Frågor om första VFR köpet.
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Frågor om första VFR köpet.
Tjenare,
Tänkte köpa min första MC att ta kortet på och som är skoj att ha en tid efter.
Efter lite research så var det inte så svårt att komma fram till att en VFR är det solklara valet.
Så tänkte fråga alla kunniga här om det finns nått speciellt man ska kolla efter? så som vanliga fel osv..Hade tänkt köpa mig en mellan årsmodellerna 93a-97a.
Hur långt går en VFR? Har sätt annonser på allt mellan 3000 - 10.000, vågar man köpa en som gått 10.000?
Tack så mycke!
Danne
Tänkte köpa min första MC att ta kortet på och som är skoj att ha en tid efter.
Efter lite research så var det inte så svårt att komma fram till att en VFR är det solklara valet.
Så tänkte fråga alla kunniga här om det finns nått speciellt man ska kolla efter? så som vanliga fel osv..Hade tänkt köpa mig en mellan årsmodellerna 93a-97a.
Hur långt går en VFR? Har sätt annonser på allt mellan 3000 - 10.000, vågar man köpa en som gått 10.000?
Tack så mycke!
Danne
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Frågor om första VFR köpet.
Frågan har ställts förut i forumet, men generellt sett; en drygt tjugo år gammal hoj kollar man skicket allmänt på i första hand, dvs bromsarna från greppet till skivorna, alla lager (hjul, styre), däcken, ev service (främst ventilspel) osv.
I övrigt är om sagt skicket viktigare än antalet mil den gått när det gäller en 20+ år gammal hoj.
En 93:a som 10000 mil är 22 år gammal nu och räknat per år blir det ca 430 mil per år. Helt normalt, möjligen lite låg körsträcka per år räknat, och man kan kanske anta att det var en solskensåkare.
Har hojen stått länge utan att köras ska man vara speciellt uppmärksam på bromsarna att de funkar gummiringen som håller bromskolvarna kan torka och få bromsarna att kärva.
Förgasarna kan också behöva en rejäl rengöring om de stått med bensin i. Batteriet kan vara slut om det stått länge utan att laddas.
Min första viffer hade fö gått 12000 mil när jag köpte den.
I övrigt är om sagt skicket viktigare än antalet mil den gått när det gäller en 20+ år gammal hoj.
En 93:a som 10000 mil är 22 år gammal nu och räknat per år blir det ca 430 mil per år. Helt normalt, möjligen lite låg körsträcka per år räknat, och man kan kanske anta att det var en solskensåkare.

Har hojen stått länge utan att köras ska man vara speciellt uppmärksam på bromsarna att de funkar gummiringen som håller bromskolvarna kan torka och få bromsarna att kärva.
Förgasarna kan också behöva en rejäl rengöring om de stått med bensin i. Batteriet kan vara slut om det stått länge utan att laddas.
Min första viffer hade fö gått 12000 mil när jag köpte den.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Frågor om första VFR köpet.
Som Adrian säger en förmodligen den "skottsäkraste" knarren som existerar och det är allmänskicket som avgör att tjacka eller ej. Men RC 36 (90-93) är då ett mycket bra val, inget dribbel med sprut som fungerar spatiatiskt, betydligt billigare servicekostnader (man kan göra mycket själv på den) mindre mekaniska förkortningar som kan ställa till det vid reparationer (VTEC) + man får den där hääääärliga känslan och soundet utav fyra hungriga knasare som snappar efter syre vid excessiv hantering av gasrullen, samt själen av en "analog" motor... 

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Frågor om första VFR köpet.
En tumregel är att när man kommit till halva livslängden går den lika länge till.Spazzme skrev:Hur långt går en VFR?

VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Frågor om första VFR köpet.
Ingen regel utan undantag. På Facebook i gruppen "Svenska Honda åkare" såg jag att en snubbe råkat ut för ett växellådsras (VFR800-1998). Det är den första jag hört någonsin som råkat ut för det. Inget typfel mao.
Äldre viffrar bör man också kolla om likriktaren/voltregulatorn är bytt, samt kanske startmotorreläet(?) (åtminstone på tidiga modeller).
Äldre viffrar bör man också kolla om likriktaren/voltregulatorn är bytt, samt kanske startmotorreläet(?) (åtminstone på tidiga modeller).
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Frågor om första VFR köpet.
Kanon! Tack så mycket för alla super bra svar!
Kollar just nu på dom här två:
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_V ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Hond ... ?ca=11&w=3
//Daniel
Kollar just nu på dom här två:
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_V ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Hond ... ?ca=11&w=3
//Daniel
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Frågor om första VFR köpet.
Väldigt mycket hoj för pengarna! Kolla som sagts ovan servicehistorik och skick på slitdelar (olja, filter, däck, bromsar, drivpaket). Vad ev tillbehör är värt beror på vad du har behov av... en uppsättning packväskor t ex till en äldre viffer kostar lätt en tusenlapp eller två på begagnatmarknaden.
VFR750F -92, grön
Re: Frågor om första VFR köpet.
Färgen är viktig 

Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Frågor om första VFR köpet.
Den gröna viffern från Bromma är mer realistiskt prissatt.Spazzme skrev:Kanon! Tack så mycket för alla super bra svar!
Kollar just nu på dom här två:
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_V ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Hond ... ?ca=11&w=3
Jag var tvungen att sänka min VFR800-'00 till 25 kkr innan jag fick den såld...
I vilket fall, lyssna noga på motorn och kolla att den varvar upp utan att tveka. Gör den inte det med varmkörd motor kan tändstiften vara slut eller igenkoksade. Inget dyrt att fixa, men det är knöligt att byta dem, speciellt i främre cylinderraden.

Edit: Vad är det för gojs på kedjeskyddet på viffern från Oxelösund? Kedjevax?
Däcken ser dessutom lite hedenhös ut, känner igen mönstret som gammalt, men kan inte placera det riktigt. Är de gamla, även om mönsterdjupet är godkänt, får du byta dem också.
Kan du däckkodstricket för att se när ett däck är tillverkat?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Frågor om första VFR köpet.
Oxelösundshojen ser ut att sakna en kåpskruv på höger sida och ser även ut att ha haft kontakt med något annat föremål på kåpan vid blinkersen och runt skruvhålet.
Inget alarmerande, men bra att veta när man tittar och/eller pratar med säljaren.
"Måsskiten" på kedjeskyddet ser lite konstigt ut.
Bra val av motorcykel.
Lycka till med köpet!
Inget alarmerande, men bra att veta när man tittar och/eller pratar med säljaren.
"Måsskiten" på kedjeskyddet ser lite konstigt ut.
Bra val av motorcykel.
Lycka till med köpet!
Never ride faster than your guardian angel can fly
Re: Frågor om första VFR köpet.
Skulle kolla på den gröna imorrn så vart den såld..
Den kom upp nu, verkar fin, men lite dyr!
http://www.blocket.se/uppsala/Honda_VFR ... ?ca=11&w=3
Den kom upp nu, verkar fin, men lite dyr!
http://www.blocket.se/uppsala/Honda_VFR ... ?ca=11&w=3
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Frågor om första VFR köpet.
Den där kan jag rekommendera, väl genomgången och proffsomlackad (dekoren är också lackad).Spazzme skrev:Skulle kolla på den gröna imorrn så vart den såld..
Den kom upp nu, verkar fin, men lite dyr!
http://www.blocket.se/uppsala/Honda_VFR ... ?ca=11&w=3
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Frågor om första VFR köpet.
Sidostödsspoilern är bara för cool!Tommy Gsson skrev:Den där kan jag rekommendera, väl genomgången och proffsomlackad (dekoren är också lackad).Spazzme skrev:Skulle kolla på den gröna imorrn så vart den såld..
Den kom upp nu, verkar fin, men lite dyr!
http://www.blocket.se/uppsala/Honda_VFR ... ?ca=11&w=3
Tommy.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Frågor om första VFR köpet.
Är det Ligists farsas hoj Tommy?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022