Ja, lite...adrian_vg skrev:Börjar du känna dig ensam?tersan skrev:Grattis! Den där blå kulören är snygg!
Fast lite synd att du lämnat RC36-träsket...
Seth. 30+
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Seth. Nystart 2015
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Seth. Nystart 2015
Tiden har sprungit ifrån dem lite grann, även om det fortfarande är en bra hoj.
Håller själv ett öga på vart min grönviffer tar vägen.
Håller själv ett öga på vart min grönviffer tar vägen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Seth. Nystart 2015
Fast på vilket sätt har tiden sprungit ifrån den, egentligen?adrian_vg skrev:Tiden har sprungit ifrån dem lite grann, även om det fortfarande är en bra hoj.
Är en nyare snabbare? Svar nej.
Är en nyare bekvämare? Beror på förarpreferenser, men i princip nej.
Är en nyare snålare? Definitivt inte!
Är en nyare snyggare? Rent objektivt sett nej, men de med taskig stilkänsla kan förstås tycka annorlunda.
Är en nyare billigare i drift? Troligen inte, normalt sett högre kostnader för service och försäkring.
Så, enda fördelen med en nyare är just att den är nyare. Lättare att hitta delar till också, förstås.
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Seth. Nystart 2015
Enl Bike Beggat är insprutningen det som vanligen kan få en vifferist att byta från gen -97 till 98-. Inte något annat.
Jag bytte pga det iaf. Mestadels pga det.
Jag bytte pga det iaf. Mestadels pga det.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Seth. Nystart 2015
Kan säga så att den första saken till 800an är på väg hem.
En ny inspektionslucka till under framljuset.
Blir att sätta i en vajer eller något så att denna inte försvinner
En ny inspektionslucka till under framljuset.
Blir att sätta i en vajer eller något så att denna inte försvinner
"Bättre än HD"
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Seth. Nystart 2015
Det är luckan för att byta p-lampan.
Min lucka hängde i två ledningar som går till drl:en. Har en tendens att trilla ur när man kör på väldigt gropig väg...
Min lucka hängde i två ledningar som går till drl:en. Har en tendens att trilla ur när man kör på väldigt gropig väg...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Petero1981
- Medlem
- Inlägg: 59
- Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
- Ort: Karlstad
Re: Seth. Nystart 2015
Seth skrev:Tänkte vänta tills längre fram men går ut ändå till "allmänheten"
Nice!
Årsmodell? Va har du för dämpare på?
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000
Re: Seth. Nystart 2015
Blå -01 GPR highmountPetero1981 skrev:Seth skrev:Tänkte vänta tills längre fram men går ut ändå till "allmänheten"
Nice!
Årsmodell? Va har du för dämpare på?
"Bättre än HD"
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Seth. Nystart 2015
Lite förvånad över frågorna och svaren, måste bara kollas ett par saker...
Inte? Mer kubik, mer pulver och sprut borde vara = Snabbare.
Är en nyare bekvämare? Beror på förarpreferenser, men i princip nej.
Lämnar det därhän eftersom jag inte har nåt att jämföra med, körde en 800 på ena träffen i Skåne i regnet (vems var det? Trevlig vifferist men kommer inte ihåg namnet just nu (sånt får man inte glömma, men jag får väl skylla på åldern
), men han har (hade) en VFR fighter också) och jag tyckte den var hyfsat bekväm, men som sagt, jag har ingen annan Viffer att jämföra med.
Är en nyare snålare? Definitivt inte!
Borde vara med tanke på sprutet.
Är en nyare snyggare? Rent objektivt sett nej, men de med taskig stilkänsla kan förstås tycka annorlunda.
Personligen anser jag att att gen 2 (91-93 och 800FI är snyggast (sorry Tersan men personligen anser jag att 94-97 (tror 800 FI kom 98, inte säker) känns plastigare, men detta är självklart en mycket subjektiv bedömning.
Är en nyare billigare i drift? Troligen inte, normalt sett högre kostnader för service och försäkring.
?
Är en nyare snabbare? Svar nej.tersan skrev:Fast på vilket sätt har tiden sprungit ifrån den, egentligen?adrian_vg skrev:Tiden har sprungit ifrån dem lite grann, även om det fortfarande är en bra hoj.
Inte? Mer kubik, mer pulver och sprut borde vara = Snabbare.
