Jag har varit borta på semester 1 vecka. När jag kom tillbaka och skulle ta en vända med hojen var den helt död. Hände absolut ingenting när jag drog på tändningen.
Det visade sig att jag glömt intercomen på, som är direkt kopplad till batteriet. Så batteriet var helt urladdat.
Jag har nu laddat det med en Ctek 3600 laddare under hela natten. Har laddat den nu sammanlagt ca 20 timmar. Nu tänder den precis upp alla lysen på hojen, men dom är väldigt svaga. Att starta hojen är inte att tänka på. Orkar knappt driva lamporna.
Nu till frågan. Är batteriet helt slut och måste bytas eftersom det verkar ladda så långsamt, eller är det normalt att man behöver ladda så här många timmar efter en rejäl urladdning?
Urladdat batteri
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Urladdat batteri
VFR800-03 Svart
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Urladdat batteri
Dom här små hojbatterierna tål inte så mycket. En fullständig urladdning kan ta knäcken på det, är det dessutom kanske ett par år gammalt så är det t.o.m. troligt.Torque skrev:Nu till frågan. Är batteriet helt slut och måste bytas eftersom det verkar ladda så långsamt, eller är det normalt att man behöver ladda så här många timmar efter en rejäl urladdning?
Sätt i laddaren igen, och låt den stå i minst ett dygn, gärna flera. En bra regel är att om hojen ska stå en vecka eller mer, plugga in laddaren med snabbkontakten och låt den stå. CTEK laddaren är ju smart och kan sitta i ett år om man vill.
Om det ändå inte hjälper så kan du prova att chocka batteriet med en "vanlig" laddare i några timmar. Hjälper inte det heller så är batteriet kört.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Hjälper det inte som Tyrran skrev så prova med en laddare som har
starthjälp och kör på starthjälp i 10 sekunder...paus 10 sekunder...
starthjälp 10 sekunder...o.s.v. i några minuter. Funkar inte detta
koppla in ett fungerande batteri parallellt med ditt döda batteri
och koppla på laddningen. På så sätt tvångsladdas batteriet.
De flesta laddare kan inte ladda ett helt tomt batteri
utan behöver spänning som referens från batteriet.
Funkar inte detta så går det inte att rädda ditt batteri.
starthjälp och kör på starthjälp i 10 sekunder...paus 10 sekunder...
starthjälp 10 sekunder...o.s.v. i några minuter. Funkar inte detta
koppla in ett fungerande batteri parallellt med ditt döda batteri
och koppla på laddningen. På så sätt tvångsladdas batteriet.
De flesta laddare kan inte ladda ett helt tomt batteri
utan behöver spänning som referens från batteriet.
Funkar inte detta så går det inte att rädda ditt batteri.
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!
20mA är inte mycket.Anders skrev:Jag mötte också ett surt batteri i garaget när hojen stått ca 2 veckor.
Efter en omgång med biltemas lilla mc-laddare var det okej.
Däremot visar en amperemeter att 20mA smyger genom hojen med tändningen av! Vad kan detta bero på?
Klockan och displayen vill ju gärna ha lite och det lilla som blir kvar läcker nog genom dioderna.
Inget att lägga notis av....
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös