Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#2041 Inlägg av adrian_vg »

andreas skrev:Om en bank är kinkig kan det vara värt besväret att kolla med fler. När jag separerade och vi skulle sälja huset och köpa två lägenheter var det först tvärnej från flera banker på idén att först köpa lägenheter och sedan sälja hus. Förnuftsargument, som att vi lätt hade råd med tre boenden under ganska lång tid spelade ingen roll när vi kontaktade via webben. Den tredje eller så banken vi kollade med träffade vi direkt och då var det självklart att vi ju inte kunde sälja huset utan att ha någonstans att bo. Försklara situationen och vilken boendekostnad ni klarar nu så är det inte omöjligt att någon av bankerna nappar.
Får göra det. Swedbank och Nordea går bort så länge.
andreas skrev:Och tar man verkligen ut lagfart på ett bostadsrättsradhus? Det trodde jag hade med ägandet att göra och man äger inget mer än medlemskapet när man har bostadsrätt.
Säg det. Jag är novis när det gäller bostadsköp.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#2042 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
andreas skrev:Och tar man verkligen ut lagfart på ett bostadsrättsradhus? Det trodde jag hade med ägandet att göra och man äger inget mer än medlemskapet när man har bostadsrätt.
Säg det. Jag är novis när det gäller bostadsköp.
Nej, det gör man väl inte. Däremot tar föreningarna i regel ut en överlåtelseavgift och kanske nån inträdesavgift också. Förutom de löpande månadsavgifterna förstås. Det var några år sen jag bodde i bostadsrätt, så jag kan vara dåligt uppdaterad.

Är man novis kan det vara läge att läsa på lite. Det är tex viktigt att kolla en förenings stadgar och ekonomi om man funderar på en bostadsrätt. Tittar man på ett hus finns det ingen ände på saker man bör tänka på... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#2043 Inlägg av adrian_vg »

Tack Tersan.

Ska jag hålla utkik efter nåt speciellt i stadgarna?

Vad är bra ekonomi?
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#2044 Inlägg av tersan »

I stadgarna kan det t ex vara reglerat vad du resp föreningen ansvarar för när det gäller reparation och underhåll.

Bra ekonomi innebär att föreningen kan fortsätta hålla en hyfsad månadsavgift. Finns det t ex marginaler/buffertar för att klara större reparationer? Är man belånade upp över skorstenarna? Finns gamla lån till låg ränta som blir dyrare när de ska läggas om (kanske inte nåt större problem i dagens ränteläge...)? Etc etc. Finns outhyrda lägenheter eller lokaler?
Svårt att förklara i detalj kanske, men om jag får se en årsredovisning kan jag komma med lite synpunkter.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#2045 Inlägg av adrian_vg »

Juste!

Detta gamla bostadsrättskedjehuset är det.
http://bostad.lansfast.se/Beskrivning.a ... yp=CMBoLgh

Stadgar, ekonomi mm till höger på sidan under mer information.

Tusen tack på förhand! :tummenupp

Edit: Tror någon har dött där pga att det ägs av Allmänna arvsfonden och friskrivningsklausulen...
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#2046 Inlägg av tersan »

Ah, det här var lite kul. Troligen en äldre som avlidit, som du misstänker.

Några snabba synpunkter:
- Husen är gamla, vilket påpekas i årsredovisningen. Mao risk för högre reparationskostnader framöver.
- Lite högt radonvärde. Ingen jättefara förvisso.
- Normala Riksbyggen-stadgar, inget konstigt där.
- Ganska låg belåning i föreningen, och bra räntenivåer de kommande åren.
- Inga konstigheter i resultaträkningen, men man skulle förstås vilja veta lite om hur 2014 sett ut också. Följer man underhållsplanen eller har några kostnader stuckit iväg?

Summa summarum viss risk för kommande höjningar av månadsavgiften, men troligen inga större belopp. Marginaler finns i föreningen.

Sen lite ekonomi, du är ju IT-nisse... :wink:
- Avgift 4 + lite drift, totalt 6 tkr i månaden. Tillkommer räntor, om vi antar full belåning (85% av 2,6 mkr till 2% ränta) blir det 2,6 tkr efter skatt. Summa knappt 9 i boendekostnad efter skatt. Vad som tillkommer är ev amortering och ränta/amortering på kontantinsatsen (brukar gå att låna, men till en betydligt högre ränta). När räntorna börjar stiga igen kan det bli lite svettigt, men det lär dröja.

Lite färg/tapeter och ett nytt kök vore förstås trevligt också. Och kanske sätta väggar på carporten så man får ett garage?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#2047 Inlägg av adrian_vg »

Som jag trodde, viss risk med detta objekt.
Men med tanke på vad vi betalar idag borde det gå ändå, om nån bank medger ett lån...

Kolla bilderna. Det är väggar på garaget. :D

Och supertack för din koll!! :tummenupp :tummenupp :tummenupp
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#2048 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Kolla bilderna. Det är väggar på garaget. :D
Ja, j-r, det var det ju! Jag mindes bara ritningen, och där såg det öppet ut.

Men då är det ju bara att flytta in! Om du hittar nån medgörlig bank och budgivningen inte drar iväg, förstås.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#2049 Inlägg av Mister »

tersan skrev:Ah, det här var lite kul. Troligen en äldre som avlidit, som du misstänker.

Några snabba synpunkter:
- Husen är gamla, vilket påpekas i årsredovisningen. Mao risk för högre reparationskostnader framöver.
- Lite högt radonvärde. Ingen jättefara förvisso.
- Normala Riksbyggen-stadgar, inget konstigt där.
- Ganska låg belåning i föreningen, och bra räntenivåer de kommande åren.
- Inga konstigheter i resultaträkningen, men man skulle förstås vilja veta lite om hur 2014 sett ut också. Följer man underhållsplanen eller har några kostnader stuckit iväg?