Är en nyare bekvämare? Beror på förarpreferenser, men i princip nej.
Lämnar det därhän eftersom jag inte har nåt att jämföra med, körde en 800 på ena träffen i Skåne i regnet (vems var det? Trevlig vifferist men kommer inte ihåg namnet just nu (sånt får man inte glömma, men jag får väl skylla på åldern
Är en nyare snålare? Definitivt inte!
Borde vara med tanke på sprutet.
Är en nyare snyggare? Rent objektivt sett nej, men de med taskig stilkänsla kan förstås tycka annorlunda.
Personligen anser jag att att gen 2 (91-93 och 800FI är snyggast (sorry Tersan men personligen anser jag att 94-97 (tror 800 FI kom 98, inte säker) känns plastigare, men detta är självklart en mycket subjektiv bedömning.
Är en nyare billigare i drift? Troligen inte, normalt sett högre kostnader för service och försäkring.
?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Seth. Nystart 2015
Visst är det lite förvånande att Honda släppte en så simpel insprutning... och att de inte fick den att gå bättre.Tyrannosaurus skrev:Lite förvånad över frågorna och svaren, måste bara kollas ett par saker...
Är en nyare snabbare? Svar nej.
Inte? Mer kubik, mer pulver och sprut borde vara = Snabbare.
Är en nyare snålare? Definitivt inte!
Borde vara med tanke på sprutet.
Är en nyare billigare i drift? Troligen inte, normalt sett högre kostnader för service och försäkring.
?
Visst borde den vara snålare och snabbare, men det är den inte. Kombinera med taskig motorgång på låga varv så blir iallafall jag inte imponerad. Skulle min gamla trotjänare, vilket Gud förbjude, säcka ihop hade jag satsat på en tidig 800 och monterat ett modernt sprut. Det borde kunna bli en riktigt trevlig maskin.
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Seth. Nystart 2015
Kan inte annat än hålla med, var tvungen att montera en Power commander och bänka för att få motorn att gå ordentligt.
Men kan man inte skylla det mesta av dessa problem på miljöaspekterna?
Men kan man inte skylla det mesta av dessa problem på miljöaspekterna?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Seth. Nystart 2015
Ja det är väl kat på den också (alltså inte sånt som vissa folkgrupper tuggar, utan sånt som sitter på avgasröradrian_vg skrev:Men kan man inte skylla det mesta av dessa problem på miljöaspekterna?
Byta sprut, som Tersan nämner, låter långsökt (och dyrt), men Power Commander och sanera katten (mjau) borde kunna åtgärda problemen. Sen har den väl dom där flapperventilen (eller vad den heter) som ska fixas också.
På tal om kattar (eller katter) så har det varit mycket mjau i motorvärlden. Idag har man kat, tidigare på den tiden när Statoil hette Esso så hade man en tiger i tanken
Idag är det också en del mjau i torn (låter isf som om man håller på att strypa en katt
Senast redigerad av Tyrannosaurus den mån mar 09, 2015 11:13, redigerad totalt 1 gånger.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Seth. Nystart 2015
Kan det bero på "klös i spisen" ?Idag är det också en del mjau i torn (låter isf som om man håller på att strypa en katt
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Seth. Nystart 2015
Nja, det vete f-n... Honda hade ju redan då haft ganska många år på sig att optimera motorer för katalysatorer och lägre utsläpp. Jag tror mer på ett lite för simpelt styrsystem och bristande kvalitetskontroll (antingen är tillverkningstoleranserna för stora så att sprutet inte klarar av att hantera alla motorer, eller också brydde sig inte teknikerna om att få till det där sista.), vilket bägge är lite märkligt med tanke på att det är Honda vi pratar om.adrian_vg skrev:Men kan man inte skylla det mesta av dessa problem på miljöaspekterna?
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Seth. Nystart 2015
Dagsformen vid bandet kanske isf?
Det är ju inte alla insprutarviffrar som går som en påse nötter vid varven vi talar om.
Min gick tex bra ett tag, sen ballade den ur lite allteftersom. Är lite benägen att skylla en del på bensinkvaliteten också.
Det är ju inte alla insprutarviffrar som går som en påse nötter vid varven vi talar om.
Min gick tex bra ett tag, sen ballade den ur lite allteftersom. Är lite benägen att skylla en del på bensinkvaliteten också.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!