riktigadavid skrev:Nu har jag köpt kedja på addemoto, tack för tipset
Så hur byter man kedja. Eller rättare sagt, hur får jag ihop nya kedjan. Måste man ha något verktyg eller kan man banka ihop niten själv på nått sätt?
Lossa bakaxeln så att du kan skjuta fram hjulet så långt det går. Brukar gå att få in låset lättare då.
Ang nit- vs klipslås, bör man verkligen använda klips på en hoj med ca 100 hk?
Till min 65 hk-maskin är det valfritt om man vill använda klips eller nit, men viffern har ju långt mer effekt än så.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Ang nit- vs klipslås, bör man verkligen använda klips på en hoj med ca 100 hk?
Vad jag vet använder de flesta clipslås även på hojar med 200 hk. Sen finns ju varianten med skruvlås också. Jag tror jag nämnde dom tidigare här nånstans. Det ser ut som ett vanligt kedjelås men med mycket längre pinnar med gängor där man skruvpressar på brickan med två muttrar. När det är draget tar man bort muttrarna och knackar bort dom långa pinnarna som har en brottsanvisning.
riktigadavid skrev:Nu har jag köpt kedja på addemoto, tack för tipset
Så hur byter man kedja. Eller rättare sagt, hur får jag ihop nya kedjan. Måste man ha något verktyg eller kan man banka ihop niten själv på nått sätt?
Lossa bakaxeln så att du kan skjuta fram hjulet så långt det går. Brukar gå att få in låset lättare då.
Ang nit- vs klipslås, bör man verkligen använda klips på en hoj med ca 100 hk?
Till min 65 hk-maskin är det valfritt om man vill använda klips eller nit, men viffern har ju långt mer effekt än så.
Så vem har sagt att ett clipslås har sämre hållfasthetsdito än ett nitlås? Kan upplysa dig om att det är nada skillnad på dom två låsen hållfasthetmässigt sett..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
blacken skrev:Så vem har sagt att ett clipslås har sämre hållfasthetsdito än ett nitlås? Kan upplysa dig om att det är nada skillnad på dom två låsen hållfasthetmässigt sett..
Ingen har sagt det.
Känns bara säkrare med en hel länk man pressar fast, istf en klips som kan trilla av med dramatiska följder.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
blacken skrev:Så vem har sagt att ett clipslås har sämre hållfasthetsdito än ett nitlås? Kan upplysa dig om att det är nada skillnad på dom två låsen hållfasthetmässigt sett..
Ingen har sagt det.
Känns bara säkrare med en hel länk man pressar fast, istf en klips som kan trilla av med dramatiska följder.
Gör man det rätt, så kan inte clipset ramla av...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
blacken skrev:Gör man det rätt, så kan inte clipset ramla av...
Som sagt känslan, det är en öppen ände på klipsen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
blacken skrev:är inget mot känslan av en metallförsvagning i en nitad länk...
Inget man tänker på i vanliga fall.
Men ok, inser att klips vs nitad länk också är en diskussion av samma dignitet som motorolja.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
blacken skrev:Jupp, du har haft det för lugnt och bra ett tag här nu, tänkte bara föra tillbaka dig till den gråa verkligheten ...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Låter bra, då kör jag klipslås. Jag antar att jag inte ska använda det som ev. sitter på utan köpa ett nytt? Finns det på alla motorcykelbutiker?
Jepp, nytt lås vid drivpaketsbyte.
Finns överallt, t.o.m. på Biltema.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!