Kovamies skrev:adrian_vg skrev:Chokladkamssyndromet känns det spontant som.
I vilket fall är det bara att byta kammar och se över smörjningen till toppänden.
Vänta in Tyrannosaurus, han är grym på den här grejen!
Okay ! Förra året så monterade jag dit en oljefilteradapter med stålomspunna slangar så att kamaxlarna skulle få filtrerad olja. misstänker att kammarna sett ut så här ett tag.
Till att börja med hoppas jag att du har köpt och monterat rätt kit, det från V4 gurun Dave Dodge och inte något hembygge eftersom såna kan förorsaka mer problem än det löser. Här är några länkar där du kan hitta/komma i kontakt med honom.
http://www.v4market.com
http://www.v4hondabbs.com
http://www.sabmag.org
http://www.improvelife.info/v65/tech (min egen sida med länkar och info)
Kamslitage är tyvärr vanligt förekommande på klassiska VF men det är egentligen inga problem att köra med det så länge hojen går bra och det inte låter alltför illa eftersom det inte kan hända mycket mer. Går kammarna ner sig är det enda som egentligen händer att man tappar motoreffekt och att det börjar låta illa men motorn rasar inte p.g.a. det.
En anledning till kamslitage kan förutom den dåliga smörjningen vara för tighta ventilspel som leder till att oljan gnids bort från ytorna. Hellre lite för stora spel än för små.
Om du planerar att behålla hojen kan det vara en idé att fixa kammarna. Köpa nya original är dyrt, ett bättre alternativ är att t.ex. skicka kammarna till Megacycle som slipar och härdar om dom.
I det läget kan det även vara läge att fixa topparna med bl.a. portning som både ökar effekten och sänker förbrukningen eftersom kanalerna i topparna inte är speciellt fint utformade i original.
Man behöver inte skicka topparna och kammarna över Atlanten, för även om Dave Dodge är den som är absolut bäst på Honda V4 så finns det dom som kan fixa det i Sverige också.
Notera att det här alltså är ett vinterjobb och du kan lugnt köra vidare den här säsongen utan att oroa dig.
VFR-motorn passar förresten inte i VF-ramen utan stora modifieringar och att köpa en begagnad VF-motor som du inte vet något om är ganska meningslöst om din motor är ok i övrigt.
Hoppas det här gav dig lite info.
Du kan förresten också kolla in Sabmag Scandinavia (som jag är del av) på
http://www.honda-v4.com som också har ett forum likt detta även om det till stora delar är på norska. Ägaren av sidan, Svein Tore, är också väldigt kunnig om klassiska VF och kan ge en del tips.
PS/ Om du kontaktar Dave Dodge så kan du gärna hälsa från "Robert in Sweden" så lär han bli glad. /DS