Summa summarum viss risk för kommande höjningar av månadsavgiften, men troligen inga större belopp. Marginaler finns i föreningen.

Sen lite ekonomi, du är ju IT-nisse... :wink:
- Avgift 4 + lite drift, totalt 6 tkr i månaden. Tillkommer räntor, om vi antar full belåning (85% av 2,6 mkr till 2% ränta) blir det 2,6 tkr efter skatt. Summa knappt 9 i boendekostnad efter skatt. Vad som tillkommer är ev amortering och ränta/amortering på kontantinsatsen (brukar gå att låna, men till en betydligt högre ränta). När räntorna börjar stiga igen kan det bli lite svettigt, men det lär dröja.

Lite färg/tapeter och ett nytt kök vore förstås trevligt också. Och kanske sätta väggar på carporten så man får ett garage?
Vill tillägga några saker. Kök är original, så står inför byte för eller senare. Att detta inte byttes när stammarna gjordes är synd. Det är tilläggsisolerat 86, men ändå så anger de energiförbrukning på 251 kWh/m². Det är ofattbart högt, så något stämmer inte, med deras bakgrund med 1000 kr/månad för värme + varmvatten. Så lågt blir inte kostnaden ...

Du betalar 13 papp/månad nu. För vilken yta? Det är fasligt dyrt iaf
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#2050 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Och supertack för din koll!! :tummenupp :tummenupp :tummenupp
Ingen orsak. Det är ju sånt jag jobbar med på dagarna...
Ber du mig att omindexera backupvariabeln på en överklockad virtuell RAID8-desktop så får jag däremot lämna walkover. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#2051 Inlägg av tersan »

Mister skrev:Det är tilläggsisolerat 86, men ändå så anger de energiförbrukning på 251 kWh/m². Det är ofattbart högt, så något stämmer inte, med deras bakgrund med 1000 kr/månad för värme + varmvatten. Så lågt blir inte kostnaden ...
Ja, jag reagerade också på energiförbrukningen. Nu har ju föreningen en egen panncentral, så kostnaden kan säkert hållas nere. Men nånstans går det ändå åt en j-a massa energi. Dåliga lister, hög innetemperatur (om vi antar en äldre ägare så kan det nog ha varit ganska varmt...)?

När Adrian drar in med livlig familj och slår på alla servrar så blir nog problemet snarare att kyla ner huset. :mrgreen:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#2052 Inlägg av Mister »

tersan skrev:
Mister skrev:Det är tilläggsisolerat 86, men ändå så anger de energiförbrukning på 251 kWh/m². Det är ofattbart högt, så något stämmer inte, med deras bakgrund med 1000 kr/månad för värme + varmvatten. Så lågt blir inte kostnaden ...
Ja, jag reagerade också på energiförbrukningen. Nu har ju föreningen en egen panncentral, så kostnaden kan säkert hållas nere. Men nånstans går det ändå åt en j-a massa energi. Dåliga lister, hög innetemperatur (om vi antar en äldre ägare så kan det nog ha varit ganska varmt...)?

När Adrian drar in med livlig familj och slår på alla servrar så blir nog problemet snarare att kyla ner huset. :mrgreen:
AC är dyrt men varför inte :)
Med familj så drar varmvatten iväg. Servrar får sin energi från något och det är ju ström. Men där har nog Adrian koll, för datorer brukar vara en strömtjuv av rang. Btw, jag arbetar som fastighetsekonom på HGF sen en tid tillbaka så försöker iaf ha lite småkoll :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#2053 Inlägg av tersan »

Mister skrev:Btw, jag arbetar som fastighetsekonom på HGF sen en tid tillbaka så försöker iaf ha lite småkoll :)
:tummenupp
Själv är jag mer universalekonom, men efter ett antal hyreslägenheter, bostadsrätter och hus har jag förhoppningsvis snappat upp ett och annat.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#2054 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Vill tillägga några saker. Kök är original, så står inför byte för eller senare. Att detta inte byttes när stammarna gjordes är synd. Det är tilläggsisolerat 86, men ändå så anger de energiförbrukning på 251 kWh/m². Det är ofattbart högt, så något stämmer inte, med deras bakgrund med 1000 kr/månad för värme + varmvatten. Så lågt blir inte kostnaden ...
Kan det vara bytet till bergvärme som gör detta?
Vad ligger energiförbrukningen på "normalt" sett?
Mister skrev:Du betalar 13 papp/månad nu. För vilken yta? Det är fasligt dyrt iaf
Ca 110 kvm.
tersan skrev:När Adrian drar in med livlig familj och slår på alla servrar så blir nog problemet snarare att kyla ner huset. :mrgreen:
Har bara två servrar numera, varav en är avstängd under sovtiden. Resten av tiden går den het med att streama Pettson och Findus, Nicke Nyfiken mm... Webbservern är påslagen dygnet och året runt.
Klienterna är "eloptimerade", dvs avstängda när de inte används. :)
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#2055 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Kan det vara bytet till bergvärme som gör detta?
Vad ligger energiförbrukningen på "normalt" sett?
Nej, att föreningen bytt till bergvärme ska bara påverka kostnaden, inte energiförbrukningen i sig såvida man inte gjorde fler ändringar samtidigt.
Du ser ett normalvärde i energideklarationen, enklast på sammanfattningssidan.

Nu är deklarationen drygt 5 år gammal, så det kan ju ha hänt en del. Hur förbrukningen beräknats framgår inte heller, jag vet inte om det sitter en egen mätare i varje hus eller om det sker nån schablonfördelning/-debitering.
VFR750F -92, grön

Skriv svar