Ny här och har precis börjat med lappen, så där lagom mkt 30 års kris senare...

Hur som helst har jag kikat runt på ett antal hojjar och kommit fram till att jag sitter riktigt bekvämt på en VFR och den verkar vara en stabil slitvarg och jag kommer inte gråta blod när jag tappar den (inser att det kommer hända)...
Men nu till frågan, jag har kollat på ett par stycken. En fin vit med 9000 mil på mätaren av 86 års modell och en ännu lite finare röd av 89 års modell med 9000 mil på mätaren.
Som jag ser det så verkar 89an förnuftigare med sina 17 tummare. Men den hade ett litet problem som jag inte vet allvaret av. Den klickar i bromsen från delen som pilen i bilden pekar på (länk till bild: http://postimg.org/image/b18cakh25/ ). Vad är det för del och är det allvarligt med ett liiiiitet spel.
Den vita ligger på 12k och jag tänker att ett rimligt bud är 9k för att landa på 10k då den var lite kosmetiskt tråkig och ena gaffelbenet var lite blött. Men den var nybesiktigad och hade ok drivpaket och nya däck.
Den röda ligger på 15k och tänkte buda 10k då bakdäcket var helt slut och den skall besiktigas i april 2015 samt att jag inte vet hur allvarligt bromsdilemmat är.
Är det dumma köp och fel prisbild och vilken kan man tro är bäst för en nybörjare?