Vilken årsmodell ska jag välja?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Vilken årsmodell ska jag välja?
Hej,
Nu ska jag inte stressa utan sakligt kolla med alla er om fördelar/nackdelar med de olika årsmodellerna innan jag väljer ny VFR.
Som sagt, har kört ca 5000mil med min 88:a innan jag la den ner och förvandlade den till skrot. Det jag uppskattade med den var enkelheten. Dvs den var grymt tillförlitlig och lätt att underhålla på egen hand. VTEC kom 2002 har jag för mig, men servicen på VTEC är visst inte att leka med? Var det inte även då man lämnade kuggdriven kamaxel för kamkedja? Även det har vissa sagt inte var så bra?
Så betyder det att en 01:a är ett bra alternativ?
Nu ska jag inte stressa utan sakligt kolla med alla er om fördelar/nackdelar med de olika årsmodellerna innan jag väljer ny VFR.
Som sagt, har kört ca 5000mil med min 88:a innan jag la den ner och förvandlade den till skrot. Det jag uppskattade med den var enkelheten. Dvs den var grymt tillförlitlig och lätt att underhålla på egen hand. VTEC kom 2002 har jag för mig, men servicen på VTEC är visst inte att leka med? Var det inte även då man lämnade kuggdriven kamaxel för kamkedja? Även det har vissa sagt inte var så bra?
Så betyder det att en 01:a är ett bra alternativ?
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Vilken årsmodell ska jag välja?
Jag hade i ditt läge tittat på en 800 utan VTEC, och isåfall bör en 01 som är den "sista" vara bäst. Skillnaderna är väl förvisso inte större än att en -98 kan vara ok också om skick och utrustning matchar priset.
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vilken årsmodell ska jag välja?
Jag är ju lite partisk, men ja, generation 98-01 är de bästa modellerna om du vill ha insprutning. Till årsmodell 00 kom en ny och något bättre finjusterad insprutning.
Om du vill ha en silkeslen motor (vissa av insprutarna är lite tvära med en del av-på-känsla; inte helt ovanligt på insprutare) är rekommendationen ist gen 94-97, med förgasare.
För VTEC är fördelen att den finns med ABS. I mitt tycke är det dess enda fördel. Personligen gillar jag inte att Honda dumpade kuggdrivningen av kammarna, det var ju liksom en del av poängen med VFR...
VTEC tillförde också VTEC-funktionen, där kamaxlarna är variabla. Under ca 6000 rpm jobbar motorn bara med två ventiler per cylinder om jag minns rätt, och över 6000 rpm får en sorts "turbo"-kick när alla fyra ventilerna börjar jobba. En del gillar det, en del tycker att det blir jobbigt när man ligger vid det varvtalet. Senare årsmodeller av VTEC har fått tillslagsvarvet justerat så att ingreppet blir lite mer hanterbart.
Bike Beg-guiden säger att VFR800 98-01 är ett säkert och tryggt köp, men att centralstödet kan ta i vid bankörning.
Om VTEC sägs det att den nya designen är modernare, lite spejsad och att VTEC är ytterligare en funktion från Honda som är en högteknologisk lösning på ett obefintligt problem (min tolkning!).
Och innan ni andra (VTEC-förare) börjar flamma mig, så är detta min personliga åsikt om VTEC!
VFR har alltid varit och kommer alltid att förbli V4 med kuggdrivna kammar för mig. Allt annant är fejk.
Kan du höra vinandet? Det är kamdrivningen!
http://youtu.be/aoD35letqWY
Om du vill ha en silkeslen motor (vissa av insprutarna är lite tvära med en del av-på-känsla; inte helt ovanligt på insprutare) är rekommendationen ist gen 94-97, med förgasare.
För VTEC är fördelen att den finns med ABS. I mitt tycke är det dess enda fördel. Personligen gillar jag inte att Honda dumpade kuggdrivningen av kammarna, det var ju liksom en del av poängen med VFR...
VTEC tillförde också VTEC-funktionen, där kamaxlarna är variabla. Under ca 6000 rpm jobbar motorn bara med två ventiler per cylinder om jag minns rätt, och över 6000 rpm får en sorts "turbo"-kick när alla fyra ventilerna börjar jobba. En del gillar det, en del tycker att det blir jobbigt när man ligger vid det varvtalet. Senare årsmodeller av VTEC har fått tillslagsvarvet justerat så att ingreppet blir lite mer hanterbart.
Bike Beg-guiden säger att VFR800 98-01 är ett säkert och tryggt köp, men att centralstödet kan ta i vid bankörning.
Om VTEC sägs det att den nya designen är modernare, lite spejsad och att VTEC är ytterligare en funktion från Honda som är en högteknologisk lösning på ett obefintligt problem (min tolkning!).
Och innan ni andra (VTEC-förare) börjar flamma mig, så är detta min personliga åsikt om VTEC!

