Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt
Ber om ursäkt för en fråga som inte direkt gäller en VFR.
Frambromsljuskontakten (KTM artnr 61011050000) glappar iaf och bromsljuset går inte alltid på när man bromsar med frambromsen.
Eftersom jag är en snål jevel, som inte vill betala ca 600 svenska pix för en originalkontakt från KTM, infann sig idén att byta den själv medelst Elfa.
Elfa har emellertid 79(!) sidor med olika mikrobrytare och jag har inte den blekaste aning vilken som skulle kunna tänkas passa att användas som bromsljuskontakt.
Ni som är mer elektroniskt bevandrade, kan ni tipsa mig om vad använda?
Frambromsljuskontakten (KTM artnr 61011050000) glappar iaf och bromsljuset går inte alltid på när man bromsar med frambromsen.
Eftersom jag är en snål jevel, som inte vill betala ca 600 svenska pix för en originalkontakt från KTM, infann sig idén att byta den själv medelst Elfa.
Elfa har emellertid 79(!) sidor med olika mikrobrytare och jag har inte den blekaste aning vilken som skulle kunna tänkas passa att användas som bromsljuskontakt.
Ni som är mer elektroniskt bevandrade, kan ni tipsa mig om vad använda?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt
Har du bild och/eller artikelnummer på originalbrytaren?
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt
Artnr i första meningen. 

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt
Jag tänkte på själva mikrobrytaren, antar att det sitter en sån inne i originalkontakten som går att byta ut om man bara vet specen. Det var tyvärr ingen bild i din länk 

VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt
Försökte få av den från bromsanordningen, men lyckades inte. Hur sitter de där småjeklarna fast i bromspumpen egentligen??
Det enda jag lyckades med var att rucka lite på hela brytaren och sladdarna som gick, efteråt tändes bromslampan på varje tryck!
Bilder på bromskontakten nedan, om det hjälper nåt.
Det enda jag lyckades med var att rucka lite på hela brytaren och sladdarna som gick, efteråt tändes bromslampan på varje tryck!

Bilder på bromskontakten nedan, om det hjälper nåt.
- Bilagor
-
- bromskontakt2-800x600.jpg (14.1 KiB) Visad 21301 gånger
-
- bromskontakt1-800x600.jpg (16.22 KiB) Visad 21301 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt
Så man tar nya brytaren och monterar den i den gamla hållaren bara?Tommy Gsson skrev:https://www.marquardt-shop.com/products ... .4501.html
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt
Hm..adrian_vg skrev:Så man tar nya brytaren och monterar den i den gamla hållaren bara?Tommy Gsson skrev:https://www.marquardt-shop.com/products ... .4501.html
Den ser lite kundspecad ut, därav priset kanske...
Har bytt ett par (på Honda dock) och det är vanl bara en liten skruv...
Finns det hjälp här?
http://www.syndicatecentral.com/Garconis/smc/manuals/
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt
Fick för nån timme sen kontakt med handlaren där jag köpt hojen. På en direkt fråga om detta kanske är ett garantiärende, höll han med och tyckte jag skulle kika in.
Man får hoppas.
Återkommer om hur det gick.
Att brytaren funkar nu efter lite ryckning i kablarna, säger mig att glappet kommer att komma tillbaka snart nog.
Man får hoppas.

Återkommer om hur det gick.
Att brytaren funkar nu efter lite ryckning i kablarna, säger mig att glappet kommer att komma tillbaka snart nog.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt
5-56, ett tips oftast så är det oxid i kontakterna som orsakar "dilemmat"...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt
5-56 är absolut förbjudet på KTM med insprutning enl alla forum. Canbusen sägs vara otroligt känslig för spänningsvariationer som tex 5-56 och Wd40 kan orsaka.
Jag fick iaf bromskontakten utbytt medan jag väntade via handlarens trafiksäkerhetsgaranti.
Var lite orolig där medan meken tryckte och tryckte på bromskontakten och lampan gick på varje gång, men till slut började den dumma sig som den gjort för mig också.
Jag fick iaf bromskontakten utbytt medan jag väntade via handlarens trafiksäkerhetsgaranti.
Var lite orolig där medan meken tryckte och tryckte på bromskontakten och lampan gick på varje gång, men till slut började den dumma sig som den gjort för mig också.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt
Kan du utveckla detta något?adrian_vg skrev:5-56 är absolut förbjudet på KTM med insprutning enl alla forum. Canbusen sägs vara otroligt känslig för spänningsvariationer som tex 5-56 och Wd40 kan orsaka.
...
Jag lever i tron att 5-56 och WD-40 förhindrar oxidation och att det är oxidation som ger spänningsvariationer (ibland tillochmed spänningsbortfall).
Av samma anledning är det som att svära i kyrkan när det diskuteras att använda kabelskor som kläms på kablarna. Du börjar med ett spänningsfall som kommer att bli större med tiden.
Jag fick ett tips av en bilmek om att använda vanlig vaselin som oxidationsskydd i kontaketer på utsatta lägen i fordon. Vaselinet har inga magiska egenskaper förutom att hålla borta vattnet, precis som WD-40.
Never ride faster than your guardian angel can fly
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt
En RÄTT utförd kontaktkpressning är överlägsen det mesta, men då ska det göras med riktiga pressverktyg och inte en polygrip...Jonher skrev:adrian_vg skrev:5Av samma anledning är det som att svära i kyrkan när det diskuteras att använda kabelskor som kläms på kablarna. Du börjar med ett spänningsfall som kommer att bli större med tiden.
Jag fick ett tips av en bilmek om att använda vanlig vaselin som oxidationsskydd i kontaketer på utsatta lägen i fordon. Vaselinet har inga magiska egenskaper förutom att hålla borta vattnet, precis som WD-40.
Vaselin är mycket bra för vattenisolering.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt
Varför det är så kan jag inte svara på. Fick iaf info främst från "Don'ts with EFI":Jonher skrev:Kan du utveckla detta något?adrian_vg skrev:5-56 är absolut förbjudet på KTM med insprutning enl alla forum. Canbusen sägs vara otroligt känslig för spänningsvariationer som tex 5-56 och Wd40 kan orsaka.
...
Jag lever i tron att 5-56 och WD-40 förhindrar oxidation och att det är oxidation som ger spänningsvariationer (ibland tillochmed spänningsbortfall).
Av samma anledning är det som att svära i kyrkan när det diskuteras att använda kabelskor som kläms på kablarna. Du börjar med ett spänningsfall som kommer att bli större med tiden.
Jag fick ett tips av en bilmek om att använda vanlig vaselin som oxidationsskydd i kontaketer på utsatta lägen i fordon. Vaselinet har inga magiska egenskaper förutom att hålla borta vattnet, precis som WD-40.
http://www.advrider.com/forums/showpost ... ostcount=3
Andra inlägg på andra forum har mer eller mindre skrivit samma sak.
Kanhända är drive-by-vajer-systemet på det österrikiska märket mer känsligt än det "analoga" på våra viffrar.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Mikroströmbrytare för frambromsljuskontakt
Jag är själv lyckligt okunnig om att många saker "inte går". Det ingår i mitt jobb att lösa omöjliga problemStigH skrev:En RÄTT utförd kontaktkpressning är överlägsen det mesta, men då ska det göras med riktiga pressverktyg och inte en polygrip...Jonher skrev:Av samma anledning är det som att svära i kyrkan när det diskuteras att använda kabelskor som kläms på kablarna.

Känns skönt att ha en motorcykel som tål både 5-56 och högtryckstvättadrian_vg skrev:
Varför det är så kan jag inte svara på. Fick iaf info främst från "Don'ts with EFI":
http://www.advrider.com/forums/showpost ... ostcount=3
Andra inlägg på andra forum har mer eller mindre skrivit samma sak.
Kanhända är drive-by-vajer-systemet på det österrikiska märket mer känsligt än det "analoga" på våra viffrar.

Never ride faster than your guardian angel can fly