes tas bort (som var borta iofs så där räknar jag inte med tiden.) Kopplingarna var sen ECU, ström, framstam, bakre belysningsstam, soppapump o dyl. När jag kopplade bort så kopplade jag på direkt på den nya för att slippa leta.Tyrannosaurus skrev: Du får ursäkta en kanske okunnig fråga. Men menar du hojens hela kabelstam? För det tar betydligt mer än 20 minuter speciellt när vi snackar nyare hojar med massor av elektronik för då snackar vi alltså om att i stort sett plocka ner hojen näst intill ramren.
Jag har gjort det på en hoj en gång och hade bort allt utom bakskärmen, hjälpte också en polare att göra det en gång när han skulle lacka om ramen (babyblå - tur att smaken är som baken )
Vet inte om det är besvärligare om det finns ABS enhet o dylikt. Men jag tror det är värre på gammelhojar som du beskriver det. (En del misstänker jag har göra med hur utvecklingen har gått framåt för att montera ihop hojar på fabriken)
Edit: kopplingarna kan också vara av ondo. Jag fann elfelet när jag bytte stam. Visade dig att en koppling hade skadats.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Eskil - några frågor om importerad VFR
Hej!
Jag vill tacka alla som engagerat sig i mina frågor. Då larmet dessutom började krångla (problem att larma av) så beslöt jag mig för att ta bort larmet. Då min egen erfarenhet av dylika jobb är starkt begränsad så lämnade jag in hojen på en verkstad. De tog tre timmar för dem att ta bort eländet = 2300 kr. Men nu har jag ett problem mindre i alla fall.
Jag vill tacka alla som engagerat sig i mina frågor. Då larmet dessutom började krångla (problem att larma av) så beslöt jag mig för att ta bort larmet. Då min egen erfarenhet av dylika jobb är starkt begränsad så lämnade jag in hojen på en verkstad. De tog tre timmar för dem att ta bort eländet = 2300 kr. Men nu har jag ett problem mindre i alla fall.
Röd VFR 800 FI -99
(och röd Honda Dominator 650 -89)
(och röd Honda Dominator 650 -89)