VFR har alltid varit och kommer alltid att förbli V4 med kuggdrivna kammar för mig. Allt annant är fejk.
Kan du höra vinandet? Det är kamdrivningen!
http://youtu.be/aoD35letqWY
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Vilken årsmodell ska jag välja?
när vtech kopplas i så blir det en ordentlig effektökning som är underhållande busigt och ljudet som skapas från insuget är mycket trevligt, ABS är i min värld ett stort + och detta upplevs aldrig på dom äldre viffrarna hur trevligt det än är med kuggdrivna kammar 

Re: Vilken årsmodell ska jag välja?
Precis....abs är en jäkla bra grej. Min är en 01 och hittar du en välskött sån så får du en shysst hoj. Fördel är ju insprutning och kombibromsar, dock lite ryckig gång under 3000varv som avhjälps med lite trim
Samma insprutning 00-01. Finns massor av tillbehör på marknaden fortfarande.
Trist med din krasch men tur att du är okej

Trist med din krasch men tur att du är okej

_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vilken årsmodell ska jag välja?
Just, glömde, kombibromsarna är näst bäst efter riktig ABS. Det är svårt att få låsning med DCBS. Det går, men kräver en hel del provokation.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vilken årsmodell ska jag välja?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Re: Vilken årsmodell ska jag välja?
Har VTEC nu och har haft en FI. Båda är bra men FI har i min mening mer känsla. VTEC är lite snyggare.. Skulle säga 00-01 som förstahandsval. Alternativt en moddad VTEC (med annat avgassystem och powercommander).
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Re: Vilken årsmodell ska jag välja?
Supertack för er feedback. Det är bra info.
Jag kommer nog leta en pre-VTEC modell.
När var det som kuggdrivningen övergavs?
Vilken var den senaste förgasarmodellen?
Jag kommer nog leta en pre-VTEC modell.
När var det som kuggdrivningen övergavs?
Vilken var den senaste förgasarmodellen?
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vilken årsmodell ska jag välja?
Förgasare: '86-'97
Insprutning: '98-
Enkelsving: '90-
Kuggdrivna kammar: '86-'01
1986: http://motorcyclespecs.co.za/model/Hond ... f%2086.htm
1989: http://motorcyclespecs.co.za/model/Hond ... f%2089.htm
1990: http://motorcyclespecs.co.za/model/Hond ... f%2090.htm
1994: http://motorcyclespecs.co.za/model/Hond ... %20%20.htm
1998: http://motorcyclespecs.co.za/model/Hond ... f%2098.htm
Insprutning: '98-
Enkelsving: '90-
Kuggdrivna kammar: '86-'01
1986: http://motorcyclespecs.co.za/model/Hond ... f%2086.htm
1989: http://motorcyclespecs.co.za/model/Hond ... f%2089.htm
1990: http://motorcyclespecs.co.za/model/Hond ... f%2090.htm
1994: http://motorcyclespecs.co.za/model/Hond ... %20%20.htm
1998: http://motorcyclespecs.co.za/model/Hond ... f%2098.htm
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Vilken årsmodell ska jag välja?
Robert....glöm inte kolla däcktycket....Robert skrev:Supertack för er feedback. Det är bra info.
Jag kommer nog leta en pre-VTEC modell.
När var det som kuggdrivningen övergavs?
Vilken var den senaste förgasarmodellen?

/Råttis
Re: Vilken årsmodell ska jag välja?
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
Re: Vilken årsmodell ska jag välja?
Ha ha...du minns detRåttis skrev:Robert....glöm inte kolla däcktycket....Robert skrev:Supertack för er feedback. Det är bra info.
Jag kommer nog leta en pre-VTEC modell.
När var det som kuggdrivningen övergavs?
Vilken var den senaste förgasarmodellen?![]()
/Råttis

Jo, jag ska kolla upp det!
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
Re: Vilken årsmodell ska jag välja?
Ohh...aldeles för mycket meck-varning för mig, men tack för tipset.M@rtini skrev:Hej Robert!
I och för sig en VTEC -02, men kanske något för dig?
viewtopic.php?f=11&t=5352
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
Re: Vilken årsmodell ska jag välja?
Hände det något med VFR från 98-01?
Vad jag förstår så var det 98 FI introducerades och 02 så försvann kuggdriven kam. Men där emellan?
Har givietvis sökt lite själv på nätet men får blandat resultat.
Vad jag förstår så var det 98 FI introducerades och 02 så försvann kuggdriven kam. Men där emellan?
Har givietvis sökt lite själv på nätet men får blandat resultat.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*