Motortempen är hög!!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Motortempen är hög!!
Har två vfr en 98fi och en vtec03 har läst manualerna och termostaterna värkar va lika.
Nu till mitt problem!
När jag kör min vtec i stan eller sakta så vill den gå upp i temp och då över 95grader
När jag kör 98an så stiger inte tempen lika mycket.
Gjorde ett test körde 98an på motorväg och provoserade hojen lite de va i höstas runt 14 grader ute då låg tempen på 76grader. Körde sen vtecen och den tempen steg till 82-84grader
Misstänker att termostaten inte är i toppskick eller pumpen. Det är ny kylvätsa i hojarna.
Någon som känner igen sej eller vet något matnyttigt.
Mvh peter.
Nu till mitt problem!
När jag kör min vtec i stan eller sakta så vill den gå upp i temp och då över 95grader
När jag kör 98an så stiger inte tempen lika mycket.
Gjorde ett test körde 98an på motorväg och provoserade hojen lite de va i höstas runt 14 grader ute då låg tempen på 76grader. Körde sen vtecen och den tempen steg till 82-84grader
Misstänker att termostaten inte är i toppskick eller pumpen. Det är ny kylvätsa i hojarna.
Någon som känner igen sej eller vet något matnyttigt.
Mvh peter.
Re: Tempen är hög!!
Normaltemperaturen på denna är 85-99 grader. Man ska tänka på att kokpunkten inte ligger på 100 grader eftersom det är övertryck i systemet, skulle tro att den ligger på 110-115 grader.
insu
Re: Tempen är hög!!
Kan det vara kåporna som är olika utformade så dem styr luften lite annorlunda? När det närmar sig 120 grader är det läge att bli orolig, har för mig att fläkten startar vid 108 grader. Tycker inte du skall vara orolig, kan ju vara tempgivaren också som inte är helt exakt.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Tempen är hög!!
Verkar vara en inte helt ovanlig fråga... utan att ha några vetenskapliga belägg för det så verkar det som att äldre viffrar går ganska kallt, medan nyare håller temperaturen närmare 100 grader. Gissningvis har Honda sett till att nyare går lite varmare för att få bättre avgasvärden och lägre förbrukning. Högst effekt får man dock med en lite lägre temp... 

VFR750F -92, grön
Re: Tempen är hög!!
Hepp!
När jag körde Trollstigen i Norge. Vid 107 gradet så började fläkten att jobba och tempen sjönk drastiskt. Normal körnig har jag för mig att jag ligger runt 80grader.
/Råttis
När jag körde Trollstigen i Norge. Vid 107 gradet så började fläkten att jobba och tempen sjönk drastiskt. Normal körnig har jag för mig att jag ligger runt 80grader.
/Råttis
Re: Motortempen är hög!!
Tack för alla svar då lutar jag mej tillbax med den hojen och byter styrlager på 98an i stället. Mvh peterl. 

- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Motortempen är hög!!

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Motortempen är hög!!
Trägen vinner!!!
Körde kortegen då det var kallt ute runt 10 grader och tempen steg över95 grader.
Började riva hojen lyfter på locket till luftburken å döm av min förvåning i burken ligger det en hel påse jordnötter!!
Kollar vattenpumpen å den är ok fortsätter min rivning fram mot termostaten.
River isär locket till termostaten och fram med kärl och kokar upp vatten och den öppnar först vid 92grader då den ska öppna vid 82grader.
Så det är bara fixa en ny termostat och börja kalla hojen för Jordnötsbågen!!!
Körde kortegen då det var kallt ute runt 10 grader och tempen steg över95 grader.
Började riva hojen lyfter på locket till luftburken å döm av min förvåning i burken ligger det en hel påse jordnötter!!

River isär locket till termostaten och fram med kärl och kokar upp vatten och den öppnar först vid 92grader då den ska öppna vid 82grader.


Så det är bara fixa en ny termostat och börja kalla hojen för Jordnötsbågen!!!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Motortempen är hög!!
Menar du allvar??
Jordnötter?
Jordnötter?

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Motortempen är hög!!
Mycket har jag hittat på olika ställen i mina fordon, men en påse jordnötter i luftfilterburken är svårslaget! 

VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Motortempen är hög!!
Precis, uttrycket "hojen går som en påse jordnötter" får ett ansikte. 

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Motortempen är hög!!
hmm
Senast redigerad av Råttis den lör maj 16, 2015 18:45, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Motortempen är hög!!
adrian_vg skrev:Precis, uttrycket "hojen går som en påse jordnötter" får ett ansikte.

Re: Motortempen är hög!!
Min -00:a håller runt 74-77grader på landsväg, en bit över 90 grader vid kö-körning. Aldrig hört fläkten men kommer den först en bit över 100 grader är det inte så konstigt. vid 122 grader ska man få någon sorts varning och bör stänga av, enligt instruktionsboken.
Inte hittat jordnötter i luftburken men har rensat den på löv ett antal ggr, fattar inte hur de tar sig dit

Inte hittat jordnötter i luftburken men har rensat den på löv ett antal ggr, fattar inte hur de tar sig dit



Betrakta medtrafikanterna som älgar!
Honda VFR 800FI Nuvarande
Kawasaki 500, Rolig, gick orent
Suzuki 1000GS, Ram-sne
Kawasaki 1000GTR, Köptes ny
Kawasaki GPZ900R, Köptes ny
Honda 550 FII, Instegshoj
Honda VFR 800FI Nuvarande
Kawasaki 500, Rolig, gick orent
Suzuki 1000GS, Ram-sne
Kawasaki 1000GTR, Köptes ny
Kawasaki GPZ900R, Köptes ny
Honda 550 FII, Instegshoj
Re: Motortempen är hög!!
Då börjar mätaren blinka har jag noteratAnoden skrev:vid 122 grader ska man få någon sorts varning

Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022